Het houden van Discusvissen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Het houden van Discusvissen.

Bericht door Rob Bosman »

Het houden van Discusvissen moeilijk of niet moeilijk.

Eigenlijk moeten we 3 soorten onderscheiden.

Wildvang, deze vereist iets meer aandacht wat de water waarden betreft, het zijn in het wild gevangen discussen die uit een zwartwater biotoop komen wat eigenlijk wil zeggen water met een hele lage hardheid en vrijzuur en een lage microsiemens. Hier over kunnen we uren doorschrijven maar ik verwijs jullie door naar een website die iedereen een keer bekeken moet hebben. Verder is wildvang goed te houden.

Stenker Discussen, de discus vis iedereen roemt erover, ik wil ze niet, waarom, ik ben van mening dat de Stenker kapot gefokt is en daardoor ziekte gevoelig alleen je mag het niet hardop zeggen omdat stenker nu eenmaal een naam heeft.

Wat blijft er dan nog over, Aziatische nakweek/kweek vele varianten en kleurschakeringen worden gewoon buiten in open bakken gekweekt en zijn oersterk.
Kunnen gewoon op leiding water gehouden worden vereist geen speciale zorg, regelmatig verversen en goed voeren en ze voelen zich helemaal top eten uit je hand zijn goed handtam temaken en herkennen je komen naar je toe.

Daarnaast hebben we nog Nederlandse nakweek en nu ga ik mezelf heel erg tegenspreken maar kijk hier mee uit er zijn een hoop kwekers die een keer een nestje hebben gehad en zich zelf al kweker noemen en de kans dat je te kleine en achter gebleven vissen koopt 5 cm die eigenlijk al 10 hadden moeten zijn of niet mooi van vorm zijn of te grote ogen ten opzichte van het lichaam. Dit zij een aantal kenmerken waar je altijd op moet letten. De meeste hobby kwekers krijgen een nest van bv 150 vissen en verkopen ze ook allle 150 en als jij nu net de 10 slechte koopt is je plezier vergald.

Als ik een nest heb van 150 vissen en ze zijn met 5 maanden (begin al eerder met uitsorteren) te klein of niet mooi van vorm of er is iets met de lijnen dan verkoop ik ze al niet, ik sorteer de mooie eruit en die gaan de verkoop in de andere de diepvrieser.
Het liefst verkoop ik ze pas bij 10 cm een maand of 8 oud dan zijn ze op kleur en hebben alle kenmerkan van een goede en mooie vis.

Aquariumzaken, echte discusspeciaalzaken zijn er niet op een enkele na en dat zijn meestal kwekers die uit hun jasje gegroeid zijn en daarnaast ook maar een winkel hebben geopend. over het algemeen zijn deze te vertrouwen.
De gwone aquariumzaken koop daar geen discus, de reden is ze krijgen te weinig aandacht en dus ook voer jonge discussen moet je veel bl;ijven voeren en ze zitten in te kleine bakken die ook nog eens op mekaar zijn aangesloten.
We kennen allemaal wel de opschrift uit deze bak geen verkoop kijk je achter de schermen zitten ze op het zelfde filter systeem dus maw uit deze stelling geen verkoop.
Waar moeten we nu wel op letten als we discussen willen kopen.

Koop bij een goed bekend staande kweker cq importeur de meeste kwekers kweken niet alleen maar halen hun vis ook bij erkende importeurs niet alles is eigenkweek. Wat op zich niets geeft.
Vis die gretig is en gelijk op het voer afkomt wil niets zeggen als ik een dag geen eten heb gehad, hap ik ook naar alles wat voor me bek komt. Het is wel zo een vis die weg kruipt en schuiw is, niet kopen.
Het zijn discus vissen discus is rond de vis moet ook rond zijn en niet ovaal.
Gelijk matig bewegende kieuwdeksel niet de een dicht en de ander open.
ogen die in verhouding met het lichaam passen dus geen kleinvisje met kikkerogen.
En ze moeten mooi op kleur zijn en dat is meestal al naar een paarmaanden dus bij 5 tot 8 maanden toch zeker.
Verder koop in een keer een mooie school van 1 soort, niet 1 rode 1 gele 1 blauwe 1 groene en 1 paarse ofzo.
De discus is een scholenvis dus koop er minimaal 5, reken per discus 50 ltr water (netto) ververs wekelijks 20% water en voer ze regelmatig en gevarieerd en je hebt de mooiste vissen die er zijn.

Als ik binnen kort even de ruimte heb zal ik een foto posten die de goede en slechte kenmerken van de vis hebben moet ik wel even een middagje fotoshoppen.

Onderstaande site raad ik iedereen aan om even door te balderen, zet hem zeker bij je favorieten.

http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/ Op deze website kan je alles over water vinden incl omreken tabellen Co2 tabellen en ga zo maar door voor elke aquariaan een must om een keer bekeken te hebben.

Vragen stel ze me gerust en geloof me een discus is net zo makkelijk te houden als een guppy

Groetjes Rob Bosman

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Patman »

Dank je wel Rob!

Dit is een leuk stuk, vaak wordt gedacht dat discussen 2 keer per dag vers water moeten hebben.. Maar dat is lang niet altijd waar...Zie je maar weer.


De site van adriaan is inderdaad een aanrader. Het is voor mij een grote inspiratiebron geweest voor de bio-CO2 reactor met de diffussor!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Rob Bosman »

Klopt Pat,

Ik vind deze site echt een must voor iedere aquariaan net zo als het maandblad van de NBAT.

Geloof je mij, als ik jou vertel dat ik mijn 3 mtr bak 1 x in de 3 tot 4 weken 70% ververste moet ik er eerlijkheids halve wel bij vermelden dat mijn bioloog 2,5 mtr was bij elkaar 1500 ltr water.

