Sewellia op de grond

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Sewellia op de grond

Bericht door Erik1974 »

Ik moet dit even vertellen hoor.

Vorige week een behoorlijke schrik gehad. Ik heb een Lido 120 met daarin onder andere 4 Sewellia's. Ik heb een Aquael turbo 500 filter die ik 1 a 2 x per week voorzie van schone filterwatten. Ik volg hierbij altijd de vaste routine, jullie kennen het allemaal wel. Stekker los, filter uit de bak tillen, bakje los halen, oude watten er uit nieuwe er in.

Vorige week hoorde ik alleen na het filter optillen een 'plok' op de grond, hmm soms zitten er Helena slakken op de filter dus ik dacht zal wel een slakje gevallen zijn....ligt er dus een Sewellia op de grond te wriemelen :shock: . Die zat dus op de filter algen te grazen toen ik de filter uit de bak tilde en sprong in paniek van de fitler af zodra deze boven water kwam.

Daaaamn, beestje is dus van 1 meter hoog op de grond terecht gekomen en ligt daar dus op het laminaat, natuurlijk probeer je meteen je vis op te pakken om hem zo snel mogelijk weer in het water te krijgen, ehm, hoe til je eigenlijk een vis op die zicht vastzet op gladde oppervlakken....dat gaat dus niet, ondertussen lag het visje daar dus. Gelukkig heb ik altijd een plastic pasje bij het aqaurium liggen om algen van de ruiten te halen (vooral handig in de hoeken) en na wat hannesen met het pasje zijn staart op kunnen tillen waardoor ik mijn vinger onder de vis kon krijgen en het beestje weer veilig in zijn huis kon zetten. Pasje krijg je dus ook niet onder zijn lijf omdat ze zich echt goed vast zetten, dan snap je dus ook dat ze in sterk stromend water op hun plek kunnen blijven, ze zitten echt goed vast.

Blijkbaar had hij bij de val of het optillen wat last van zijn staart want hij heeft nog 2 dagen met zijn staart schuin omhoog gezeten, gelukkig is dat inmiddels ook weer normaal.

Wijze les voor Sewellia houders! Check je filter alvorens deze boven de bak te tillen!

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Sewellia op de grond

Bericht door stefan99 »

haha
bedankt voor de tip. Zal bij de gastromyzon Punctulatus - Steenkruiper ook wel zo zijn.
Wonen ook in snel stromende rivieren en zien er vrij hetzelfde uit :lol:
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Sewellia op de grond

Bericht door Erik1974 »

Hahaha, ja achteraf een leuk verhaal maar als je mooie visje zo op de grond ligt en je kan hem niet pakken is het wat minder..... :|

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Sewellia op de grond

Bericht door stefan99 »

Tja, ook wel weer het leuke van al onze hobbys. De verhalen :D
Gelukkig heb ik vloerbedekking op de plek van het aquarium, dus dan is het 'gewoon' oppakken en terug zetten :mrgreen:
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Sewellia op de grond

Bericht door Linda »

Goh dat klinkt zó herkenbaar! Heb zelf Hara Jerdoni's gehad die aan het hout waren blijven plakken die op een gegeven moment op de theedoek lagen waar de stukken hout op lagen :P 30 minuten lang!!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Sewellia op de grond

Bericht door Erik1974 »

30 minuten en toch overleefd? Taaie rakkers dan, dat doe ik ze niet na hoor (30 minuten onder water blijven)...

Gebruikersavatar

AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Sewellia op de grond

Bericht door AquaMartin »

Haha, wat een sterke vissen!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Sewellia op de grond

Bericht door Linda »

Ja ze leefden nog steeds :shock:
Was zelf ook heel verbaasd.

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met aquariumdieren”