Micropoecilia picta

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Micropoecilia picta

Bericht door Laurens »

Deze vis, ook wel minigup of moerasgup genoemd, kende ik al een tijdje, en vandaag ging ik, omdat ik toch niets beters te doen had, wat info erover zoeken. Toen zag ik, dat deze soort ook voorkomt in Zuid-Amerika. Ik zou het leuk vinden om deze aan mijn bestand toe te voegen.
Mijn bestand ebstaat uit 12 kardinaaltetra's, 8 bijlzalmen, 4 otocinclussen en een hoop slaketende slakken, mijn bak is 80×30×40. Hier hebben nog 2 Apistogramma cacatuoides bijgezeten, maar gezien deze vrij snel om onbekende oorzaak zijn doodgegaan, laat ik deze voorlopig even zitten.
Ik denk dat er nog wel plaats zal zijn in de bak, en ook qua "meerdere vissen in 1 laag" maak ik me niet veel orgen, omdat de bijlzalmen vooral 1 bepaald stuk gebruiken, en daarbij nogal contrasteren met de felle kleuren van de picta's.
Mijn grootste vraag is echter, ik heb op 2 plaatsen gelezen, dat het van oorsprong vissen zijn uit iets brak water. Maar 1 van die bronnen voegde eraan toe dat hij daar geen goede ervaringen mee had. Is dit toeval, of komt dit omdat ze misschien al enkele generaties in zoet water leefden? Dus kan ik ze in mijn aquarium doen, of is dat echt slecht voor ze?
Daarbij zou ik ook wel willen weten of ik op net zoveel jongen kan rekenen als gewone guppen of endlers? Ik kan ze denk ik wel kwijt hier en daar, maar het is wel goed om te weten.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Micropoecilia picta

Bericht door Kees »

He die kon ik nog niet, dat zijn mooie rakkers alleen wat ook ik er over lees, een heel kwetsbaar visje.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Micropoecilia picta

Bericht door Laurens »

JA, dat had ik over het hoofd gezien, ik zie er toch maar vanaf.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Micropoecilia picta

Bericht door emeraldking »

Dit is wel een oude topic maar wil wel hier iets over zeggen. De micropoecilia picta is net zoals de meeste micropoecilia´s geen beginners vis. Echt ze in een gezelschapsbak houden zou ik persoonlijk niet voor gaan. Het gedrag is wat anders als bij guppen en endlers. Let wel: ondanks dat het ook wel moerasgup danwel pauwooggup genoemd wordt, is het geen gup.
Ik hou micropoeclia´s al jaren en durf hier wel het één en ander over te stellen. Het is van nature een brakwatervis. Ikzelf hou ze hier ook op brakwater. De rode kweekvorm die vanuit Thailand wordt geïmportreerd en die de meeste aquarianen kennen, wordt op zoetwater gekweekt. Die houden het doorgaans wel uit in zoetwater. Doch mijn eigen ervaring door de jaren heen is dat bij het ouder worden de behoefte naar wat zout wel aanwezig is. Een goed voorbeeld is het volgende: Ik heb zo vaak gehoord dat mensen ze aangeschaft hebben en dat ze het voor een lange tijd heel goed doen en zonder dat er voor de eigenaars aanleiding te zien was, waren ze ineens dood. Vaak is dan de reden bij deze soort dat er toch zout toegevoegd had moeten worden. De ervaring hierzo bij mij is dat ze ook langer leven als er zout aan het water wordt toegevoegd. En dan doel ik ook op de uit Thailand afkomstige kweekvorm maar dan op wat latere leeftijd dat die zoutbehoefte om de hoek komt kijken. Want nogmaals, de jonge rode kweekvariant doet het wat slecht op brakwater omdat ze op zoetwater zijn gekweekt. Het is de wat latere fase dat die zoutbehoefte nogmaals om de hoek komt kijken.

Ook kweken ze niet zo hard als guppen of endlers. De vrouwen kunnen zelfs als ze hoogzwanger zijn de jongen absorberen in het lichaam als zij zich niet prettig voelen om te gaan werpen. Dat absorberen is overigens niet nadelig voor een vrouw.

Van nature komen ze in Zuid-Amerika voor en voor een groot deel zelfs in Suriname. De kleuren kunnen variëren van zilvergrijs met de nodige schakeringen, geel, oranje en zelfs wat bruinachtig. De rode versie die de meesten kennen is een kweekvorm.

De naam minigup zoals hierboven reeds door Laurens is vermeld geworden is mij als micropoeciliakenner totaal onbekend. Naast zijn latijnse naam staat het enkel bekend als pauwooggup en moerasgup. Ik hou micropoeciliasoorten al jaren waarvan de picta mijn grootste voorkeur geniet. Het is tevens mijn lievelingsvis en de wildvorm vormt ook nog eens mijn logo.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”