Guppy/Black Molly Hybride

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Heey,

Heb een tijdje geleden in een aquarium black molly's met guppen gehad.
En deze waren begonnen met elkaar in te kruisen.

Toen ik door kreeg hoe het in zijn werk ging heb ik alles op de juiste manier gescheiden.
En is het guppen bestand nu weer aardig terug op peil, afgelopen week nog 1 worp hybrides tegengekomen.
Maar die vis je er makkelijk tussenuit.

Al met al zijn de eersten nu aardig aan het opkleuren, en wou toch wat fototjes delen.
Ben toch wel benieuwd wat de anderen ervan vinden.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door Fabian »

Nog nooit gehoord dat guppen en black molly's kunnen kruizen. De 'uitkomst' ziet er wel grappig uit! :P

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door stylz »

is voor mij ook nieuw dat dat zou kunnen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Guppen kunnen kruizen met molly's. Da's op zich een bekend gegeven. Ze behoren beide tot het genus poecilia.
Doch als ik naar de foto's kijk lijken ze me geen hybrides tussen beiden. Want wat ik wel uit eigen ervaring weet is dat een dergelijke hybride doorgaans slanker is van bouw. Althans, tussen een gup en een black molly in dit geval. Dat ze niet geheel zwart zijn kan door andere invloeden komen.
Zwart is niet altijd dominant en zekers niet bij guppen. Doch bij black molly's daarentegen wel. Is de moeder een gup of een molly? Ik neem aan een molly. Ze zien er ook meer uit als een molly als dat er wat gupkenmerken in terug te vinden valt. Is het domweg niet dusdanig dat een molly met nog een partij opgeslagen zaad zat dat steeds voor een nieuwe zwangerschap zorgde en dat 1 of meerdere vrouwen van de molly's zaad van een niet zwart mollymannetje droeg danwel draagt? Wees er ook van bewust dat zaad zelfs langer dan een jaar opgeslagen kan worden en niet slechts een paar maanden.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt doch ik heb zelf ervaring met dit soort hybrides en ze zijn niet overeenkomstig met wat ik dan ken als hybridevorm tussen gup en black molly.
Laatst gewijzigd door emeraldking op 25 jul 2015 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Ook al zie je dat een mannetje van de ene soort zijn gonopodium richting het vrouwtje van de andere soort brengt wil nog niet zeggen dat de bevruchting ook plaats vind. Het vrouwtje zal bepalen welk mannetje zij toelaat. Ook al lijkt het alsof elk vrouwtje gewillig is bij eierlevendbarenden.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Ik heb persoonlijk geen parings ritueel vernomen tussen beide soorten. (Helaas)
Er hebben ook 5 zwarte Molly mannen ingezeten, geen ander kleurige.

Van de bouw kan ik begrijpen vanuit jullie oogpunt, maar hoe zit dit dan met de blauwe kleuringsgloed?

Tevens is 1 vrouwtjesgup overleden na bevalling, en de worp bevatte allemaal van dit soort jongen.
Vrouwgup voor overlijden dik, na overlijden mager.
Enigste jongen in de bak waren molly ogende.

Deze heb ik toen meegenomen en zal vanavond na het sporten een foto van deze worp plaatsen.

Misschien schept dit ook meer duidelijkheid.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Afbeelding
Afbeelding

Misschien is het op deze beter te zien, dit is de worp waar ik het eerder over had.

Maar goed als ik dan terug denk aan uw stukje.
Had namelijk weinig tijd om uitgebreid te antwoorden eerder.
Zwart is niet altijd dominant en zekers niet bij guppen. Doch bij black molly's daarentegen wel. Is de moeder een gup of een molly? Ik neem aan een molly. Ze zien er ook meer uit als een molly als dat er wat gupkenmerken in terug te vinden valt. Is het domweg niet dusdanig dat een molly met nog een partij opgeslagen zaad zat dat steeds voor een nieuwe zwangerschap zorgde en dat 1 of meerdere vrouwen van de molly's zaad van een niet zwart mollymannetje droeg danwel draagt? Wees er ook van bewust dat zaad zelfs langer dan een jaar opgeslagen kan worden en niet slechts een paar maanden.
En je zegt bij molly's is zwart dominant, dan neem ik aan dat het vrouwtje Aa of AA is.
En dan zou het mannetje aa zijn of op zijn minst Aa.
A dominante zwarte gen, a andere gekleurde ressecieve gen.

Dan om het uiterste te nemen kijkend naar het worp wat ik heb. Aa (F) op aa (M)
Dan moet in principe 50% Aa, zwart kleurig zijn.
En 50% aa, gevlekt in dit geval.

