CO2 toevoer hapert

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

CO2 toevoer hapert

Bericht door Sjakie »

Beste forumers,

Hopelijk heb ik dit in het juiste topic geplaatst......

Ik voer continu CO2 toe, met gebruik van controller, magneetventiel en terugslagklep.
Bij de laatste 2 zaken gaat er bij mij momenteel iets niet goed.
Sinds ik gewisseld ben van fles en drukverminderaar heb ik last van een haperende magneetventiel (denk ik).
Zeker 1x in de week wordt ik geconfronteerd met een oplopende pH. (deze is ingesteld op 6.9)
Deze gaat dan richting de 7.2 en soms nog hoger :shock:
In mijn bellenteller zie ik dan ook geen CO2 belletjes, hetgeen mij doet vermoeden dat er iets aan de hand is met mijn magneetventiel. Haal ik de stroom er even vanaf, dus stekker uit het stopcontact en weer er in, dan hoor ik een harde 'tik' en zie ik weer belletjes in mijn bellenteller verschijnen........
Zo gaat het weer dagen goed, maar zoals iedere week komt er weer een moment dat het stagneert.......

Voorheen had ik een 1,5 liter CO2 fles en een drukverminderaar zonder manometers.
Nu heb ik een grote 10 liter CO2 fles mét manometers. Hierop heb ik de druk ingesteld op ca. 1 bar.
Weet niet hoeveel bar er op mijn CO2 systeem stond in de vroegere situatie met de kleine fles en standaard drukverminderaar.....

Zou het iets te maken kunnen hebben met de uitgaande druk op mijn systeem, welke op mijn magneetventiel uitkomt? Is de instelling van 1 bar te weinig?
Zou mijn magneetventiel vies kunnen wezen? Waarschijnlijk had ik hier dan al eerder last van gehad, aangezien het euvel precies samenvalt met het wisselen van fles en drukmeter....
Mocht het mogelijk wél met viezigheid te maken hebben, hoe maak ik het magneetventiel schoon?
Zou het op een of andere manier te maken kunnen hebben met mijn terugslagklep?
Of een ander idee?

Wil het graag z.s.m. oplossen ivm. vakantieperiode en ik geen algenbak terug wil vinden bij terugkomst.....

Alvast bedankt voor het meedenken.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 toevoer hapert

Bericht door stylz »

zit volgens mij in je magneet ventiel, meestal is daar niets aan te doen, gewoon vervangen.
Vermoedelijk loopt hij vast in zijn zitting, vandaar dat met gepruts hij met een harde tik weer los komt, hij zal dus onbetrouwbaar blijven in mijn ogen.

De inhoud van je fles maakt niets uit ook de druk niet

Fijne vakantie
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: CO2 toevoer hapert

Bericht door Sjakie »

stylz schreef:....vandaar dat met gepruts hij met een harde tik weer los komt....
Bedankt voor de reactie.
Overigens..., deze 'harde tik' bij het openen en sluiten van de toevoer heeft deze altijd al gedaan.
Dan zou het magneetventiel al geruime tijd kapot moeten wezen.
Hoort deze magneetventiel (AquaMedic) geen harde 'tik' te geven?

Jouw verdere uitleg klinkt logisch en had het hier ook niet écht in gezocht.
Druk zou goed moeten zijn (google en forums).......

Mocht het tóch aan mijn magneetventiel leggen en deze idd niet meer betrouwbaar zijn, dan zit er niks anders op, maar wil toch alles hebben geprobeerd......
Zou het toch niet ergens anders kunnen liggen?
Misschien toch open maken?

:cry:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 toevoer hapert

Bericht door stylz »

De meeste magneet ventielen tikken bij openen of sluiten dat is op zich niet zo bijzonder.

Druk kan uitmaken als hij onder of boven de klep staat, ik weet de constructie van de aquamedic klep niet, ik weet niet of dat dit aangegeven staat op de klep maar daar kan je evt mee spelen.
Maar ongeacht de constructie moet 1 bar nooit een probleem zijn.
Er kan ook water terug gestroomd zijn in de klep en dat de klep nu vast zit op corrosie, ja dat heb je niet zo maar ff weg, openmaken ja kan, maar levert meestal niets op, je kan dan wel zien of alles schoon is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: CO2 toevoer hapert

Bericht door Sjakie »

Ja....corrosie door terugstromend water.....heb ik veel voorbij zien komen bij mensen die ook last hadden van hun magneetventiel.
Maar deze personen maakten geen gebruik van een terugslagklep of hadden deze verkeerd gemonteerd :shock:
Deze heb ik er wel tussen zitten en vroeg mij stilletjes al af of hier het euvel niet in zou kunnen liggen.
Misschien werkt deze niet meer optimaal.......

Zou dit kunnen en is deze op een of andere manier te controleren of deze nog goed functioneert ?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 toevoer hapert

Bericht door stylz »

Een terugslag ventiel laat per definitie door, dat is ook iets wat een standaard is in de industrie helaas.

Je kan eenvoudig testen of hij goed is als het goed is staat er een pijl op in die richting moet de CO2 er eenvoudig door kunnen, draai je hem om dan mag er niets door gaan.
gaat er wel iets door dan is hij dus lek, mocht hij doorlaten vervang hem dan ook gelijk met je magneetklepje, meestal komt het na corrosie niet meer goed met een klepje.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: CO2 toevoer hapert

Bericht door Sjakie »

Duidelijke uitleg :duim:
Ga het van de week even testen. Wie weet is (ook) deze niet meer goed.
Ik laat het wel even weten.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 toevoer hapert

Bericht door stylz »

Altijd leuk om mee te denken en te helpen :D
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”