EU verbod uitheemse soorten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

EU verbod uitheemse soorten

Bericht door AquaInfo »

Per 3 augustus heeft de Europese Unie een verbod op een aantal uitheemse soorten ingesteld. Hierdoor wordt het bezit, handel, kweek, transport en import van deze soorten per die datum verboden. De lijst bevat nu nog zo'n 37 dieren en planten maar de EU kennende zal die lijst snel gaan groeien.

Nieuwsbericht: http://www.rvo.nl/actueel/nieuws/verkoo ... -en-dieren
Huidige Unielijst met 35 soorten: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/ongewen ... /unielijst
Website Easin: http://easin.jrc.ec.europa.eu/

Vergis je niet in de impact van deze regelgeving.....er staan inmiddels 14.000 soorten planten, vissen, vogels etc in de database die mogelijk op de lijst komen te staan. Denk hierbij aan de Guppy, zwaarddrager maar ook aan de huiskat :shock:
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door amber98 »

Kom net terug van de dierentuin en die hebben even geschat een 10 soorten die op die lijst staan... zullen daar wel erg van balen. Zeker aangezien sommige soorten vorig jaar pas bewoners zijn geworden. Nieuw verblijf, nieuwe dieren en vervolgens worden ze verboden. Nou gezellig...

Zeker met de geplande diersoorten die misschien erop komen te staan, snap ik niks van die regeling.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door AquaInfo »

Volgens mij kun je wel een vergunning aanvragen, dan zouden de dierentuinen "veilig" zijn....
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door saar »

Ik las ook ergens dat de soorten op die lijst in het wild uitgeroeid moeten worden. Bedoelen ze dan echt afmaken? Dan zou ik echt uit Europa gaan wonen :?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door amber98 »

Er staat bij de soorten dat dierentuinen ze mogen houden tot ze aan een natuurlijke dood sterven maar ervoor moeten zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen of voortplanten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door AquaInfo »

En daarnaast kun je een vergunning aanvragen voor "ex situ" bewaren....dus op een andere locatie veiligstellen dan in het wild. Een perfecte plek om dieren veilig te stellen is de dierentuin. Vaak hebben die ook nog een fokprogramma's of onderzoek hoe je deze dieren in gevangenschap kunt kweken dus kan het ook onder het kopje onderzoek vallen.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door stylz »

Om even de knuppel in het hoederhok te gooien, niet gek dat ze katten op de lijst zetten, als je de jaarlijkse slachting ziet die katten onder de inheemse dieren aanrichten, weet je dat er reden tot zorg is.

Ben zelf katten eigenaar, maar die van mij komen nooit uit de tuin, helaas neemt niet iedereen zijn verantwoording en vangen huis en verwilderde katten jaarlijks enorme aantallen vogels,kikkers,muizen ehhh ja wat eigenlijk niet.

https://www.scientias.nl/katten-zijn-mo ... t-niet-zo/
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door Linda »

Maar betekend dat dan dat we straks geen katten meer mogen houden/fokken?!

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: EU verbod uitheemse soorten

Bericht door Stefan »

Welkom bij: 'Hoe kweek ik weerstand voor de Europese Unie - les 1'... Introduceer regels waarmee je mensen een beperking oplegt in gebieden waar het geen probleem oplevert of waarbij het probleem al zo erg is ingeburgerd dat je nog nauwelijks van een probleem kunt spreken.
Ik vind het wel een beetje doorslaan allemaal. Zeker om dit soort dingen Europees te regelen. Zoals nu op de lijst staat waterhyacint, ding overleeft de Nederlandse winters niet, maar omdat het in het zuiden van Europa een probleem is mag 'ie hier ook niet meer verkocht worden. Een van de meest populaire waterplant voor vijvers. Ik denk dan stel hiervoor richtlijnen op die lokaal nageleefd kunnen worden als het een probleem oplevert. Op een gegeven moment krijg je bijna Australische praktijken van quarantaine waarbij je zelfs geacht wordt om groente, fruit en dierlijke producten weg te gooien als je van noord naar zuid gaat waar niemand zich ook maar iets van aantrekt.

Mensen houden al zo 5000 jaar katten, en hoewel ik zelf een hondenpersoon ben en nooit een kat zou willen, is dit iets wat ik niet zie gebeuren.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwste ontwikkelingen en ontdekkingen”