Dan kan het toch niet dat alle worpen, gevlekte vissen bevat ipv 50% zwart.
Waar ik er geen 1 van tegen gekomen ben.
Of heb ik dit soms verkeerd begrepen?

Het is niet dat ik perse mijn gelijk wil halen natuurlijk, maar vind het wel interresant om het ook eens op deze manier onder de loep te nemen.

Zou de bouw tussen deze als hybrides ook kunnen verschillen in de mate van.
Man op vrouw, Gup of molly of Vice versa. (zoals je vermelde)
Of welke variant molly of gup hierbij in aanmerking geweest is.

In principe heb ik nu alle vrouwguppen in dit aquarium ververst met nieuwe vrouwen, die onmogelijk gedekt kunnen zijn.
De mannelijke molly's eruit gehaald, en alleen de vrouwelijke erin gelaten.
Als er nu nog een nest van deze vissen komen moet het van de molly's afkomen.
Dit kan ik over een aantal maanden ook uittesten door onbevruchte vrouw guppen bij de mannetjes molly's te zetten.

Mocht hier ook echt interresse naar zijn.
Op het moment hou ik me namelijk meer bezig met de guppen zelf om dit onder de knie te krijgen kwa genetica.
+een koppeltje Rams die het al beter doen dan ik verwacht had :P

Zoiezo bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Hoi,

Je bent in ieder geval een doordenker en dat bevalt me wel. Jouw onderbouwing in deze is op zich goed. Doch je gaat uit van de wet van Mendel. Deze wet is op zich goed bruikbaar in de praktijk doch niet sluitend. Wij hebben dit laatst onder poecilialeden nog besproken. Dus er kan wel degelijk dan een andere uitkomst verkregen worden qua uiterlijke kleurdoorvererving wat de ratio betreft.

De blauwe gloed komt ook bij molly's voor doch hebben we het niet over een black molly. Het kan zomaar zijn dat je één molly of meerdere ertussen hebt zitten die een zwart fenotype betreft doch een ander kleurstelling met zich meedraagt (Aa). Als die met elkaar kruizen dan kun je wel degelijk dergelijke gevlekte krijgen. Maar ik stel wel dat er dan mogelijkerwijze een andere mollysoort in het verleden (behoeft dus niet bij jou te zijn gebeurd) in hun bloedlijn kan zitten.

Ik zou eigenlijk wel een foto van een man en een vrouw apart van de zijkant willen zien. En dan eens kijken of ik wat andere kenmerken eruit zou kunnen halen. Nu zie ik veel vissen die niet goed van de zijkant te bezien vallen.

Let wel: Ik geef jou geen ongelijk hoor doch bij mij zit hier op dit moment nog twijfel. Niet dat een dergeljke kruizing tussen molly en gup niet zou kunnen. Want ik weet dat het wel degelijk kan. Doch het correspondeert niet met het uiterlijk qua vorm zoals ik ze uit het verleden ken. Ook al is het voor mij een tijd geleden dat ik zo bezig was met hybridisatie tussen deze twee soorten.
In meer dan 4 decennia dat ik mij bezig hou met levendbarenden genieten hybridisaties tussen verschillende soorten ook mijn fascinatie en vandaar mijn interesse in jouw topic.

Ik vind het zekers een boeiend onderwerp wat hier is aangesneden.
Als je het zou kunnen en uiteraard zou willen dan zou ik een foto van zowel een indiviueel mannetje als een individueel vrouwtje van de zijkant genomen zeer appreciëren.

En hou ons op de hoogte als je toch met maagdelijke vrouwen verder gaat zoals je stelde om uit te testen wat dan het resultaat zal zijn aan nageslacht over een tijdje te bezien.

En nogmaals dank je wel voor de uitgebreide reactie.

Grtz, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Heey,

Dank je, en met de wet van Mendel neem ik aan dat je het schema bedoelt?
Dit heb ik destijds op school ook gehad, en raakte er helemaal geïnteresseerd in door de reptielen hobby.

Zo heb je daar bijvoorbeeld triple hetjes bij luipaardgecko's.
Waarbij je een tabel maakt met 16 verschillende mogelijkheden aan nakweek.
In het kort is het zelf een wildkleur met 3 verschillende DNA uitpunten, die het uiterlijk kunnen bepalen.
Ben zelf nog maar kort met guppen bezig op een serieuze manier.
En heb me hierbij ook al zitten afvragen, of je dit ook bij guppen kan toepassen.

En een andere voorbeeld die je duidelijk kan terug vinden bij maisslangen.
Is je neemt een Amelanistische en Melanistische ouder dieren. (Albino en het tegenovergestelde ervan)
En met door fokken krijg je hier een totaal andere kleur uit, weet even niet meer precies hoe dit in elkaar zat.
Dit is nogal een aantal jaar geleden voor me.

