Guppen sterven 1 voor 1

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
roos
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:11
Locatie: Zottegem, België

Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door roos »

Ik heb in een 40l : 20 garnaaltjes, 4 pareldanio's en ik had 6 guppen. De nieuwe bak, iets groter ben ik momenteel aan het opkuisen om ze daar allemaal in over te zetten. De temperatuur staat op 22 graden. Mijn gyppen blijken 1 voor 1 te sterven. Er lijkt niets mis mee, ze zwemmen levendig rond, eten goed, en ineens de volgende dag is er 1 dood. Zo gaat het altijd verder, op verloop van anderhalve week heb ik nog 2 guppen over waarvan nu 1 witte schimmelvlekken heeft. Deze heb ik reeds apart gezet. De andere guppen daar bleek niets mis mee, enkel bij 2 ervan had ik gemerkt dat ze iets minder actief waren. De dode vissen hadden geen vlekjes, niets aan de vinnen, alles in orde. Ik heb 2 dagen 1/3 van het water ververst, dag 4 de filter volledig uitgekuist, maar niets blijkt te helpen.
Ik heb reeds informatie opgezocht over ziektes en ik kwam terecht op columnaris, maar dan zouden ze allemaal vlekjes moeten gehad hebben?

Nog even vermelden: de garnalen zijn zeer actief en de pareldanios zien er ook heel goed en actief uit, niet te schuw. Waterwaardes vormen geen probleem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
roos
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:11
Locatie: Zottegem, België

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door roos »

Ondertussen leeft er maar 1 gup meer. Gisteren leek alles nog normaal, deze morgen heb ik een dode pareldanio gevonden :( Ik weet me echt geen raad meer

Gebruikersavatar

iloncje
200-400
200-400
Berichten: 209
Lid geworden op: 17 feb 2009 18:35
Locatie: Goirle

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door iloncje »

Dan vermoed ik toch dat je er een ziekte in hebt zitten, je zou het kunnen behandelen met een breedspectrum medicijn
Als de tijd vliegt....vlieg mee

MP Karat 100, vis bestand:

8 vuurneon
4 luipaard danio
3 guppen (pleegkids hihi)
6 red minor
5 zwarte neon`s
1 bijtje
3 slaketende slakken

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door Kees »

Zou inderdaad een ziekte kunnen zijn, maar kan het ook geen inteelt bij guppen zijn?
Deze zijn vaak een stuk zwakker en dan hoef er maar iets te gebeuren, bv een keer wat te koud ververst, of ze gaan hemelen of ze pikken een ziekte op.
Wat zijn de waardes van je water?
Verder ga ik met iloncje mee, een breedspectrum medicijn kan uitkomst bieden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
roos
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:11
Locatie: Zottegem, België

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door roos »

De waardes ken ik niet, deze zijn in de winkel getest en waren in orde. Ik heb hier nu geen testsetje liggen.
Ik heb hier reeds mycopur van sera (groen), maar dat is vooral voor schimmel. De bak is nog niet zo heel lang geleden heringericht, maar met dezelfde planten, hout, water, enkel een ander kleur steentjes in gelegd. Zou het kunnen dat er iets in de steentjes zat? Ik heb ze nogthans goed gespoeld. De vissen zagen er heel gezond uit, misschien was er wel een ziekte bij de eerste 2, die kwamen van een andere winkel dan ik gewoon ben en de volgende dag lag er al 1 van dood.
Zullen de garnalen niet lijden onder de medicatie, ik had reeds gelezen dat ze daar niet zo goed tegen kunnen...

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door Kees »

Garnalen kunnen heel gevoelig zijn inderdaad, maar ik heb hier weleens kuurtjes aan mijn discussen gegeven waarvan normaliter de garnalen het loodje van leggen en ze zitten er nog steeds.
Maar het is dus altijd wel afwachten wat ze doen.
Wat noem je niet heel lang geleden?
Als de steentjes normaal voor aquariums geschikt zijn en bv niet uit de tuin gehaald zijn ( :D ) lijkt me dat geen probleem.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
roos
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:11
Locatie: Zottegem, België

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door roos »

:) de steentjes komen uit een zak voor aquariums. Ik heb de aquarium 2 weken voor de komst van de garnalen en danio's veranderd, dus ongeveer een maand of 2. Daarvoor diende de aquarium enkel voor rode posthoornslakken. De guppen zijn er sinds een week of 3

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door Kees »

Dan ga ik er van uit dat de guppen iets mee hebben genomen.
Slaat de medicatie aan?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
roos
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:11
Locatie: Zottegem, België

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door roos »

Ik heb er nog geen medicatie in durven doen, ik heb garnalen met eitjes gezien en dit is de eerste keer, dus ik durf het risico niet nemen. De vissen overzetten wil ik ook niet direct doen omdat stress alles nog erger kan maken. Ik heb wel ontdekt dat er een plant aan het afsterven was en deze is nu weg. Misschien zorgde deze voor de verzuring van het water? Alleszins, blijkbaar gaat alles goed nu, geen dode vissen meer. Ik blijf regelmatig een deel van het water verschonen, duimen dat de ziektekiemen zo verdwijnen.

