vijververwarming (heater)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

vijververwarming (heater)

Bericht door Tim »

Hallo allemaal!

Een vriend van mij die wilt graag een vijver op zijn balkon door mijn ideen. :mrgreen:

Nu is het zo als een vijver niet in de grond zit dat deze zeer snel bevriest in de winter. En dat betekend dat de vissen naar binnen moeten, dat wilt hij niet.

Nu ben ik dit staaltje techniek tegen gekomen een 1kw vijververwarming (heater). Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben. Kan hij echt verwarmen of houd hij hem op een vorst vrije temperatuur?

http://www.gdkoi.nl/a-38963837/vijverve ... erwarming/
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door stylz »

Nu moet ik opmerken dat iemand die jou ideeen gaat volgen toch wat apart is :)

:k: ahhhhh

je stelt een berg vragen, maar is zijn balkon op het oosten ? of zuiden of .....
is de bak geisloleerd, is het balkon afgeschermd, kort om het kan, maar is afhankelijk van.


toch het idee dat iemand jou ideeen volgt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

denk niet dat de wereld daar klaar voor is Tim.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Tim »

dankjewel stylz.

vijver moet nog gemaaakt worden dus kan geiosoleerd worden. balkon ligt op de 1e verdieping op het noord-oosten alleen ochtend zon
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Linda »

Houdt zijn balkon dat wel?! :shock:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Tim »

Linda schreef:Houdt zijn balkon dat wel?! :shock:
dat gaan we opvragen aan de bouwkundige expert.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Linda »

Tim schreef:
Linda schreef:Houdt zijn balkon dat wel?! :shock:
dat gaan we opvragen aan de bouwkundige expert.
Verstandig idee :mrgreen:

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Stefan »

Het is vooral afhankelijk van de hoeveelheid water, het wateroppervlak, de hoeveelheid wind die het balkon vangt en de isolatie rondom en onder de bak en daar de dimensies van.
Als je alle gegevens hebt kan ik in theorie voor je uitrekenen tot hoever je het kan redden met 1kW.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Hartenheer »

Linda schreef:Houdt zijn balkon dat wel?! :shock:
Mijn zwager is bouwtechnisch ingenieur voor Heerhugowaard.
Deze vraag heb ik vroeger ook gesteld, omdat veel huizen nog houten vloeren hebben. Of een aquarium niet door de vloer zakt.{ik weet het, een balkon is niet van hout :D }

Als je het gewicht verdeeld, zal een aquarium of vijver niet door de vloer zakken.

Hij stelde als voorbeeld:
Neem nu eens een verjaardag, en er staat 5 personen bij elkaar te praten. Neem een gemiddelde van 80kg.{ja we hebben een flinke familie :mrgreen: }
Dat is 400kg op een klein oppervlakte, die zakken toch ook niet door de vloer.

Het enige nadeel van een houten vloer is dat hij kan veren, en daar wordt je niet blij van met een aquarium.

Dus met een betonnen vloer hoeft je helemaal niet bang te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Tim »

Stefan schreef:Het is vooral afhankelijk van de hoeveelheid water, het wateroppervlak, de hoeveelheid wind die het balkon vangt en de isolatie rondom en onder de bak en daar de dimensies van.
Als je alle gegevens hebt kan ik in theorie voor je uitrekenen tot hoever je het kan redden met 1kW.
dankjewel stefan voor de info!

het is nu nog een idee. dus de bak moet nog gemaakt worden. de maten zijn ook nog niet zeker het moet ongeveer 300a500liter worden. we kunnen isolatie toepassen wat er nodig voor is. een dek ruit zou ook wel veel helpen denk ik.

dus het is in theorie mogelijk met de juiste matrialen.

en jaa willem je hebt gelijk we staan wel eens met 10 man op het balkon daar. maar of je dat straks nog steeds durft met een extra 300 a 500 kg is nog maar de vraag. daar vraag ik liever advies aan een expert die het gebouw komt bekijken. ik ken er ook nog wel een.. :P
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Stefan »

Een dekruit zou enorm veel schelen.
In theorie is vrijwel alles mogelijk daar ligt het nooit aan, de vraag is hoe ver je bereid bent om te gaan. Isolatie rondom is absoluut een must, hoe meer hoe beter.