Maar terug naar het topic.
Ik zal zoiezo even navraag doen bij degene waar de Molly's vandaan zijn gekomen het hoe of wat.
Dit zal helaas wel een tijdje kunnen duren, aangezien ze een operatie gehad heeft pasgeleden.

Voor een foto zal ik morgen even gaan kijken, tijdens de schoonmaak.
Deze vissen zijn nog wel jong, en de grootste is misschien net de helft kleiner dan het volwassen dier als het niet meer is.
Ik heb ook nog niet echt ergens kunnen vinden hoelang het duurt voordat je het verschil bij Molly's kan zien tussen man en vrouw.
Misschien kunt u hier meer over zeggen?
Anders zou ik zeggen dat het waarschijnlijk allemaal vrouwen zijn voor nu.

Kwa geen ongelijk geven begrijp ik, ook van de twijfel.
En met dergelijke onderbouwingen kan ik het ook begrijpen.
Ben er zelf ook nog niet heel erg in thuis, en ging met alles er vanuit met de informatie die ik al beschikte.
Ben er nu 2-3 maandjes echt serieus mee bezig, met een hoop hulp van YouTube.
Kwa houden en waar je op moet letten bij bepaalde situaties, vind het bekijken van een filmpje vaak beter helpen dan hele lappen tekst.
Maar dat is mijn voorkeur.
Misschien zou een kort filmpje van deze dieren hier ook kunnen helpen?
Met zwarte, witte, blauwe, rode of gele achtergrond.

En met de maagdelijke vrouwen zal ik dan zeker doen, zal wel een tijdje duren denk ik voordat ze op de gewenste grootte bevinden.
Deze jongen zijn toch een stuk forser dan de normale gup jongen.

Weet ook trouwens nog iemand eventueel met hybride cichliden, mocht ik hem nog een keer tegenkomen of aan de haak slaan.
Is hier eventueel ook interresse naar foto's eventueel welke soort.
Mocht die hiervoor openstaan?

En graag gedaan probeer liever duidelijk te zijn, ipv dat er onduidelijkheden bestaan.
En u erg bedankt voor de interesse in het topic.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Hoi,

Ik doel idd op het schema m.b.t. de wet van Mendel wat jij hanteert. Het is meer een leidraad om te kunnen bepalen hoe het nageslacht eruit zal komen te zien. Maar nogmaals, het is niet geheel sluitend te noemen. Maar ook ik gebruik het wel als leidraad hoor.

Bij molly's duurt het langer eer je echt kan zien om te kunnen bepalen met welk geslacht je te maken hebt. Ik heb zelf ook veel met mollysoorten gekweekt en zelfs al is een molly reeds 4-5cm dan kan het nog pas zijn dat je dan pas het verschil zult gaan zien. Ik heb hier bijv. een chocomolly die op dit moment zo'n 5cm is en die begint nu pas de mannelijke kenmerken te vertonen. Doorgaans zie je het wel eerder welk geslacht het is. Maar in het begin lijken mannen idd vrij veel op vrouwen.

Ik heb verleden een paartje black molly XL aan een collega afgestaan. Was m'n laatste koppel en had ze zwemmen in mijn bak met yellow top sword endlers en de girardinus uninotatus. Zag gisteren toevallig dat er nog wat jongen ervan rondzwommen. Had ik dus genist om die er ook uit te vangen.

Ik richt mij nu enkel nog op de chocomolly's en de liberty molly's. Bij de chocomolly's moet je voorstellen dat het om bruine molly's gaat. Volledigheidshalve heten ze schokoladenmollys. Schrijf het even in het duits want daar zijn ze gecreëert. Net zoals de black molly betreft het dus een kweekvorm. Maar kortweg worden ze chocomolly's genoemd. Je vind ze ook niet in aquariumzaken binnen Nederland. Op het moment zijn er zo'n 3-tal mensen binnen Nederland die ze hebben. Maar ik ben de enige die zowel de kortvinnige en de lierstaartuitvoering heeft.

De erfelijksheidsleer waar ik mij vanaf mij twaalfde in verdiepte paste ik ook toe toen ik nog vogels kweekte. Dat was ook heel erg mooi om te doen.

Ik ben verder net zoals jou naast aquariaan ook een terrariaan. Ik heb geen luipaardgekko's of slangen. Wel mee gewerkt omdat ik voor een langere periode een kennis van mij hielp in zijn voormalige zaak. Ik beperk mij tot gifkikkers en aanverwanten en dwerggekko's. Wel genoeg aan dergelijke dieren gezien in het wild in zowel zuid- als midden-amerika. En veel slangen nog gezien toen ik nog in Canada woonde en de keren dat ik in Amerika verkeerde. In Canada behoefde ik enkel 10 minuten te lopen vanaf het de woning eer ik aan de waterkant zat danwel in het bos zat.

