water temperatuur stijgt snel

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Marja »

je bedoeld een stuk ijs rechtstreeks in het water?
ik doe er nu half gevulde flesjes ijs in.
de temp van de bak was vanmiddag naar 32 graden gestegen :shock:
nu zakt het gelukkig weer iets !
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Kevin »

jarik schreef:Het koelen met ijs kan echt prima, heel veel mensen hebben hier goede ervaring mee ;)
Dan moet je wel hele dagen thuis blijven en telkens een nieuw stuk ijs of een bevroren fles erin leggen. Anders schommelt de temperatuur te veel naar mijn idee.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

jarik
0-200
0-200
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 mar 2009 19:58
Locatie: Ermelo

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door jarik »

Ja, ligt er natuurlijk aan hoe groot het ijs is..
Je kan inderdaad ook een gevulde fles ijs in je aquarium leggen ;) Werkt ook goed :)
Groeten, Jarik

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Timothy »

Ja maar met deze temperaturen smelt deze ook snel. Het ijs in de fles dan.
Dus zou je deze direct moeten vervangen om niet te veel schommelingen te krijgen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

jarik
0-200
0-200
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 mar 2009 19:58
Locatie: Ermelo

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door jarik »

Het valt op zich wel mee hoe snel het smelt..
Maar zo kan je ook doorgaan, als de ventilator kapot gaat kan het ook voor schommelingen zorgen etc..
Groeten, Jarik

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Kevin »

Een ventilator koelt niet zo erg als bevroren flessen of diepvries elementen, en te hard ventileren is voor sommige vissen ook weer niet goed. Het blijft allemaal wat, vandaar mijn keuze er niets aan te doen behalve de lampen alleen 's ochtends even aan te hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Marja »

en zo heeft ieder z`n eigen manier :D
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

bordeauxdog
200-400
200-400
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 mar 2009 20:31

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door bordeauxdog »

je kan natuurlijk ook je filter koelen!
heb het nog nooit gedaan maar als het bij mij uit de hand gaat lopen probeer ik het toch1
misschien om het filter in een bak koud water te zetten (eventueel met ijs) een ventilator op het filter, of een koeler om het filter heen.
(volwassen) vissen kunnen echt veel hebben (als ze gezond zijn). en het moet gek lopen dat de temperatuur boven de 30 graden uitkomt.
ik denk dat mijn honden er meer moeite mee hebben!
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!

Bordeauxdog rules!!!

Patrick

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Marja »

ja dat is ook een idee!
eergister is de temp hier tot 32 graden gestegen, er hing toen een blauwoogje lusteloos
aan het oppervlak, die is gister overleden.
misschien dat het al een zwakke was, de rest is kerngezond en de temp is nu 28 graden.
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

Harold
0-200
0-200
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 mar 2010 22:57
Locatie: Veldhoven

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Harold »

Je moet er rekening mee houden dat sommige vissoorten al sterven boven de 30 graden.
Malawicichliden bijv die moet je echt niet boven de 30 graden laten komen, want dan krijg je echt problemen en kunnen ze zelfs sterven.
Dus ik vind het eigenlijk vreemd dat iemand kan zeggen dat het wel of niet iets uitmaakt wat de temperatuur is, het enige correcte antwoord op de vraag van de topicstarter is een vraag, namelijk: welk soort vissen hou je? ;)

Weer terug naar de vraag; ik zet de kap open, haal de afdekruit eraf en zet een grote ventilator erop, zo koel ik mijn water van 29,5 terug naar 26,5 in 4/5 uurtjes tijd.
[center]200x60x50 Malawibak[/center]

Gebruikersavatar

lizz_56
0-200
0-200
Berichten: 145
Lid geworden op: 18 apr 2010 14:20
Locatie: Almelo

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door lizz_56 »