De stelregel afhankelijk van je filtering is hoe kleiner hoe vaker hoe moeilijker.
Hoe kleiner de bak des te vaker verversen en des te moeilijker is het om vissen te houden (geen guppen enzo)
Bij Discussen 2 x per uur de hoeveelheid water van je bak rond laten stromen, en uitstroompijpje niet al te kleine gaatjes.
En er gaat voor mij niets boven een bioloog hoe klein die ook is.

De nieuwbak is mijn streven om 1x in de 6 weken een grote verversing te doen en 1x in de 3 weken 30%.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Kevin »

Duidelijk en helder verhaal Rob, ik kan niet wachten om straks is een kijkje te nemen. Zoals je zelf al zei, de discussen die ik in de winkel gezien heb zullen vast van een mindere kwaliteit zijn geweest als wat jij hebt zitten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Michael »

Ik verkies wildvang voor kweekvormen puur omdat wildvang discusvissen mij aanspreken anders had ik ze ook niet gehouden een jaar of 6 geleden... Ik heb ze niet ervaren als gevoelig ging eigenlijk super goed geen problemen of wat dan ook en voordeel is ook dat ze nog echt gedrag hebben.
Als ik tegenwoordig in winkels zie wat ze aanbieden als discusvis dan lijkt het meer op een platy dan een discus allemaal kauwgombalkleurtjes die niet eens hun dwarsbanden meer kunnen laten zien.
Zo fel van kleur dat je er bijna van moet kotsen bah....

Discus kweken is genieten van hoe dit schouwspel zich voortzet hoe rustig het ook gaat de ouders dienen als tafel voor de jongen en dat is super.

Over verversing ik ververste gewoon 1x in de week 30% van het water zonder enige problemen geen aanpassingen of wat dan ook ging gewoon goed. Wildvang moet je enkel goed over laten wennen dan kunnen ze veel hebben. Men beschrijft discusvissen als gevoelig maar ik ken andere cichliden die veel gevoeliger zijn dan de Koning der cichliden ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Rob Bosman »

Michael,

Ik had het niet beter kunnen zeggen :D ja de discus is eigenlijk heel makkelijk.

Grt RobB

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Rob Bosman »

Kreeg vandaag een telefoontje van 2 broers die graag discussen willen gaan houden hier nog even een kleine mededeling.

Een discus die goed verzorgt wordt kan groot worden minimaal een 18 cm.
Een discus is een scholenvis en vertoeft graag in gezelschap van een groep van minimaal 5 stuks.
Een discus heeft water nodig reken dan ook per discus 50 ltr water. Dus 250 voor de discus en 100 ltr voor bijvis en inrichting.
Verder is de discus goed te houden.


Grt Rob

Gebruikersavatar

Rob
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 okt 2007 22:34
Locatie: Almere

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Rob »

wat je ook vaak ziet is dat mensen met een heel klein aquarium beginnen voor een diskus en dan is de aquarium eigenlijk al te klein om ze als ze volwassen the houden want dan zijn ze te groot en dan verkopen ze weer door.
Groet, Robbert
(ノಥ益ಥ)ノ ┻━┻

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Rob Bosman »

rob schreef:wat je ook vaak ziet is dat mensen met een heel klein aquarium beginnen voor een diskus en dan is de aquarium eigenlijk al te klein om ze als ze volwassen the houden want dan zijn ze te groot en dan verkopen ze weer door.
Wat nog erger is dat deze mensen de discussen door verkopen aan anderen die er ook geen verstand van hebben en dat deze vissen door dat ze in een te klein aquarium hebben gezeten een groei achterstand hebben die niet meer in te halen is.

Grt Rob

Gebruikersavatar

Soofz
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2020 23:44

Re: Het houden van Discusvissen.

Bericht door Soofz »

Het is al een ernstig verouderd onderwerp, i know, maar toch het proberen waard.

Hi!

Als ik het goed begrijp kun je dan dus in een 350 liter aquarium een groepje (5) discussen in een gezelschapsaquarium houden???
Ik vind Discussen heel mooi, maar heb nog nooit zo heftig ervaren dat je van links naar rechts geduwd word qua wat wel en niet kan rondom een vis op internet. Zo sta je uiteindelijk iedere keer met een kluitje in het riet. (Juiste uitspraak? Ik twijfel eraan... maar hopelijk snapt men wat ik bedoel)
Ik zou graag van een aantal mensen met echt verstand van Discussen, en ook het hart bij Discussen willen horen hoe het zit en hoe het voor hun werkt. En dan niet van die mensen die alleen maar op lopen te scheppen hoe moeilijk Discussen zijn en hoeveel osmose en waterwaarde dit en siemens nog wat dat wel niet nodig is.
Ik ervaar het als heel vervelend als mensen ongelofelijk slim over zoiets gaan praten, want zo krijg je nooit de info die je nodig hebt en waar je wat mee kan. Het feit dat er in dit topic besproken en ook geconcludeerd word dat Discussen best meevallen is een grote opluchting, naast het feit dat het ook normale taal is die ik voorbij zie komen.
Ik weet dat het allemaal vrij voorwaarts en recht door zee klinkt maar ik hou wel van wat duidelijkheid.
Als ik inderdaad Discussen zou nemen zou ik aan wat grotere beginnen vanaf de 12 a 14 cm denk ik. Ik heb begrepen dat des te groter ze zijn des te minder eisen ze hebben. Maar goed, ik wil dit niet zomaar besluiten als blijkt dat ik helemaal niet aan Discussen moet beginnen.
Ik hoop dat er nog iemand actief is in dit onderwerp!

Groet,
Sophie
I always get to where I am going, by walking away from where I have been.

Plaats reactie

Terug naar “Discusvissen en maanvissen”