Gup groeit krom na bevalling

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Gup groeit krom na bevalling

Bericht door Kreek »

Ik heb vier vrouwenguppen in een record 60. De gup waarvan ik zeker weet dat ze bevallen is heeft nu een kromme rug en lijkt niet meer met haar staart te kunnen zwemmen. Je hoort wel dat het kan komen door temperatuurverschil, of slecht voedsel/waterkwaliteit. Maar temp is constant op 24. Verversen doe ik vrij veel in dit bakje vanwege de baby's. Laatst 40%. De rest van de guppen en de kleintjes maken het goed. Ze eet nog wel goed. Diepvriesvoer en van dat duurdere voer voor levendbarenden van Dennerle. Zou het toch door de bevalling kunnen komen?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Gup groeit krom na bevalling

Bericht door Linda »

Ik heb het zelf ook wel eens gezien bij mijn eigen guppen..(jaja ik heb ook gups gehad :P )
Ik dacht toen zelf dat het misschien aan de leeftijd lag, ze was toen namelijk ook behoorlijk groot..Maar je hoort t inderdaad ook wel eens bij slecht/weinig voedsel..Al kregen die van mij ook goed voer en aten ze gewoon.

Kan me ook voorstellen dat continue zwanger zijn en bevallen veel vergt van zo'n gup..

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Gup groeit krom na bevalling

Bericht door emeraldking »

D'r zijn meerdere oorzaken te noemen waarom een vis kromt trekt. Zekers als het vrij snel gaat. Wat o.m. guppen aangaan en dan ff gericht op de vrouwen. Als een vrouw te frequent werpt binnen een kort tijdsbestek t.o.v elke voorgaande worp, te grote buik krijgt tijdens de zwangerschap en als ze uitgeput raakt dan kunnen ze krom gaan trekken in een zeer kort tijdsbestek.
Bij mannelijke sierguppen kan een te grote staart t.o.v. hun romp een kromme rug gaan veroorzaken.
Algemeen beeld wat dan voor beide geslachten gaat gelden: slecht of weinig voer, parasieten, wormen, ouderdom, inwendige infecties en een ineens te grote schommeling in de waterwaardes kan het van tijd tot tijd ook gaan veroorzaken.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Gup groeit krom na bevalling

Bericht door Kreek »

Dank voor jullie reactie en expertise hierin.

Naar mijn weten is dit de eerste keer dat ze is bevallen. Van continu is geen sprake hoor. Maar ze was vantevoren wel erg zwanger/dik. Voer is toch echt wel goed. Wel was ze natuurlijk overgezet vanuit de Dubai. Hoewel de temperatuur hetzelfde is en ik ook water heb meeverhuisd heb ik in dit bakje geen bodemverwarming. Het onderste water kan dan kouder zijn dan bovenin. Ik vermoed dat ze met het bevallen toch een infectie heeft opgelopen. Ze probeert wel dapper met de anderen mee te eten verder.

Afbeelding

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Gup groeit krom na bevalling

Bericht door emeraldking »

Zoals ik idd ook al stelde dat één van de oorzaken een te grote buik tijdens de zwangerschap kan zijn. Dan vergt het behoorlijk wat van zo'n vrouwtje. En de ene is er beter tegen bestand als het andere vrouwtje.
Maar als ik naar deze foto kijk durf ik je wel te stellen dat dit niet meer recht trekt. Uiteindelijk gaat ze er wel aan onder door.

Ik heb eerlijk gezegd geen enkele verwarming in mijn bakken zitten. En al zouden de vrouwen bij mij zich op de bodem ophouden, dan zijn er bij mij nog geen problemen te constateren. Guppen kunnen op zich aardig wat verdragen aan temperatuursschommelingen. Zwangere vrouwtjes kunnen daarentegen wel wat gevoeliger voor die schommelingen zijn. Dat moet ik dan wel weer toegeven.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Gup groeit krom na bevalling

Bericht door MatthijsH »

Ik heb van één vrouwtje wel eens vijftig jongen gehad en die heeft nu ook een kromme rug :(

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”