Zuid-Amerika, 80 cm

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

3 x is scheepsrecht?

Dit is de derde keer dat ik een bak opstart, en deze keer wil ik het echt goed doen! Heb inmiddels de nodige info bij elkaar geschraapt en een word-bestand aangemaakt met daarin een overzicht van hoe en wat ik wil. Graag jullie advies mbt het visbestand, de planten en de bodem.

Visbestand:
2 Mikrogeophagus ramirezi (nu in 60-cm)
10 Gymnocorymbus ternetzi (nu in 60-cm)
6-10 Otocinclus affinis
1 Ancistrus Dolichopterus

En dan heb ik in m'n huidige 60-cm bak nog 5 kardinaaltetras en een verdwaalde siamese algeneter(?). Erbij doen of verkopen?

Planten:
Echinodorus barthii
Echinodorus bleheri
Althernanthera rosefolia (?? rood gaat dood??)
Elodea densa
Echinodorus argentinensus
Echinodorus harbich
Cabomba aquatica
Echinodorus tenellus
Heteranthera zosterfolia
Hemianthus Callitrichoides
Limnobium laevigatum

welke voedingstabletten kun je het beste bij de planten doen?

Mooi stuk kienhout erbij. Wat is de beste houtsoort en waar koop je dat (liefst online?)
Stenen: vind ik zelf niet zo mooi. Is dit wel nodig met bovenstaand bestand, wanneer er voldoende hout en planten aanwezig zijn?

Bodem: Ik wil liever geen zandbodem. Afgerond fijn grind heeft mijn voorkeur, liefst zwart. Zit te denken deze aan te schaffen: http://bubbleking.nl/nero-5kg 15 kilo kost 22.99. Heb ik aan 15 kg genoeg voor een aquarium met afmeting 80x36x56?
Ik kreeg in een vorig topic al van Stylz de tip om Dennerle Kristalkwartsgrind te nemen, maar dat is in verhouding nogal duur , ik zou dan 2 x 10 kg á 22,95 moeten aanschaffen. Het is trouwens wel een hele mooie grindsoort!

Schoonmaken nieuwe aquarium: hoe grondig doe je dat bij een grote bak? de kleinere kon ik goed afspoelen onder de kraan, maar dat gaat met dit formaat toch al moeilijker worden. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Dan nog even een vraag over de opstarttijd: Ik heb nu een goeddraaiend aquarium staan. Wanneer ik hiervan de helft (of meer) van het water gebruik in het nieuwe aquarium, en het filter goed uitknijp in dit water, hoe lang moet ik dan wachten voordat de vissen kunnen verhuizen?

Alvast bedankt voor het meedenken! met jullie hulp zal het nu toch een keer goed komen?

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Sjakie »