Gebruikersavatar

iloncje
200-400
200-400
Berichten: 209
Lid geworden op: 17 feb 2009 18:35
Locatie: Goirle

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door iloncje »

Dat klinkt idd redelijk ik hoop voor je dat het goed blijft gaan, voor alle zekerheid zou ik idd een tijdje doorgaan met regelmatig verversen van het water en alles goed in de gaten houden!
Als de tijd vliegt....vlieg mee

MP Karat 100, vis bestand:

8 vuurneon
4 luipaard danio
3 guppen (pleegkids hihi)
6 red minor
5 zwarte neon`s
1 bijtje
3 slaketende slakken

Gebruikersavatar

labarca

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door labarca »

Ik heb ook zoiets voorgehad zeer recentelijk en ik had alle waterpest en cabomba eruit gehaald evenals 90% van het water en een kuur gegeven dat geschikt is voor 18 verschillende huidaandoeningen en schimmelziektes.
Breed scala dus en dat erkte perfect.
Jammer alleen dat 70% van het visbestand in die bak het loodje heeft gelegd.
En ik was nog wel zo blij met m'n halfbekjes.

Mijn advies is om geen planten te gebruiken die behandeld zijn tegen slakken enz. ook niet als ze uit een andere bak komen en daar hebben gestaan en daar gebruikt zijn.
Voorst regelmatig medicatie toedienen puur ter preventie.
Ik doe dat elke 2 weken met een paar druppels, e.e.a. is wel afhankelijk van de inhoud van de bak.
2 druppels in een 40 cm bakje, 5 druppels in een half metertje, enz. enz..
Succes ermee en sterkte.
Mvg.,
Johan
:visje:

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door Alrik »

Heb zelf ook een lange tijd met een schimmel in de bak gezeten waar ik niet vanaf kwam.
Medicijnen, waterwissels, zoutbaden, en nog eens waterwissels, niks mocht helpen.

Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen door lange tijd het water op 30 graden te houden in combinatie met een licht dosis (dosis voor langdurig gebruik) met schimmelwerende medicijnen (esha2000).
Het zal voor de garnalen even zoeken zijn maar meen dat er wel middeltjes zijn waar ze tegen kunnen. Het is vooral belangrijk erop te letten dat er geen koper in het medicijn is verwerkt!

Furanol 2 schijnt bijvoorbeeld veilig voor garnalen te zijn.
Dit heb ik niet uit eigen ervaring maar van kweker: garnalenwereld.nl

Gebruikersavatar

Rick.
200-400
200-400
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 jul 2011 09:00
Locatie: Hier

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door Rick. »

Zal ik jullie er even op wijzen dat het topic van 2jaar geleden is :mrgreen:

Gebruikersavatar

labarca

Re: Guppen sterven 1 voor 1

Bericht door labarca »

Al is het topic 10 jaar oud, er zijn altijd liefhebbers die er iets aan hebben omdat ze zelf ineens met dit probleem kampen of er ervaring mee hebben.
Ikzelf heb dus dit ook ondervonden helaas en sinds kort weer maar dat is weer opgelost door een week lang het binnenfiltertje te voorzien van niet alleen een sponsfilter maar ook met wat kool.
Na een week de kool eruit en water ververst en opgelost.
Ik neem me voor elke maand een week lang met dit spul te filteren en ook ter preventie elke paar weken een breedt scala-medicijn toe te voegen.

Guppen kunnen vaak om onduidelijke redenen naar de eeuwige zwemvelden te gaan, vaak doordat ze gestressed zijn na bijvoorbeeld overplaatsen naar een andere bak, teveel water ververst ineens etc.
Ook een bestaadn groepje uitbreiden met nieuwe kan al fataal zijn.
Guppen zijn dan wel makkelijke visjes maar erg sterk zijn ze niet.
Mvg.,
Johan
:visje:

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”