C02 van Aliexpress?

Plaats reactie

Welke regelaar zou jij kiezen?

VELDA FX1
2
50%
Chinees exemplaar
2
50%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 4

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

C02 van Aliexpress?

Bericht door RoyVanK »

Ik ben al een tijdje aan het nadenken of ik CO2 wil in mijn aquarium. Ik vind de setjes in de winkel erg kostbaar en niet erg professioneel ogen. Wat ik graag wil is een losse CO2 fles met een regelaar en solenoid.
Nu zit ik te twijfelen tussen VELDA FX1 en een Chinees exemplaar. 129 of 34 euro... ik neig erg naar de Chinees.

Maar goed, dan kom ik bij de volgende vraag, welke aansluiting moet ik kiezen bij de Chinese versie? Wat is gebruikelijk voor een standaar 5l fles?

Mensen met nog tips? Als het nog niet duidelijk is... Ik snap nog niet zo veel van CO2...

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door rverwaart »

Chinese degelijkheid... Het blijft altijd een gok :). Vanuit mijn achtergrond als importeur van diverse Chinese producten kan ik zeggen dat daar nog al wat verschil tussen zit. En dat zie je natuurlijk ook terug in de prijs.

Het zal geen nieuws voor je zijn dat CO2, mits teveel aanwezig, schadelijk is voor plant en vis... In dat geval zou ik zeggen "niet op besparen", prijstechnisch gezien dan ;), en gewoon voor iets gaan wat je A) kunt vertrouwen en B) terug kunt brengen naar de winkel als het stuk is. Chinese producten breng je niet zo 1, 2, 3 terug. Althans... Ik niet :).

Dan terug naar het aquarium an sich; je kunt jezelf de vraag stellen of zo'n heel CO2 systeem nu wel echt nodig is. Wat wil je precies bereiken in je bak? Kun je dat zonder zo'n CO2 systeem eventueel ook bereiken? Als het antwoord op die laatste vraag "nee" is, dan is je keuze simpel ;).

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door Tim »

ik zou geen co2 aparatuur halen op aliexpress.

ik zie dat die bij van velda een magnee5 schakelaar bij zit en een bellenteller die zou je bij ander druk regelaars zelf los bij moeten gaan kopen en is de prijs dus best aantrekkelijk. ik heb zelf de druk regelaar van sera gebruikt en was geweldig in gebruik nooit problemen mee gehad.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door RoyVanK »

Weten jullie hoe de standaard aansluiting van een CO2 gasfles heet, waar de drukregelaar op gaat?

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door rverwaart »

RoyVanK schreef: 30 okt 2017 23:48 Weten jullie hoe de standaard aansluiting van een CO2 gasfles heet, waar de drukregelaar op gaat?
DIN-477
http://bfy.tw/ElhI

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door RoyVanK »

Ik wil denk ik toch dat goedkope ding eens proberen :roll:

Nu is de vraag... Inlet Thread: G5/8 , W21.8, 22mm of Standard CGA320

Ik neem aan 21.8 dan toch?

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door rverwaart »

RoyVanK schreef: 31 okt 2017 22:24 Ik wil denk ik toch dat goedkope ding eens proberen :roll:

Nu is de vraag... Inlet Thread: G5/8 , W21.8, 22mm of Standard CGA320

Ik neem aan 21.8 dan toch?
Volgens mij is dat afhankelijk van de drukmeter die je erop gaat schroeven... Niet vervelend bedoeld, maar als ik zo eens lees welke vragen je zo al stelt, denk ik echt dat je er geen goed aan doet om zo'n zelf knutsel set uit China te kopen. Natuurlijk is het leuk om dingen uit te proberen en zelf het wiel uit te vinden vwb CO2 in een aquarium, maar bedenk je wel dat CO2 voor je vissen hetzelfde effect kan hebben als een nucleaire bom op het centrum van Rotterdam.

Maar eind van het verhaal zijn het jouw centen, jouw vissen.

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door Menky »

De standaardmaat is voor UK, Europa, Japan en Taiwan is BS341 / DIN477 / W21.8
(voor Amerika en Canada is dit CGA320)

Daarmee kan je dus bijna alle CO2 flessen gebruiken hier in NL. Zelfs de CO2 blussers. Het past meestal niet op wegwerp CO2 flessen.