Tzatziki schreef:Visbestand:
En dan heb ik in m'n huidige 60-cm bak nog 5 kardinaaltetras en een verdwaalde siamese algeneter(?). Erbij doen of verkopen?
Ik heb het vermoeden dat jouw antennebaarsjes jouw Kardinaaltjes wel zouden lusten, afhankelijk van het formaat natuurlijk. Zijn deze al volwassen, zouden ze het moeten kunnen overleven.
De Siamees kan gewoon over, maar een paar extra zou beter zijn, omdat ze liever in een groepje zwemmen.
Planten: rood gaat dood??
welke voedingstabletten kun je het beste bij de planten doen?
Rode planten zijn idd iets moeilijker te houden. Heeft vooral met ijzerwaardes te maken.
Je zou in dat geval Lateriet bij de opstart in de bodem kunnen verwerken. Anders Ferro toevoegen als de bak al draait.
Een kleibolletje of dergelijk voedseltabletje bij de wortels van de plant stoppen voorziet de plant, welke zijn voedsel uit de grond haalt, van voldoende voeding.
Overigens halen de meeste planten hun voeding uit het water.....
Met EI (Estimative Index) heb je hier geen omkijken meer naar, maar da's weer een heel ander onderwerp, waarover op dit en andere fora veel over geschreven en gefilosofeerd wordt.
Mooi stuk kienhout erbij. Wat is de beste houtsoort en waar koop je dat (liefst online?)
Vind persoonlijk Spider wood erg mooi, maar ander tropisch (wortel)hout, zoals kienhout of Maponi kan ook mooi staan. Laat deze vooraf wel een paar dagen weken in kraantjeswater, zodat de ergste kleuring er vanaf is, anders kan je water gelig gaan kleuren (looizuur).
Kopen online? Zal best wel kunnen, maar heb deze zelf liefst eerst in mijn handen. Zou rotte plekken kunnen hebben en op de foto is het altijd anders......
Anders gewoon in een aquariumwinkel met een breed assortiment of bij een groot tuincentrum.
Stenen: vind ik zelf niet zo mooi. Is dit wel nodig met bovenstaand bestand, wanneer er voldoende hout en planten aanwezig zijn?
Een paar sten kunnen mooi staan. kan de bak nét dat beetje extra flair geven, maar is eigen smaak.
Kijk wel uit met steen o.b.v. kalk, dat kan jouw waterwaardes negatief beïnvloeden.
Bodem: Ik wil liever geen zandbodem. Afgerond fijn grind heeft mijn voorkeur, liefst zwart. genoeg voor een aquarium met afmeting 80x36x56?
Ik kreeg in een vorig topic al van Stylz de tip om Dennerle Kristalkwartsgrind te nemen, maar dat is in verhouding nogal duur , ik zou dan 2 x 10 kg á 22,95 moeten aanschaffen. Het is trouwens wel een hele mooie grindsoort!
Tja, daar ga ik toch mee met de reactie van Stylz.
Het is wel wat duurder, maar als je bijvoorbeeld Cory's wilt gaan nemen, nu of in de toekomst.....
Deze hebben baarddraadjes en deze kunnen slijten door scherp grind. De voorgenoemde optie voorkomt dit.
Schoonmaken nieuwe aquarium: hoe grondig doe je dat bij een grote bak? de kleinere kon ik goed afspoelen onder de kraan, maar dat gaat met dit formaat toch al moeilijker worden. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Gewoon met de tuinslang aan de mond en aan de andere kant een 'koker' dat je op de tuinslang monteert.
Even aanzuigen en het water dmv de tuinslang bijvoorbeeld in de tuin laten lopen (zoals ik doe).
Door dan de 'koker' over de aquariumbodem te halen, kan je het ergste vuil er meteen mee afhevelen.
Dan nog even een vraag over de opstarttijd: Ik heb nu een goed draaiend aquarium staan. Wanneer ik hiervan de helft (of meer) van het water gebruik in het nieuwe aquarium, en het filter goed uitknijp in dit water, hoe lang moet ik dan wachten voordat de vissen kunnen verhuizen?
Aquariumwater vanuit een alreeds goed ingedraaide bak in een nieuwe bak 'enten' is goed.
Je zou nog extra baccies toe kunnen voegen en het water tijdens de opstart iets'kunnen 'vervuilen' door af en toe een beetje voer in het water te doen.
Weet niet of de vissen er al eerder in kunnen, de planten uiteraard meteen vanaf het begin er indoen.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Sjakie!

Mijn kardinalen zijn al zodanig groot, en de Ramireze nog betrekkelijk groot, dat ik niet denk dat de een een gevaar voor de ander vormt. Ik vraag mij eerder af, of de groep kardinalen niet te klein is en ze daarom dus beter naar een ander kunnen. Ik ben nl niet van plan de groep verder uit te breiden omdat de rouwtetras er ook zijn.

De plantenvoeding:
Lateriet heb ik opgezocht. Ik zou toch nog graag weten, of dat een 'goedje' is wat je bij een voedingsbodem gebruikt, of vermengt met het grind, of... en gebruik je daarnaast de kleibolletjes, of is dat niet nodig wanneer je lateriet gebruikt? En als je Profito gebruikt, waar ook ijzer in zit, is Lateriet of kleibolletjes dan nog nodig?

Goede opmerking; 'het hout eerst met eigen ogen zien'. Ik koop het liefst alles online, maar wanneer we het aquarium donderdag ophalen, ga ik kijken of er ook mooi hout te koop is. Is idd beter. Denk dat ik dan geen stenen ga toevoegen, is idd een kwestie van smaak, en wanneer het niet nodig is voor de vissen, ben ik er wel uit ;)

Bodem: ik heb een mail gestuurd naar Heja BV, producent van Nautic Aqua Progravel. Afhankelijk van hun antwoord, beslis ik welke bodem het gaat worden. Wanneer zij echt afgerond grind aanbieden, scheelt dat toch weer een tientje! Zo niet, dan ga ik het grind van Dennerle bestellen. Ben op dit moment dan wel niet van plan om corydoras aan te schaffen, maar mocht ik in de toekomst wel in de verleiding komen, zitten we iig niet met een verkeerde bodem.