Ik ben ook al heel erg geschrokken van de hoge water-temperatuur. Maar, bij mij lag dat niet aan het water dat zo warm werd. Ik had zo'n thermometer-plakker, die op een gegeven moment 33 en zelfs 34 gr (c) aan wees. Ik schrok me rot, want ik was niet echt uit op gefrituurde vis. Ik ga altijd op mijn gevoel af als ik schoon water gerbuik om te verversen en dan scheelt de temperatuur maar één of twee graden (c). Dus ik ben gaan checken met mijn vingertoppen als thermometer. Voelde niets warmer aan dan normaal. Thermostaat staat hier standaard op 24 gr (c). Gisteren heb ik toch een glazen kwikmetertje gehaald en sinds dat die er in hangt geeft hij constant 24 gr (c) aan. Ik heb de kleppen er altijd uit, omdat die tijdens de verhuizing MIA en nooit weer op gedaagd zijn. Omdat Ik Lupus-patiente ben en niet tegen zonlicht en warmte kan, staan bij mij wel drie fans in de woonkamer en zijn de gordijnen dicht tot ongeveer 4 uur ('smiddags), en ook ik woon op 2-hoog en heb een plat dak. In mijn slaap; en woonkamer is het zelden koeler dan 27 gr(c) de afgelopen dagen, geen gezond weer voor een Lupus-patiente. Visjes schijnen er gelukkig geen last van te hebben.
met licht en liefde, Lizzy

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Kevin »

Harold schreef:Dus ik vind het eigenlijk vreemd dat iemand kan zeggen dat het wel of niet iets uitmaakt wat de temperatuur is
Dat zegt ook helemaal niemand in dit verhaal geloof ik, in mijn eerste bericht schreef ik al
Kevin schreef:Er zijn natuurlijk uitzonderingen te bedenken zoals vissen die absoluut niet tegen hoge temperaturen kunnen, feit blijft dat het heel geleidelijk gaat en veel vissen zich daarop prima kunnen aanpassen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Harold
0-200
0-200
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 mar 2010 22:57
Locatie: Veldhoven

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Harold »

Kevin schreef:
Harold schreef:Dus ik vind het eigenlijk vreemd dat iemand kan zeggen dat het wel of niet iets uitmaakt wat de temperatuur is
Dat zegt ook helemaal niemand in dit verhaal geloof ik, in mijn eerste bericht schreef ik al
Kevin schreef:Er zijn natuurlijk uitzonderingen te bedenken zoals vissen die absoluut niet tegen hoge temperaturen kunnen, feit blijft dat het heel geleidelijk gaat en veel vissen zich daarop prima kunnen aanpassen.
Ik doelde ook niet direct op jouw post Kevin ;)
Meer in het algemeen, wellicht heb ik m`n antwoord verkeerd geformuleerd. :roll:
[center]200x60x50 Malawibak[/center]

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door Kevin »

Nee hoor, het is toch duidelijk nu ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

marloes
0-200
0-200
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 jul 2009 16:51

Re: water temperatuur stijgt snel

Bericht door marloes »

hoi. goed onderwerp met deze hitte en de hitte golf die waarschijnlijk koment weekeinde weer komen gaat.
im mijn vorige huis (je) kon de tempratuur van de kamer makkelijk boven de 35 graden uitkomen.
en mijn aquarium had ook die neiging.
smorgens vroeg alle ramen open ( al hielp dat eigenlijk niet). geen licht aan in de bak.
ik deed er een ventilator boven die vlak boven het aquarium stond en alleen gericht was op het wateroppervlak.
dier had ik goede resultaten mee.
wat ik in extreme gevallen heb gedaan omdat ik het zelf ook niet meer hield inhuis, was alle ramen waar ik bij kon aan de buiten kant dicht plakken met aluminium isolatie folie.
was dan wel stik donker in huis maar het hielp wel iets.
oja in die tijd voerde ik de vissen heel weinig.
leuk vond ik altijd om te zien dat de coridora's na zo'n tijd van "oververhitting" vaak gingen paren als het weer afkoelde.
groetjes marloes

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen overig”