fotos maken

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

fotos maken

Bericht door Geert »

Ik heb na heel veel ergenis om foto's te maken van mijn aquarium een nieuwe camera gekocht. Een Nikon D5200 met een standaard 18-55 lens. Ik heb al wat geprobeerd en is echt super, maar om alles uit de kast te kunnen halen heb ik een vraag of iemand nog tips heeft voor de instellingen van de camera om fotos te maken van mijn aquarium

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: fotos maken

Bericht door Kees »

Probeer de iso zo laag mogelijk te houden, rond 200.
Wanneer je een flitser gebruikt, flits in een hoek van ongeveer 40 graden (uit mijn hoofd), heb je geen weerkaatsing.
Zelf vind ik spotmeting het prettigst,
Neem eens een kijkje in mijn galerij, als je op een foto klikt, krijg je als het goed is, rechts de instelling te zien die ik gebruikt hebt.
http://www.keesstolk.nl/piwi/index.php?/category/2
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: fotos maken

Bericht door Esmee »

Als je vooral snelle vissen wilt fotograferen kan je gerust de iso wat hoger zetten helemaal met de camera die je hebt. Heb hem zelf vaak op 800 staan. Op deze manier kun je met een grote diafragma van F4 bijvoorbeeld een heel snelle sluitertijd gebruiken. Hierdoor heb je de flits waarschijnlijk nieteens nodig. Ik zou ook niet met de lens tegen het glas aan zitten want dat schrikt alleen je vissen af. Dus volledig inzoomen en wat naar achteren.

Het witbalans zou je kunnen aanpassen en dan zie je vanzelf wat voor jou het mooiste effect geeft in je foto's. Dit wil namelijk ook nog wel eens uitmaken :)

Hoop dat je er wat aan hebt.
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: fotos maken

Bericht door Geert »

oke dank jullie voor het advies ga het meteen uitproberen

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: fotos maken

Bericht door karinD »

Hee, je hebt de nieuwere versie van mijn camera :lol:

Ik gebruik liever geen flits, omdat de vissen daarvan kunnen schrikken en zonder flits worden de kleuren van de foto's gewoon veel natuurlijker, veel mooier.
Daarom heb ik mijn ISO heel hoog staan, afhankelijk van het omgevingslicht heb ik hem tussen de 2000 en de 3000. Dat kan jou camera makkelijk hebben, je krijgt daarmee niet eens erg veel ruis (kijk maar naar mijn foto's)
Daarmee kan ik mijn diafragma op ongeveer 8 houden, maar lager is natuurlijk ook goed voor een aquarium.

Inderdaad, goed inzoomen en wat verder van je glas vandaan.
Laatst gewijzigd door karinD op 02 mar 2014 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: fotos maken

Bericht door Geert »

Bedankt Karin ga ik weer proberen.

Ik ga Dinsdag een Iso test doen bij een fotograaf om te kijken bij welke iso ik last krijg van ruis.

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: fotos maken

Bericht door karinD »

Jou camera is de verbeterde versie van de mijne, dus kan je je aquarium nog goed met ISO 3000 fotograferen. Moet je met een oudere camera of een compact camera niet willen proberen, die geven met 800 al vrij veel ruis.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je je onderwerp wat groter moet houden. Hoe verder je met bewerken je foto moet uitsnijden om je onderwerp goed in beeld te krijgen, hoe duidelijker je ruis wordt.

Als je wat meer wilt leren over je belichting, heb je hier misschien wat aan. De foto's die erbij staan heb ik met een camera uit 2006 gemaakt, dus de kwaliteit is tegenwoordig veel beter van de foto's, maar de basis blijft hetzelfde.
http://www.passion2create.nl/blog/2012/ ... elichting/

Ik zou voor een aquarium kiezen voor een vrij laag F-getal, niet hoger dan 8 maar lager kan ook omdat je toch niet met heel veel diepte te maken hebt.
Zelf fotografeer ik het liefst op de A-stand. Dan kies je dus zelf je diafragma (F-getal), en je camera kiest de sluitertijd.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: fotos maken

Bericht door Sjakie »

Met zo'n Dslr moet je uiteraard niet in de 'automaat-stand' fotograferen.
Wat Karin zegt zou kunnen, maar heb met mijn D80 nog nooit met zo'n groot diafragma mijn aquarium gefotografeerd....gaf bij mij te veel ruis.
Hopelijk kan het met jouw camera wel.

Is natuurlijk wel het mooiste om zonder flits de bak goed te kunnen fotograferen.
Aangezien je ook de levendig bewegende onderwerpen wilt 'bevriezen', zou een korte sluitertijd erg welkom wezen.
Van een afstandje fotograferen maakt dan ook weinig uit voor de scherptediepte, dus zou ik in dat geval het midden kiezen van het beschikbare diafragma (bijvoorbeeld F10/ F12) en dan met de iso waardes omhoog gaan om sluitertijd te winnen.
Eventueel op statief, al hoeft dit niet perse bij een korte sluitertijd, maar alle beetjes trilling kan in zo'n geval de foto minder mooi maken.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: fotos maken

Bericht door karinD »

F10 en F12 vind ik ook al vrij hoog, hoor. Ik heb hem momenteel op 7,1 staan en die doet het voor in het aquarium prima. Daar staat hij standaart op en ik wijzig hem alleen als het echt nodig is. Maar ik denk dat voor een aquarium 6 al prima is.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: fotos maken

Bericht door Sjakie »

Zolang de sluitertijd maar snel genoeg blijft om het onderwerp te bevriezen.
Hoeft het onderwerp niet bevroren te worden, kan de F zelfs lager en kan je eventueel met statief werken.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”