Catemaco platy

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Catemaco platy

Bericht door emeraldking »

Onlangs eindelijk weer eens een leuke groep aan catemaco platy's (xiphophorus milleri) aangeschaft via de veiling in Diemelsee-Adorf (Duitsland). Het zijn niet al te grote platy's ondanks dat de vrouwtjes de 5cm kunnen halen zullen de meeste wat kleiner blijven. Heb ze ooit eerder gehad maar omdat ze niet echt goed in Nederland te verkrijgen zijn; heb ik m'n heil in Duitsland gezocht. En gevonden!

Het zijn zeer vredelievende vissen die amper hun jongen najagen t.o.v. de meeste platy's. Deze soort is tevens te houden op wat lagere temperaturen (18-22°C) zonder dat ze er last van krijgen. Ideale vis dus om ook op zomerdag buiten te kunnen houden. Ook wat de waterwaardes aangaan, kunnen deze een behoorlijke marge tolereren. Verder zijn ze zeer vitaal qua reproductie...

Ik hou ze zelf tezamen met heterandria formosa, neoheterandria elegans en phalloceros caudimaculatus auratus. Een prima combinatie.

Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Catemaco platy

Bericht door emeraldking »

Ik heb nu een x-aantal keren gezien en gelezen in winkels en bij een bepaalde groothandel dat de xiphophorus milleri wordt bestempeld als een zwaarddrager. Niets is minder waar. Want het is een platy.
Desbetreffende groothandel wil het niet veranderen. Maar goed, die verzint wel vaker info erbij ondanks dat het één van de wat bekendere groothandels is die Nederland rijk is. En de winkels die kopiëren het gewoon en weten verder niet beter. Jammer!
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Catemaco platy

Bericht door stylz »

Is wel jammer dat ze gewoon geen info aannemen :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Catemaco platy

Bericht door emeraldking »

Klopt!
Maar ik struikel meer over het feit dat ze een platy verkopen voor een zwaarddrager.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”