Grtjs, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Heey,

Aha inderdaad dit schema gebruik ik zelf ook vaak.
En zelfs met zo'n schema weet ik ook dat er zo nu en dan zelfs een "mutant" kan ontstaan.
Maar het is inderdaad erg handig.

Das ook mooi om te weten over de molly's, dan kan ik er een soort van uitgaan dat ze in principe nog te klein zijn.
Om het geslacht goed te kunnen bepalen, in mijn volgende post stuur ik een aantal foto's zowel video's van ze.
Op een heel erg gis werk heb ik geprobeerd een mogelijk potentieel mannetje eruit te vissen.

Das ook wel geinig, denk je je vissen weg te doen. Duiken ze na een tijd weer ineens op.
Verder lijken het me ook allemaal mooie vissen, heb even een paar foto's erbij gepakt.
Maar zou leuk zijn als deze choco molly's ook meer tevoorschijn komen, had er zelf nog niet van gehoord.
Zal ook nog een foto plaatsen van een andere guppy/endler soort die ik heb.
Ik zou echt niet weten wat het nou moet zijn, misschien kunt u er meer over vertellen.

Kan ik begrijpen, ben zelf niet helemaal thuis in vogels.
Maar heb hier ook aparte dieren voorbij zien komen tijdens mijn stages.
Daarnaast zijn gifkikkers ook erg mooi, misschien dat ik ooit nog het terrarium wat bij m'n vader staat.
Naar huis toe laat overkomen en er een mooi paludarium van maak.
Kwa dwerggecko's moet ik dan denken aan Tropio huppeldepup die richting?
Weet even de benaming niet meer. En das wel gaaf om op zo'n plek te wonen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Potentiële man
Afbeelding

Mogelijke vrouw
Afbeelding

Zijn erg lastig te fotograferen ze schieten alle kanten op.
Vandaar hier ook een videotje, deze kun je eventueel op gewenste tijdstip pauzeren.
https://youtu.be/jy6EIeFFo3Y

En hier mijn nieuwe koi aanwinsten, foto van bovenaf :P
Afbeelding
Nu ik het ook zo bekijk zijn ze misschien nog maar net 3 CM op zijn grootst.

Hier het jongere nest van bovenaf, zitten 4-5 visjes van een eerdere worp tussen.
Ook van bovenaf genomen.
Afbeelding

En hier ook maar even een video van.
https://youtu.be/CV4SwBha1Bw

En de gupsoort waar ik het over had, weet jij eventueel wat het zou kunnen zijn?
Bij poecilia BE heb ik hier helaas nog geen reactie op gehad.
Afbeelding

Ik denk dat ik het zo ongeveer heb, mocht u nog wat duidelijkers willen zien.
Zal ik een nieuwe poging wagen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Heb vandaag weer een nieuwe worp eruit gevist deze is 100% zeker van een Molly Vrouw.
Alle vrouw guppen die er nu inzitten zijn namelijk nooit in aanraking geweest met een Molly Man.

In deze worp is geen enkele zwart gekleurde jong geboren.
En zijn ook een stuk groter dan de worp waarvan ik verwacht dat het van het gup vrouwtje afkomt.
Al met al, alle worpen staan gescheiden.
En het zal afwachten worden hoe ze op zullen groeien/kleuren.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Hoi,

Sorry voor de verlate reactie. Maar ik was ff druk met wat onderzoeken in het LUMC in Leiden. Ben nog niet zo lang thuis vandaag. D'r zijn wat problematieken om de hoek wezen kijken m.b.t. mijn leukemie. In dit geval 2 dagen onder de pannen in het LUMC. Vandaar dat ff mijn aquaristieke activiteiten terzijde zijn gelegd.

Ik zag jouw foto dus net van de guppen. De mannen hebben zo te zien 2 zwaarden doch niet zoals het zou moeten. Zou ook meer van een V-staart willen spreken met snakeskin-aftekening als ik zo naar de staart kijk. Het zijn in ieder geval geen guppen van een bepaalde stam. Ze komen eerder vanuit een mix als ik er zo naar kijk doch waaruit een soort van lijn qua fenotype uit is gevallen. Want zo te zien zien de mannen er vrij eender uit. Ik zie er eigenlijk geen endlereigenschappen in terug.

Ik heb qua dwerggekko's hierzo de lygodactylus angularis zitten.

Voor jou nu maar eens de tijd gunnen hoe de jongen verder zullen gaan opgroeien.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Hier wat foto's van de chocomolly's zowel de normale en de lierstaartuitvoering.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”