Opstart Z-A biotoop in JBL 200liter met JBL ecopomp e900

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TimothyvdBroek
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2021 19:42

Opstart Z-A biotoop in JBL 200liter met JBL ecopomp e900

Bericht door TimothyvdBroek »

Graag advies en tips en trucs gevraagd voor mijn eerste Biotoop.

Hiervoor al enige jaren tropische 🐟 gehad in een kleinere bak circa 60 liter. Nu toe aan een leuke nieuwe uitdaging.

Mijn Biotoop draait nu 3 weken waarbij alles inmiddels stabiel lijkt. Alle waardes om de dag getest middels de combiset van JBL en digitaal met de tests van tetra. Enige puntje waar ik een beetje over twijfel is de hoge CO2 waarde van 20. Lijkt mij dat dit niet direct problemen oplevert in de Z-A biotoop maar tips zijn zeker welkom.

Daarnaast heb ik nagedacht over een 🐟 bestand welke ik gefaseerd wil toevoegen. Graag hoor ik van jullie wat jullie daarvan denken en ook over een evt volgorde van plaatsing. Ook vraag ik jullie na te denken over het geslacht van enige soorten. Ben heel benieuwd.

-1x rode papegaai cichlide mannetje circa 10 a 15 cm
-1x electric blue acara dominant mannetje
-3x electric blue acara vrouwtjes
-5 a 6 apistogramma's (mogelijk opal)
-1x pleco (overname is nu circa 15 cm)
-schooltje bijzalmen?

Wat denken jullie van de hoeveelheid vissen?

Morgenavond krijg ik de pleco die er dus al eerste in komt. Is redelijk aan de maat maar dan heb ik aan 1 algeneter volgens mij voldoende.

Dan wil ik eigenlijk de soorten toevoegen gelet op de lagen waar zij in zwemmen of zou dat niets uitmaken. En hoeveel soorten zou ik tegelijk kunnen toevoegen. Ook de hoeveelheid in de school?

Al met al vraag ik veel van jullie en ben benieuwd of ik op de goede weg ben.

Thanks alvast

Timothy


Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstart Z-A biotoop in JBL 200liter met JBL ecopomp e900

Bericht door amber98 »

Welkom in ieder geval!

Je visbestand is nogal agressief.. de papegaaicichlide is vrijwel nergens mee te combineren, net als de blue acara.. die gaan je echt alles uit elkaar trekken en opeten (incl pleco en planten) zijn geen lieverdjes. Komt nog bij dat 200L erg klein is voor dit soort vissen. Ik zou ook niet zoveel apistogrammas op die maat bak zetten. Bijlzalmen springen je waarschijnlijk van paniek de bak uit als ze opgejaagd worden door de acaras en papegaaicichlide :( als je graag apistogramma wil, zou ik aanraden om 1 man met 3 vrouwen te nemen en er voorderest rustige vissen erbij te houden, dan kunnen ze mooi hun territorium behouden zonder lastig gevallen te worden. ;)

Binnekort staat hier een 2m bak met oa heel wat cichliden, maar de acaras zijn voor ons toch echt een no go. Ervaring met papegaaicichlide is dat ze zelfs nepplanten slopen en 150cm aquarium was echt niet groot voor ze..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TimothyvdBroek
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2021 19:42

Re: Opstart Z-A biotoop in JBL 200liter met JBL ecopomp e900

Bericht door TimothyvdBroek »

Hoi allemaal
Vandaag een tussentijdse test gedaan. Een van de vele uiteraard ;) inmiddels draait het aquarium vanaf 1 maart en ben ik erg blij om te zien dat hij nu prima waardes heeft. De bewoners zijn er blij mee. De Opal apistogramma's, rode papegaai cichlide en de zuignap harnas meerval hebben het goed naar de zin, worden steeds actiever en met de dag iets minder schuw. Vooral de papegaai moet wennen aan zijn plekje. Ik vermoed dat hij wat schuwer is dan de rest?

Alles gaat verder in goede harmonie. Zijn echte alleseters. Laten elkaar lekker met rust.

Wat test scores bij een temperatuur van 25°
KH 3/4
pH 6,5
GH 4
NO2 0,1/0,2
NO3 1
C0² 18

Volgende week komen er nog een paar nieuwe 🐟 bij. Ik hou jullie op de hoogte :tums:

Wat leuke foto's en een filmpje kan uiteraard niet achterwege blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Opstart Z-A biotoop in JBL 200liter met JBL ecopomp e900

Bericht door amber98 »

Papegaaicichliden doen het beter als ze niet alleen zijn in mijn ervaring. Wat ga je er bij zetten aan soorten?

Plaats reactie

Terug naar “Biotopen”