guppen kwijt

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pwhock
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2016 21:03

guppen kwijt

Bericht door pwhock »

Hallo,

Ik ben erg nieuw in de aquarium wereld.
We hebben een biorb halo 30 ( de negatieve gedachte hierover heb ik al veel gehoord en gelezen, maar we hebben hem nu eenmaal)
Er zitten een paar Guppy's in, eerst naar een week 1 gup kwijt :( en een dag later nog 1 kwijt :oops: hoe kan dat nou??
we hebben ze weer gevonden gelukkig maar ze gaan telkens onder het filter zitten en kunnen er zelf niet meer uit.

Iemand hier al vaker over gehoord en/of misschien tips wat we kunnen doen om het te voorkomen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: guppen kwijt

Bericht door Elwin »

De guppy is op veel plaatsen uitgezet om met name muggen te bestrijden, vanwege de voorkeur voor muggenlarven als voedsel. De guppy kan prima gehouden worden in een gezelschapsaquarium, van minimaal 60 cm. De guppy is zeer vreedzaam tegenover andere vissen. De mannetjes zijn wel constant bezig om de vrouwtjes te bevruchten. Men doet er verstandig aan om per mannetjesguppy drie vrouwtjesguppy's te houden, omdat anders de vrouwtjes constant worden opgejaagd, wat stress veroorzaakt. Te veel stress kan bij guppy's leiden tot ziekten en uiteindelijk de dood. De optimale aquariumtemperatuur ligt tussen de 23 en 25 graden Celsius.

Bovenstaand stuk komt van Wikipedia gewoon even googelen en u kunt al lezen dat een biorb halo 30 niet geschikt is en de guppen ook andere bijzonderheden hebben.

U zei zelf al "maar we hebben hem nu nou eenmaal". Ik zou het dan houden bij planten en wellicht wat slakken.

http://savannah_2.plazilla.com/page/4295040659/slakken-in-je-aquarium

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: guppen kwijt

Bericht door emeraldking »

Dat verhaal van wikipedia is niet geheel correct. Dat wil ik bij deze per direct ontkrachten. Helaas staat er bij het onderwerp "guppy" bij wikipedia een zeer standaard gekopieerd verhaal. Uiteraard kun je het als leidraad gebruiken toch staat het niet 100% in lijn met het juiste verhaal achter de gup.

Als men over een guppy spreekt zou er eerder vastgesteld moeten worden wat voor soort guppy. Ik hou mij zelf nl. al ruim 40 jaar bezig met echte en eierlevendbarende tandkarpers waarbij guppen, zowel sier- als wildvormen altijd al een specifieke focus bij mij hebben gehad. Er zijn zelfs genoeg gupsoorten die rustig met het ratio 1:1 (m:v) gehouden kunnen worden. Dat verhaal van een ratio 1:2, 1:3 en zelfs 1:4 wordt als algemene stelregel gehouden voor de meeste eierlevendbarende tandkarpers.
Er zijn nl. genoeg levendbarende tandkarpers waarbij het paringsdrang bij de mannen minder heftig aanwezig is. Dat geldt tevens voor een reeks soorten aan gupstammen. Men dient enkel te weten voor welke stammen dat in dit geval geldt. Het gejaag van mannen jegens de vrouwen geeft enkel stress als de ruimte te beperkt te noemen valt. Niets meer en niets minder.
Zo heb je verschil in grootte (afhankelijk van de stam bij zowel sier- als wildvorm) waar men van af kan leiden of ze eventueel kleiner behuisd kunnen worden of niet. Doch ook is het afhankelijk van hoe hyper het gedrag van desbetreffende stam is. Hoe meer hyper des te wenselijker dat men kiest voor wat meer zwemruimte.

Guppen hebben een grotere marge qua temperatuursbestendigheid als menigeen denkt. In eerste instantie betreft het van nature ook geen tropiche vis zoals men dat doet voorkomen. Een gup is van nature een subtropische vis. Die zelfs rustig rond de 18°C gehouden kan worden. Ik hou ze zelfs buiten gedurende een flinke periode van het kalenderjaar en dan worden ze ook wel blootgesteld aan nog lagere temperaturen. Ik heb hierdoor flink wat sterkere vissen t.o.v. wat er binnen wordt gehouden. Ik boots dan ook de natuurlijke omstandigheden na wat ze rustig kunnen hebben. Moet uiteraard wel stellen dat vele aquariumstammen aan guppen wat gevoeliger zijn als de natuurstammen. Ook nooit pardoes zo'n vis in wat lagere temperatuurswaarden gooien doch geleidelijk te doen.

Als doorgewinterde houder en kweker van dit soort vissen hou ik mij afzijdig van wat wikipedia stelt. Al te meer omdat ik in het verleden zelf ook in endemische gebieden ben geweest waar dergelijke vissen zich van nature ophouden en dat je dan met de reëele wereld van hen in aanraking komt. En daar leer je feitelijk veel meer van als uit een boek.

Dit relaas is overigens geen aanval op iemand hierzo specifiek hoor. Doch ik vind het wel op z'n plaats om wat correcte info hier neer te zetten aangaande de gup.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: guppen kwijt

Bericht door Kevin »

Het mooie van wikipedia is dat je aanpassingen kunt doorgeven als je het er niet mee eens bent.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: guppen kwijt

Bericht door Linda »

Onderwerp verplaatst naar "levendbarenden"

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”