Tanden knippen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Petra

Tanden knippen

Bericht door Petra »

Beste mensen,

Ik heb al een lange tijd een bak met kogelvisjes erin. 1 C. Irrubesco, en 3 C. Lorteti, zijn erg leuk en gaat ook goed met andere vissen, het zijn dan ook de meest "lieve" kogelvissen die er zijn.
Na inmiddels 5 à 6 jaar, heb ik nog nooit meegemaakt dat de kogels lange tanden kregen.. Ik heb op dit moment 1 kogel (C. Lorteti) die nu wel te lange tanden heeft. Ik heb het even aangekeken (misschien toch te lang), maar heb besloten ze te gaan knippen omdat hij ook steeds minder eet.

Zo gezegd zo gedaan!
Ik heb informatie van internet gehaald:
Filmpje
Informatie

Alles voorbereid, en daar ging ie dan.. Alles liep eigenlijk op rolletjes, 1 probleem... Zijn onderste tanden, welke meer naar binnen groeide, waren langer dan zijn boven tanden, welke dus meer aan de buitenkant groeide. Nu heb ik van de bovenste tanden een stukje af kunnen halen, alleen zijn ondertanden gingen niet. Ik kon hier niet goed met de knipper bij, gezien zijn boventanden/kaakje hier nog overheen vielen.. En wilde er wel zeker van zijn dat ik niet in dat beestje zijn lip knipte. Ik heb hem vervolgens maar weer bij laten komen in het verse bakje, want wilde het ook allemaal niet te lang laten duren. HIj zwemt nu alweer vrolijk rond alsof er niets gebeurd is..

Toch moeten ook zijn ondertandjes geknipt worden, ben veelste bang dat hij anders misschien wel verhongerd. Dus volgende week nog maar eens een poging wagen..

Heeft iemand hier ervaring mee, en misschien tips....? Weet iemand ook hoelang zo'n beetje na de verdoving met de kruidnagelolie "boven" water mag blijven..? Adviezen natuurlijk welkom!

Groetjes!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Tanden knippen

Bericht door Rob Bosman »

Petra mijn wel gemeende complimenten dat je dit zo maar aandurfde.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Tanden knippen

Bericht door Herman »

Petra schreef: Heeft iemand hier ervaring mee, en misschien tips....? Weet iemand ook hoelang zo'n beetje na de verdoving met de kruidnagelolie "boven" water mag blijven..? Adviezen natuurlijk welkom!Groetjes!
Je kunt ze ook wat afvijlen als je knippen niet aandurft.
Kijk wel uit met het gebruik van kruidnagel olie, het is het verdovingsmiddel dat na meerdere keren gebruik lijdt tot uitpuilende ogen bij de vissen.
Veiliger is een ander middel te gebruiken zoals MS222 of Benzocaine, anders heeft de vis straks geen tand/kaak probleem maar heeft hij blijvend last van de ogen. Alleen via de Apotheek te verkrijgen, en geef aan waarvoor je het nodig hebt.
Wanneer de vis word natgehouden (Klets natte doek) of gedompeld/besproeid kan het enkele minuten goed gaan. De vis moet direct daarna worden terug gezet in vers helder zuurstofrijk water. succes ermee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Petra

Re: Tanden knippen

Bericht door Petra »

Kijk wel uit met het gebruik van kruidnagel olie, het is het verdovingsmiddel dat na meerdere keren gebruik lijdt tot uitpuilende ogen bij de vissen.
Veiliger is een ander middel te gebruiken zoals MS222 of Benzocaine, anders heeft de vis straks geen tand/kaak probleem maar heeft hij blijvend last van de ogen. Alleen via de Apotheek te verkrijgen, en geef aan waarvoor je het nodig hebt.
Bedankt voor dit goede advies! Misschien zou vijlen ook een goede optie zijn! Gewoon zo'n klein ijzeren nagelvijltje....?
Ik ga zeker dat andere verdovingsmiddel aanschaffen! Beestje moet er natuurlijk wel beter vanaf komen, en niet slechter! Is er één van de twee als beter aan te bevelen? En zijn ze beide bij de apotheek te verkrijgen?