Mijn ervaringen met zo'n goedkope set is negatief. Het ding begon na een maand al te lekken.
Als je goede spullen wil voor een lage prijs adviseer ik de volgende: http://tinyurl.com/ybxvgfak
Ik heb wel erg goede ervaringen met magneetventielen uit China. Kost je 12 euro inklusief verzenden en die van mijn draait al ruim 5 jaar probleemloos.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door RoyVanK »

rverwaart schreef: 01 nov 2017 11:05 Volgens mij is dat afhankelijk van de drukmeter die je erop gaat schroeven... Niet vervelend bedoeld, maar als ik zo eens lees welke vragen je zo al stelt, denk ik echt dat je er geen goed aan doet om zo'n zelf knutsel set uit China te kopen. Natuurlijk is het leuk om dingen uit te proberen en zelf het wiel uit te vinden vwb CO2 in een aquarium, maar bedenk je wel dat CO2 voor je vissen hetzelfde effect kan hebben als een nucleaire bom op het centrum van Rotterdam.
CO2 zelfde effect als een nucleaire bom op het centrum van Rotterdam? Mag je nog eens uitleggen :?

Als je bedoelt dat CO2 niet zonder gevaar is dan snap ik je ;)

Natuurlijk snap ik wat CO2 is en dat een te hoge dosering mijn vissen en garnalen om zeep kan helpen. Ik wil iets minder dat 1 bubbel per seconde in mijn 240 liter aquarium doen om de algen een klein beetje terug te dringen en de planten iets meer "lucht" te geven. Ik snap ook dat CO2 in je huis gevaarlijk kan zijn voor je eigen gezondheid als er te veel van is. Last but not least, ik snap dat een fles onder druk vast gezet moet worden omdat hij anders als er wat mis gaat zichzelf kan lanceren.

Het enige waar ik niet mee bekend ben is de connectoren van grascilinders en drukregelaars.

Ik ben redelijk handig, ik zet mijn eigen pc's in elkaar. Ik heb ooit een touchscreen in een laptop gemonteerd. Ik heb een eigen Bluetooth Versterker gemaakt. Dat soort dingen gaan mij redelijk makkelijk af.

Als je een propaan drukregelaar met manometer voor 25 euro kan kopen snap ik niet dat een CO2 drukregelaar in de hobby 100 euro moet kosten. Maar we zullen zien of dat ding van Aliexpress wat is.

Ik zal mijn doe-het-zelf project wel documenteren met alle ups en downs :duim:

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door rverwaart »

RoyVanK schreef: 02 nov 2017 00:02 CO2 zelfde effect als een nucleaire bom op het centrum van Rotterdam? Mag je nog eens uitleggen :?

Als je bedoelt dat CO2 niet zonder gevaar is dan snap ik je ;)

Code: Selecteer alles

[code]
[/code]Dat bedoel ik inderdaad. Vergelijking was natuurlijk lichtelijk overdreven, maar het punt is dat men vaak denkt "Als ik er maar genoeg CO2 in stopt komt het wel goed met die planten". Gelukkig heb jij die gedachte niet.

RoyVanK schreef: 02 nov 2017 00:02 Het enige waar ik niet mee bekend ben is de connectoren van grascilinders en drukregelaars.
Dat is logisch; er zijn veel verschillende producten hiervoor op de markt in verschillende prijsklassen.

RoyVanK schreef: 02 nov 2017 00:02 Ik ben redelijk handig, ik zet mijn eigen pc's in elkaar.........
Handig zijn is in deze zeker handig ;) bij dit soort dingen; ik ben zelf IT'er ;).

RoyVanK schreef: 02 nov 2017 00:02 Als je een propaan drukregelaar met manometer voor 25 euro kan kopen snap ik niet dat een CO2 drukregelaar in de hobby 100 euro moet kosten.
Deels mee eens: de zogenaamde "universele" of merkloze artikelen zijn vaak veel goedkoper dan het ogenschijlijk exact zelfde artikel uit een speciaalzaak. Toch ben ik wel van mening dat artikelen die in de massaproductie worden gemaakt en vervolgens worden verkocht, anders zijn dan de artikelen van gerenomeerde merken. Natuurlijk bestaat 80 procent van de prijs uit leges voor de merknaam, maar ik geloof zeker dat producten van bijv. JBL zijn getest door aqaurianen, in aquariums en pas dan verkocht worden. Daar betaal je natuurlijk ook voor; zekerheid. Wetende dat het product wat straks in jouw aquarium komt, geschikt is voor aquaria.

Maar ook dan geldt; wie niet waagt, blijft maagd ;). Ik ben vooralsnog benieuwd wat er uit jouw tests gaat komen. Denk wel dat het een meer-jaren-plan wordt om het goed te kunnen testen, maar het valt of staat natuurlijk al bij de eerste keer aansluiten. Als dat soepel gaat, ben je al een heel eind.

Gebruikersavatar

Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door Aaron »

Ben benieuw hoe het verlopen is :D Kan je je ervaring al delen? :)

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: C02 van Aliexpress?

Bericht door Neil »

Ga wel materiaal dat geschikt is voor CO2. Dit heeft te maken met de eigenschapen van CO2.
Dus de slang en regelaar moeten CO2 geschikt zijn.

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”