Bedankt voor de tip van het schoonmaken met de tuinslang, dat ik dat zelf niet kon bedenken :roll:

Iemand anders nog een idee mbt de opstarttijd, of die dan ingekort kan worden? Wil de visjes graag zo snel mogelijk een grotere ruimte geven, en heb wel eens gelezen dat wanneer je het filtermateriaal en het water overhevelt, de vissen ook meteen mee kunnen verhuizen.

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door timothymeertens »

De helft van de huidige filter in de nieuwe doen , de helft oud water in de nieuwe bak en een week erna kunnen de vissen er zeker al in .

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Sjakie »

Tzatziki schreef:.....of de groep kardinalen niet te klein is en ze daarom dus beter naar een ander kunnen.....
.....niet van plan de groep verder uit te breiden omdat de rouwtetra's er ook zijn.....
Als jouw groep Rouwtetra's al een leuk groepje is, kan je overwegen, afstand te doen van de Kardinaaltjes.
Als je wel de ruimte heb...., waarom niet een leuk schooltje vormen ?
Keuze aan jou....jij weet of je hier ruimte voor heb en eventueel schuilplaats.
De plantenvoeding.....Lateriet.....zou toch nog graag weten, of dat een 'goedje' is wat je bij een voedingsbodem gebruikt, of vermengt met het grind, of... en gebruik je daarnaast de kleibolletjes, of is dat niet nodig wanneer je lateriet gebruikt? En als je Profito gebruikt, waar ook ijzer in zit, is Lateriet of kleibolletjes dan nog nodig?
Lateriet kan je (poedervorm) als laagje tussen het grind doen/vermengen. Kan je ook bij een voedingsbodem gebruiken, maar lijkt mij ietwat teveel van het goede.
Kleibolletjes bestaat volgens mij alleen hoofdzakelijk uit leem. Lateriet is een soort RFK (rode Franse klei), dus leem met ijzertoevoeging.....
Maar je kunt ook zelf kleibolletjes met lateriet maken. Gluur hier maar eens.
http://www.hobbykwekers.nl/planten/plan ... llen-maken
denk als je dit gebruikt, de profito overbodig is, maar heb geen ervaring met dit spul (dus verbeter me als ik het fout heb :roll:)
Bodem: ik heb een mail gestuurd naar Heja BV, producent van Nautic Aqua Progravel. Afhankelijk van hun antwoord, beslis ik welke bodem het gaat worden. Wanneer zij echt afgerond grind aanbieden, scheelt dat toch weer een tientje! Zo niet, dan ga ik het grind van Dennerle bestellen. Ben op dit moment dan wel niet van plan om corydoras aan te schaffen, maar mocht ik in de toekomst wel in de verleiding komen, zitten we iig niet met een verkeerde bodem
Zou in dat geval het overwegen waard zijn.
Probeer wel kwarts grind te kopen..., geen grind welke kalk af kan scheiden.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

Heb het grind van Nautic inmiddels binnen, en het lijkt en voelt prachtig afgerond, niet scherp ofzo, een aanrader!
Ook hebben we vandaag het nieuwe aquarium opgehaald: ferplast dubai 80. Meteen een achterwandje erin gekit en nu wachten tot we mogen vullen. In de winkel werd gezegd dat 24 uur na kitten het water erin kan, op de kit zelf stond niks daarover. Hoeveel tijd houden jullie aan?

Er zit een prachtig intern filter bij het aquarium, ben benieuwd naar de prestaties. Iemand ervarin met de bluwave-filters van ferplast? Vraag me af waarmee ik het actieve-koolfilter tzt kan vervangen, zou gewone filterwatten afdoende zijn?

En nu moeten we dus geduld hebben tot de bak goed ingedraaid is :roll:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door stylz »

Tzatziki schreef:Heb het grind van Nautic inmiddels binnen, en het lijkt en voelt prachtig afgerond, niet scherp ofzo, een aanrader!
Ook hebben we vandaag het nieuwe aquarium opgehaald: ferplast dubai 80. Meteen een achterwandje erin gekit en nu wachten tot we mogen vullen. In de winkel werd gezegd dat 24 uur na kitten het water erin kan, op de kit zelf stond niks daarover. Hoeveel tijd houden jullie aan?