Met de hoeveelheid balkons die de afgelopen jaren naar beneden zijn gekomen door rekenfouten bij de bouw, begrijp ik heel goed dat je dat wil laten nakijken Tim.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Hartenheer »

Stefan schreef:Met de hoeveelheid balkons die de afgelopen jaren naar beneden zijn gekomen door rekenfouten bij de bouw, begrijp ik heel goed dat je dat wil laten nakijken Tim.
Geen rekenfout, maar aannemers die niet de materialen gebruiken die afgesproken zijn.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Tim »

Hartenheer schreef:
Stefan schreef:Met de hoeveelheid balkons die de afgelopen jaren naar beneden zijn gekomen door rekenfouten bij de bouw, begrijp ik heel goed dat je dat wil laten nakijken Tim.
Geen rekenfout, maar aannemers die niet de materialen gebruiken die afgesproken zijn.
dat is weer een hele andere discussie :P
Stefan schreef:Een dekruit zou enorm veel schelen.
In theorie is vrijwel alles mogelijk daar ligt het nooit aan, de vraag is hoe ver je bereid bent om te gaan. Isolatie rondom is absoluut een must, hoe meer hoe beter.
wat voor isolatie moet ik aan denken polystyreen platen? een dek ruit voor in de winter is heel makkelijk en goedkoop teregelen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Stefan »

Tim schreef: wat voor isolatie moet ik aan denken polystyreen platen? een dek ruit voor in de winter is heel makkelijk en goedkoop teregelen.
Het type isolatie doet er niet heel veel toe. Alle thermische isolatie werkt volgens hetzelfde principe, het zorgt ervoor dat er een ruimte is van stilstaande lucht. En stilstaande lucht is een van de beste isolatoren die we kennen.
Of je nou steenwol, glaswol, piepschuim of de keramische tegels van Nasa gebruikt. Het werkt allemaal op datzelfde principe. Het gaat vrijwel alleen om de uiteindelijke dikte.
Neem dus dat wat buiten het langst mee gaat, ga uit van minstens 10cm, hoe meer hoe beter en zorg dat er geen vocht of wind bij kan komen (maar dat het wel kan ventileren, anders krijg je schimmel).
Persoonlijk zou ik denk ik gaan voor gesloten-cel polystyreenplaten en de gaten opvullen met glaswol of PUR.

Een dekruit doet overigens ook precies dit, het zorgt voor een laag relatief stilstaande lucht boven het wateroppervlak.
Ik zou wel zorgen dat deze iets dieper ligt dan de rand van de vijver, zodat de wind er nooit onder kan komen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door Tim »

dankjewel stefan voor de zeer nuttige info hier heb ik wat aan!! :duim:

ik ga kijken wat er voor nodig is en ga kijken of het financieel haalbaar is dat het nog leuk blijft.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vijververwarming (heater)

Bericht door stylz »

Noord oosten is wel de slechtste hoek die je maar kan hebben als het in de winter koud is zit de wind altijd in de oosthoek.
Isolatie en de wind buiten sluiten is dus zeer belangrijk, het beste sluit je heel het balkon af met polycarbonaat platen en het aquarium apart ook nog een keer.
Door het balkon volledig windvrij te maken met polycarbonaat zal e vermoedelijk al boven nul blijven.
Daarnaar gewoon noed isoleren, denk mn aan de onderzijde 10 cm fllormate is wel ongeveer genoeg.

Normaal zijn balkons en vloeren berekend op ongeveer 50 cm water oer de hele oppervlakte.

hoe dichter de vijver naar de muur staat hoe zwaarder hij kan zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met apparatuur”