endler guppen eigen kweek

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hendrikstuurman
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013 10:23

endler guppen eigen kweek

Bericht door hendrikstuurman »

hallo ik heb endler guppen de rood/blauwe vorm.
maar na drie keer jongen hebben gekregen .
krijgen de jonge mannetjes andere kleuren dan de ouder dieren
ik heb nu jonge mannetjes geel tygerprint en een ronde vorm van de staart, en mannetjes helemaal geel
heeft iemand hier een verklaring voor

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: endler guppen eigen kweek

Bericht door Fabian »

Tja, hoe leg je dit uit...
Elke vis (en andere organismen) hebben genen voor iedere eigenschap (oogkleur, haarkleur enz.). Deze genen hebben verschillende verschijningsvormen, allelen. Het ene allel krijg je van de vader, de ander van de moeder.
Een allel kan dominannt of recessief (onderdanig is makkelijker woord :mrgreen: ) zijn. De dominante komt tot uitdrukking.
Dit was dan de genetica in een notendop :P

Het kan daarom dus voorkomen dat de nakomelingen andere kleuren hebben dan de ouders ;)

Ik hoop dat je het begrijpt, en anders mag je gerust je vragen stellen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hendrikstuurman
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013 10:23

Re: endler guppen eigen kweek

Bericht door hendrikstuurman »

aha na het lezen van fabian zijn bericht even goed gekeken naar de kleur van de dames .
en walla ik heb een blonde vroutje er bij zitten
dan is dit de veroorzaker denk ik
blonde dame verwijderd uit het bestand, apart gezet dus
vind de kleur wel apart eens kijken of we daar wel verder mee gaan hihi

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: endler guppen eigen kweek

Bericht door emeraldking »

Maar wie zegt dan dat de mannen en de vrouwen in eerste instantie van dezelfde stam zijn? Of dat de vissen zuiver waren? Voor hetzelfde waren de vrouwen al bevrucht door een andere soort dan de blauw-rode van je. Het behoeft niet per definitie alleen aan de blonde vrouw te hebben gelegen dat je ander uitziende mannen eruit verkreeg. D'r kunnen meer factoren meespelen. Eén ervan is reeds toegespeeld geworden (het dominant-recessief verhaal).

Ik weet niet waar je de vissen destijds van hebt. Maar in winkels heb ik vaak mijn bedenkingen als endlers zg. op soort in de bakken rondzwemmen. Vaak zijn dan de vrouwen van en andere stam. Sommige particulieren doen dat overigens helaas ook wel. Maar een beetje serieuze kweker houdt de stammen separaat als je ze labeled als zijnde een specifieke stam.

Ik krijg wel eens van die verhalen bij winkels die dan stellen dat het niet uitmaakt welk endlervrouwtje men erbij zet want die zijn dan leeg van de zg. karakteristieke eigenschappen van desbetreffende stam. Nou, da's dus incorrect! Het is wel dusdanig dat het om een kleine schare aan stammen gaat waarbij dit verhaal op gaat.

Ik ken ook wel een zeer bekende groothandel binnen Nederland die helaas andere vrouwen bij bepaalde minder gangbare endlers erbij levert wier naam ik uit goede orde maar even niet ga vermelden. Menig kweker zoals mij zijn hierbij wat onthutst geraakt en ben daarzo uiterst voorzichtig mee geworden om dergelijke vissen die bedoeld zijn voor de kweek daarzo wederom te gaan bestellen. Ik heb ze erop aangesproken en ze zouden mij steeds weer erover terugmailen. Maar het blijft elke keer maar weer uit. Dus wij zijn nogmaals zeer teleurgesteld geweest om het feit dat het nakomelingschap totaal anders eruit kwamen te zien. Als serieuze kwekers kunnen wij daar gewoon weinig mee. Ik heb ze maar als mix van de hand gedaan. Op evenementen moet ik gewoon kunnen garanderen dat een endlervrouw bij een specifieke man hoort qua stam. Maar goed, mijn stammen komen hoofdzakelijk vanuit het buitenland van kwekers, zoölogische instituten en rechtstreekse import vanuit zuid- danwel midden-amerika waar ik geheel achter sta op betrouwbaarheid.

Long story...! Sorry!
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”