Er zit een prachtig intern filter bij het aquarium, ben benieuwd naar de prestaties. Iemand ervarin met de bluwave-filters van ferplast? Vraag me af waarmee ik het actieve-koolfilter tzt kan vervangen, zou gewone filterwatten afdoende zijn?

En nu moeten we dus geduld hebben tot de bak goed ingedraaid is :roll:
kit is afhanklijk van de dikte in 24 uur meestal wel uitgehard, zeker de oppervlakte, wel even goed uitspoelen voor eerste gebruik.
aktive kool hoort niet in een filter in mijn ogen, je kan het er in laten met de eerste vulling dan filter ff lekker door laten draaien 24 uur of zo, bak leeg, aktive kool in de vuilnis bak en opstarten met filter schuim middel groot liefst, watten kan ook maar slaan meestal vrij snel dicht.
prestaties van je filter weet ik verder niet, hoeveel liter per uur doet hij b.v. ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

Nou, we moeten nog even wachten met opstarten. Vandaag het meubel in elkaar zetten; blijkt het kapot te zijn. Nu wachten op levering van een nieuwe kast, hopelijk in de loop van volgende week. Dus de gekochte planten drijven nu in een curverbak met verwarming en mini-pomp :roll:

Zojuist de Dubai gevuld, hij is iig niet lek. Dat wilde ik eerst ook maar even checken. Weet nu alleen nog niet of het filter goed werkt, dat zullen we volgende week wel zien.
Het filter is gevuld met meerdere soorten media (zeg ik dit goed?): eerst blauwe sponsjes, dan een compartiment met buisjes/staafjes, dan een deel met vreemde balletjes en dan de zwarte spons. Ik zal straks eens googlen wat er van dit merk verkrijgbaar is. Prestaties van het filter: 500 l/h

Gezien de hoogte van de bak, lijkt het me ook wel handig om een wat groter netje en wat plantensnoeigereedschap aan te schaffen. Tot nu toe deed ik dit altijd gewoon met mn handen, maar denk niet dat ik de bodem nu nog haal :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

Met een beetje geluk kunnen we overmorgen eindelijk de bak vullen! Nu vraag ik mij af: is het juist wel of niet verstandig om het water waar nu het hout en de planten in drijven, toe te voegen aan het nieuwe aquarium?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door stylz »

niet toevoegen is beter
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

Bedank Stylz!
Ik dacht dat het misschien zou helpen met opstarten, ivm de bacterien enzo, maar niet dus. Dan gaat dit water richting tuin.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door stylz »

water bevat vrijwel geen bacterien, het is hoog uit donker van kleur wat je meestal ook niet wil.
Als het goed is zitten er nu wel bactereien op je hout :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

Het aquarium is gevuld en opgestart :Cheer: zal vanavond eens aan de slag met de camera en de laptop, wil nu natturlijk wel ff showen :mrgreen:

Er zit nu een soort van wittige waas op het hout, is dat normaal?

Ik heb nog wel een vraagje over de verlichting; heb nu de tijd ingesteld op negen uren, hoe snel bouw ik dit op?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door stylz »

starten met 9 uur is al vrij fors :P
Je kan ook met 6 uur starten en dat weekelijks met een uurtje verlengen tot 10 uur max 12 uur.

Vaak is het goed de eerste 3 weken gewoon op halve kracht verlichting te draaien, je planten zijn dan nog volop aan het omschakelen en wortels aan het maken.

De wittige waas is normaal dat zijn bacterien, gaat vanzelf weg.
Ik neem aan dat je nog geen vissen er in hebt, maar iets voeren is wel goed om je bacterien aan de gang te krijgen, zonder voedsel groeien die ook niet net als wij :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2013 21:50

Re: Zuid-Amerika, 80 cm

Bericht door Tzatziki »

Bedankt weer voor je antwoord. Dan zal ik de verlichting nu maar uitzetten, het brand al sinds 12 uur. En dan dus langzaam opbouwen... Heb nu snel een foto met de telefoon gemaakt, kwaliteit is minder, maar dan volgende week ofzo maar een foto maken wanneer het donker is, komt het toch mooier uit ;-)

Hier mijn eerste foto:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Biotopen”