Op kleur fokken

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ellenoord
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jun 2013 11:31
Locatie: oosterwolde friesland

Op kleur fokken

Bericht door ellenoord »

Hallo

Ik ben Ellen en wil graag op kleur proberen te fokken. Ik heb een paar jonge platy's zez ijn tot nu toe allemaal oranje. Maar ze komen van een oranje(moeder) x gele (vader) alleen zijn alle jongen oranje. Mijn conclusie is dus dat oranje dominant is voor geel dus is geel ressersief.
Maar nu wil ik dus ook gele dus ik denk dat als ik een geel mannetje of vrouwtje bij haal krijg ik kans op gele platys?
En is blauwe platy ressersief of dominant?

Afbeelding
Zo zien de babys eruit van oranje x geel.
WIE HELPTT?????????
Mijn 60 cm bakkie is heilig.

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Op kleur fokken

Bericht door Floor »

Wanneer, je een geel gekleurde vis met een andere geel gekleurde vis kruist zou je snel denken dat je uitsluitend of in ieder geval voornamelijk gele nakomelingen krijgt.

Maar, wat als de ouders van jouw gele vis nu een oranje en een gele vis waren die voor 25% gele en voor 75% oranje nakomelingen hebben gekregen?
jij ziet alleen die gele want dat is een van jouw oudervissen maar, dat het beestje ook voor waarschijnlijk ook oranje genen heeft zie je dit pas bij een eventuele volgende generatie.

Er zijn vaak meerdere generaties nodig om een sterke lijn te selecteren.

A is dominant (oranje)
a is recensief (geel)

stel, je hebt 2 ouders, allebei Aa. dit betekent dat ze allebei oranje (A) zijn maar ook allebei het gele (a) gen hebben. Deze zijn genetische dus 50% oranje en 50 % geel maar, ze zijn oranje gekleurd.

Aa x Aa geeft AA 25% dit is dus 75% A (oranje) en 25% a (geel)
Aa 25%
Aa 25%
aa 25%

wat als je nu een oranje (AA) met een gele (aa) kruist? dit is dus een genetische 100% oranje met een 100% gele vis.

AA x aa geeft AA 25% dit is dus ook 75% A (oranje) en 25% a (geel)
Aa 25%
Aa 25%
aa 25%


eerste voorbeel dus 2 oranje ouders
tweede voorbeeld 1 oranje en 1 gele ouder

maar, het nageslacht is hetzelfde

Dit is allemaal puur theorie, echter in de praktijk kan het ook zo zijn dat de uiterlijke kenmerken die veelal door langdurig kweken zijn ontstaan als het ware extra recensief of dominant kunnen zijn maar, dan wordt het allemaal wel heel erg ingewikkeld.
Je kan in de praktijk dus ook 2 geel gekleurde vissen hebben die uitsluitend oranje nakomelingen krijgen

Eigenlijk komt het allemaal terug op experimenteren, de gewenste exemplaren houden, kruisen, selecteren, enz.

Het ziet er misschien wat ingewikkeld uit maar, ik hoop dat je er wat van kan opsteken.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ellenoord
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jun 2013 11:31
Locatie: oosterwolde friesland

Re: Op kleur fokken

Bericht door ellenoord »

Het is niet moeilijk te snappen, dat systeem heb ik al geleert. Lleen weet ik het niet uit te leggen. Hartelijk bedankt. Zal het noteren :)
Mijn 60 cm bakkie is heilig.

Gebruikersavatar

Goerami
0-200
0-200
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:47
Locatie: zeeland

Re: Op kleur fokken

Bericht door Goerami »

ik heb blauwe jongen met zwarte streep van rood mannetje met streep en geel vrouwtje met streep. platy tuxedo
Cichliden

Gebruikersavatar

NeondeTetra
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2014 13:02
Locatie: Rotterdam

Re: Op kleur fokken

Bericht door NeondeTetra »

Duidelijke reactie ,
Ik had ooit eens in een klein boekje over guppen gelezen. werd het ook zo uitgelegd en ook wat betreft vorm en huids kleur etc.

Maar weet je zeker dat deze man ook de vader is van de jongen . En dat het bijvoorbeeld niet uit een eerdere bevruchting in b.v. de dierenwinkel is gebeurd ?

Groetjes
Albert
I am always ready to learn although I do not always like being taught.[

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”