Maanvis verbleekt ?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Maanvis verbleekt ?

Bericht door loes1963 »

Oke toch nog gelukt ( via whatsapp )
Hier dan foto's van zijn maanvissen Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mea culpa

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Maanvis verbleekt ?

Bericht door Sjakie »

Allereerst veel beterschap !

Mooie foto's trouwens via de telefoon 8)
Mocht je binnenkort weer aan de beterende hand zijn, probeer dan eens wat fotootjes te posten van de bak, inclusief vissen van jouw vriend.
Kan voor veel lezers nét dat ene beetje verduidelijking geven, zodat we uiteindelijk mee kunnen denken, op zoek naar een oplossing.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Maanvis verbleekt ?

Bericht door loes1963 »

Sjakie schreef:Allereerst veel beterschap !

Mooie foto's trouwens via de telefoon 8)
Mocht je binnenkort weer aan de beterende hand zijn, probeer dan eens wat fotootjes te posten van de bak, inclusief vissen van jouw vriend.
Kan voor veel lezers nét dat ene beetje verduidelijking geven, zodat we uiteindelijk mee kunnen denken, op zoek naar een oplossing.
Dank je wel.

Ja tegenwoordig gaat dat makkelijk he ? Met je telefoon :-)
Ik zal zo spoedig mogelijk meer foto's plaatsen In ieder geval zijn op deze foto duidelijk te zien dat bij 1 maanvis de strepen vervagen
Mea culpa

Gebruikersavatar

Drag0n
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2014 20:33

Re: Maanvis verbleekt ?

Bericht door Drag0n »

Ik weet wel hoe dat komt. Een maanvis heeft pigment net zoals wij mensen bruin worden van de zon kan een maanvis (tenminste de grijs met zwarte strepen ofwel "wild" kleuren) zijn strepen laten vervagen. In de natuur doen ze dat om niet op te vallen.

Dit doen ze echter niet geheel vrijwillig in een aquarium! Komt in een aquarium meestal door stress of te veel/fel licht.
Ik heb gemerkt dat bij mijn maanvissen de strepen vooral weg trekken zodra ze iets zien bewegen in de kamer of er een hard geluid/getril klinkt. Als ze te lang in de gestreste toestand blijven kan het zijn dat het pigment in die cellen zich permanent "niet" meer laat zien. Hoe je dat wil testen is moeilijk... de mijne laten de strepen duidelijk zien als er in de kamer niks gebeurd en het rustig is.

Dat gele heb ik niet zo'n last van (ik heb er ook eentje met dezelfde 'koi' kleuringen als jij), wel de 'vlekjes' aan de onderkant van hun zij dat zie ik op je foto ook. Geen idee waar die van komen, zou goed van vechten kunnen zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Maanvis verbleekt ?

Bericht door loes1963 »

Drag0n schreef:Ik weet wel hoe dat komt. Een maanvis heeft pigment net zoals wij mensen bruin worden van de zon kan een maanvis (tenminste de grijs met zwarte strepen ofwel "wild" kleuren) zijn strepen laten vervagen. In de natuur doen ze dat om niet op te vallen.

Dit doen ze echter niet geheel vrijwillig in een aquarium! Komt in een aquarium meestal door stress of te veel/fel licht.
Ik heb gemerkt dat bij mijn maanvissen de strepen vooral weg trekken zodra ze iets zien bewegen in de kamer of er een hard geluid/getril klinkt. Als ze te lang in de gestreste toestand blijven kan het zijn dat het pigment in die cellen zich permanent "niet" meer laat zien. Hoe je dat wil testen is moeilijk... de mijne laten de strepen duidelijk zien als er in de kamer niks gebeurd en het rustig is.

Dat gele heb ik niet zo'n last van (ik heb er ook eentje met dezelfde 'koi' kleuringen als jij), wel de 'vlekjes' aan de onderkant van hun zij dat zie ik op je foto ook. Geen idee waar die van komen, zou goed van vechten kunnen zijn.

Dank je wel voor je uitleg. Hier heb ik wat aan. Ik denk nl ook dat het met stress te maken heeft. Ik vind zijn aquarium ook erg stressig. :-) ik bedoel hiermee dat zijn vissen altijd erg druk zijn in vergelijking met mijn aquarium.
Ik zal deze info naar hem toesturen. Hopelijk doet hij er iets mee.....
Mea culpa

Gebruikersavatar

anne1marie
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2014 08:19

Re: Maanvis verbleekt ?

Bericht door anne1marie »

Beste Loes,hier mijn ervaring met maanvissen,

Ik had eens een koppel,wat ik dacht,echte scalare maanvissen,ze hadden de 3 echte strepen van een scalare over het lichaam,wat ik denk dat dit zo is.
Spreek mij tegen als het niet zo is want ik ben niet echt een kenner.
Ze hadden regelmatig nestjes met jongen,zelf heb ik er een stuk of 40 op laten groeien,echte scalare kleuren.

Nou komt het,dit koppel was,ik denk zo,n 1,5 a 2 jaar oud,het mannetje zijn echte scalare kleuren gingen vervagen,hij kreeg eerst een oranje neus en langzaam aan verspreide dit over zijn hele lichaam,hij ging dus over van zijn scalare uiterlijk naar een koi variant kleuren.
Je begrijp dat ik van de ene verbazing in de andere viel,ben met foto,s naar een aquarium vereniging gegaan en die konden dus beamen dat dit zo was.
Ze denken dat als 1 normale scalare met een koi variant ooit een nestje hebben gehad dat dat nog ver te zien is,pigment,met de volgende scalare nesten.

Ik weet niet of dit in jouw kwestie ook zo is maar dit is wat ik heb meegemaakt.

succes tbruin.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Maanvis verbleekt ?

Bericht door loes1963 »

anne1marie schreef:Beste Loes,hier mijn ervaring met maanvissen,

Ik had eens een koppel,wat ik dacht,echte scalare maanvissen,ze hadden de 3 echte strepen van een scalare over het lichaam,wat ik denk dat dit zo is.
Spreek mij tegen als het niet zo is want ik ben niet echt een kenner.
Ze hadden regelmatig nestjes met jongen,zelf heb ik er een stuk of 40 op laten groeien,echte scalare kleuren.

Nou komt het,dit koppel was,ik denk zo,n 1,5 a 2 jaar oud,het mannetje zijn echte scalare kleuren gingen vervagen,hij kreeg eerst een oranje neus en langzaam aan verspreide dit over zijn hele lichaam,hij ging dus over van zijn scalare uiterlijk naar een koi variant kleuren.
Je begrijp dat ik van de ene verbazing in de andere viel,ben met foto,s naar een aquarium vereniging gegaan en die konden dus beamen dat dit zo was.
Ze denken dat als 1 normale scalare met een koi variant ooit een nestje hebben gehad dat dat nog ver te zien is,pigment,met de volgende scalare nesten.

Ik weet niet of dit in jouw kwestie ook zo is maar dit is wat ik heb meegemaakt.

succes tbruin.

Hallo annemarie,
Ja het blijft waarschijnlijk een mysterie...Het is vreemd allemaal.
de rust in zijn bak is nu meer hersteld, led verlichting en minder stroming, het lijkt erop dat de strepen iets terug komen.
weet iemand misschien hoe je kan zien dat je een koppel heb?
Ik heb een koppel dat is zeker, momenteel weer eitjes gehad...en volgens mij nu larfjes...
Maar bij mijn vriend..nog niet 1 keer eitjes ... :?
Zal het wel een koppel zijn?
Mea culpa

Plaats reactie

Terug naar “Discusvissen en maanvissen”