Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:21
Locatie: Limburg

Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door AndroiDer »

Hey

Ik heb wat grappigs, 2 van mijn cichlides hebben 2 kuiltjes in het grind gemaakt. Nu laten ze 1 kuiltje links liggen en bij het ander kuiltje zie ik een soort wit achtig doorzichtig achtig iets en daar wrijven beide omstbeurd met de buik over heen... Als ik of andere vissen in de buurt komen zetten ze alle vinnen uit en vissen worden weggejaagd. Is dit een teken van eitjes en krijgen ze jonkies of waarom doen ze dit? Ziet er best grappig uit buiten het verdedigen van de plek, god wat zijn het felle beestjes dan.

Bedankt alvast voor de uitleg.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door Roy H »

Yepp, puur broedgedrag.
Zodra het vrouwtje klaar is om te paren laat zij haar flank zien aan het mannetje en maakt kleine trillende bewegingen. Ook haar buik heeft dan een helder rode kleur gekregen. De eieren worden bij voorkeur afgezet in een hol. Als dit hol niet helemaal naar wens is zal het koppel het hol verder uitgraven. Een bodem van zand of fijn grind wordt dan ook aangeraden. Het vrouwtje bewaaierd de eitjes in het hol terwijl het mannetje het territorium verdedigd die ongeveer 60 centimer doorsnee heeft. Hierin worden geen andere vissen toegelaten, een te klein aquarium geeft dan te weinig ruimte voor de andere vissen.

Als de eieren zijn uitgekomen blijven de jongen nog een paar dagen in het hol met het vrouwtje. Na een dag of 3 hebben ze oogjes gekregen en maken de ouders een stukje verder in het aquarium een kuiltje in de bodem waar ze de jongen heen verhuizen. Voor de nacht verhuist het koppel de jongen weer terug naar het hol, de volgende dag gaan ze weer naar een ander kuiltje. Na ongeveer 7 tot 10 dagen zijn de jongen groot genoeg om zelf op zoek te gaan naar voedsel. Je kunt dan beginnen met het voeren van artemia naupliën. In een gezelschapsbak zal doorgaans op de bodem voldoende voer rondzwerven, alles wat ze tegenkomen wordt gegeten.

Succes met de kleintjes :D
Greetings...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:21
Locatie: Limburg

Re: Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door AndroiDer »

Leuk om te horen, het vrouwtje maakt inderdaad tril bewegingen grappig het gedrag zo te zien. Ik ben eens benieuwd of deze kleintjes er wel door komen. Tot nu toe met kleintjes weinig succes gehad, eerst toen ik de Mickey Mousjes nog had (zijn nu niet meer aanwezig doordat ze dood zijn gegaan, buiten 2 achter gebleven stuks) en deze kleintjes hadden gekregen was het een kwestie van tijd tot ze opgegeten waren. Geen kleintje was doorgekomen. Daarna had ik het genoegen dat mijn Algeneters jongen kreeg, ook helaas lijkt het erop dat deze ook opgegeten zijn allemaal, want hier is ook geen spoor meer van. Dus nu duimen dat deze genoeg verdedigd worden en erdoor komen, aan de grootte van de bak zal het niet liggen de andere vissen hebben genoeg ruimte weg te komen en zich ergens anders op te houden. Voor nu lijken de vissen het ook te snappen en komen ze niet in de buurt, echter de algeneters proberen het heel soms wel nog.

Kan het zijn dat na een dag ze het kuiltje wat minder uitgegraven hebben en het lijkt dat het spul wat ik beschreef als wit/doorzichtig ver weg is of is dit ingegraven nu?? Ze verdedigen wel nog de plek.

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door Rickpad »

De kersenbuiken zullen hun jongen tot het uiterste verdedigen. Dus als de ouderdieren goed geoefend hebben kun je verwachten dat het ene nestje na het andere komt. Grote kans dat je straks zelfs met veels te veel jongen zit.

De meeste cichliden moeten eerst "oefenen". Dat wil zeggen dat ze meestal een 3 tal nestjes hebben die mislukken voordat het eerste succesvolle nestje het overleeft en volwassen word.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door Kevin »

Ik weet niet of je er nog andere vissen bij hebt zitten maar houd er rekening mee dat ze behoorlijk agressief zijn er jonge kersenbuikjes zijn, zeg maar gerust moorddadig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door Rickpad »

Kevin schreef:Ik weet niet of je er nog andere vissen bij hebt zitten maar houd er rekening mee dat ze behoorlijk agressief zijn er jonge kersenbuikjes zijn, zeg maar gerust moorddadig.
Mee eens, helaas door eigen ervaring. Ben in t verleden vissen verloren door Kersenbuiken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door stylz »

gefeliciteerd met je koppel, wie weet rot om te zeggen gelijk er over heen, maar de markt voor kersenbuiken is zeer slecht, je raakt ze meestal aan de straatstenen niet kwijt helaas.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:21
Locatie: Limburg

Re: Kersenbuik Cichlides maken kuiltjes

Bericht door AndroiDer »

Ik heb inderdaad verschillende vissen, onder andere Gourami's en Kardinaal Tetra's. Ze blijven tot nu toe netjes uit de buurt dus gaat het goed. Ik neem aan dat dus deze 2 nestjes niks worden en dat het inderdaad "oefenen" is voordat ze echter kleintjes geven. We zien wel wat de tijd doet.

Plaats reactie

Terug naar “Dwergcichliden”