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Tanden knippen

Bericht door Herman »

Vijlen is zeker een goede optie.
MS222 is hetzelfde als Benzocaine (3-aminobenzoic acid ethyl ester)
Er zijn ook nog wel andere verdovingsmiddelen maar dit volstaat zeker.

Bij het gebruik van Benzocaine heb je geen last van de bijwerking die Eugenol (kruidnagel olie) wel heeft.
Maar Benzocaine moet worden opgelost in Aceton, anders flintert het omdat Benzocaine slecht oplost in water.
Ook moet je handschoenen dragen om jezelf te beschermen, tegen een allergische reactie van het middel op de huid.
Bedenk ook dat je een vis kunt doden niet alleen met kruidnagel olie, maar zeker ook met Benzocaine dit wanneer je
overdoseert of de vis te lang in het verdovingswater houdt .
Los in 25ml aceton, 5 gram Benzocaine op. Van deze stamoplossing voeg je 2ml toe op 1 liter water.
Ik hoef geen uitleg te geven hoe de vis verder te behandelen omdat je daar al ervaring mee hebt.

Succes Petra

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Petra

Re: Tanden knippen

Bericht door Petra »

Herman schreef: MS222 is hetzelfde als Benzocaine (3-aminobenzoic acid ethyl ester)
Er zijn ook nog wel andere verdovingsmiddelen maar dit volstaat zeker.
Bedankt voor je uitleg! Ik denk dat ik het inderdaad toch op deze manier moet gaan proberen, ben bang dat wanneer ik niks doe, de vis verhongerd. Op het internet las ik trouwens ook dat het zonder verdoving kon, dit vond ik wat raar, dus vandaar de kruidnagelolie. Gezien het risico van de verdovingsmiddelen, zoals je inderdaad ook beschreef, vroeg ik me af of het misschien toch ook een optie is om niet te verdoven...?

Groetjes!

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Tanden knippen

Bericht door Herman »

Hoi Petra

Dat is zeker mogelijk, maar wel lastig om alleen te doen.
Maar ik zou het zeer waarderen als je het zou proberen, want jij bent degene die moet beslissen voor het beestje.
Laat het ons wel weten hoe het is gegaan. :D

Herman

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Petra

Re: Tanden knippen

Bericht door Petra »

Herman schreef:Dat is zeker mogelijk, maar wel lastig om alleen te doen.
Maar ik zou het zeer waarderen als je het zou proberen, want jij bent degene die moet beslissen voor het beestje.
Laat het ons wel weten hoe het is gegaan. :D
Oké, dan ga ik het eerst zonder verdoving proberen, ik denk dat dat dan toch beter is...
Ik houd je op de hoogte! in ieder geval super bedankt!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Tanden knippen

Bericht door Rob Bosman »

Wij gebruiken in de discuswereld altijd Phenoxyethanol om te verdoven voor kleine operaties, dit is bij de apotheek soms te verkrijgen. je maakr hiervan een stamoplossing van 10cc op 990 cc warm water. goed schudden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Petra

Re: Tanden knippen

Bericht door Petra »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Wij gebruiken in de discuswereld altijd Phenoxyethanol om te verdoven voor kleine operaties, dit is bij de apotheek soms te verkrijgen. je maakr hiervan een stamoplossing van 10cc op 990 cc warm water. goed schudden.
Zo ik wist eigenlijk niet dat er zoveel middeltjes waren om een vis te verdoven! Dat zou dus misschien ook nog een opie zijn.. Ik ga het eerst nog eens zonder verdoving proberen, hopelijk gaat dat lukken. Anders zou ik denk ik toch een keuze moeten maken tussen deze verdovende middelen ;)

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Tanden knippen

Bericht door Laurens »

Als je de tanden eenmaal geknipt hebt, andere of meer slakken voeren. Het eten zou de tanden kort moeten houden, zoals in de natuur
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Tanden knippen

Bericht door Laurens »

En, hoe gaat het nu met ze?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Plaats reactie

Terug naar “Kogelvissen”