aquarium vissen fotograferen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
bondbelgium

aquarium vissen fotograferen

Bericht door bondbelgium »

Hoe kan je deftige foto's nemen van vissen in het aquarium? Ik heb altijd een probleem met weerkaatsing van de flits op het glas... en zonder flits geeft het wazige foto's.
Het zou natuurlijk aan mijn (ondertussen bijna antieke) digitale camera kunnen liggen maar toch... 8)

Gebruikersavatar

jean-paul
200-400
200-400
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:25

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door jean-paul »

Ideaal is om foto's te maken als het donker is: 's avonds en zonder verlichting in de kamer waar je aquarium staat, dus alleen licht in je bak. Geeft beste resultaten, al zal je met de sluitertijd ook wat moeten experimenteren.
Zie ook: http://home.scarlet.be/~tvelst/foto/foto1.htm
Groetjes, Jean-Paul

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door Kevin »

Veel licht in de bak en alles uit buiten de bak, zo doe ik het ook inderdaad.

Hier is ook nog een linkje met nuttige info.

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=30&t=690
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door Patman »

Is uiteindelijk dezelfde link.... hahaha.... Beter een keer te veel dan een keer te weinig he!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

MiKlo
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 dec 2007 23:37
Locatie: Leiden

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door MiKlo »

dat wazige komt waarschijnlijk door het bewegen van de camera. gebruik een statief of ander hoog voorwerp om het toestel op te zetten ;)

Gebruikersavatar

Xelitas
0-200
0-200
Berichten: 177
Lid geworden op: 21 okt 2007 15:51
Locatie: Arnhem

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door Xelitas »

heeft niet altijd met beweging te maken.. statief of iets waar je de camera op kunt leggen is niet altijd het middel voor dit soort dingen.

Ooit gehoord van een camera die te dichtbij, te veraf zit waardoor hij niet kan focussen ? Meestal is het ook de Focus van de camera die dit veroorzaakt.
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jari4now

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door jari4now »

X...heb je goed...Makrostandje op camera gebruiken en even afstand bepalen en dan.......

Als die diklippen nou eens stil zitten is het ook nog stuk makelijker

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
bondbelgium

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door bondbelgium »

heb het eens onderzocht en het lijkt aan de camera te liggen. Die is nu echt wel aan vervanging toe. Als ik flits gebruik, is het glas overbelicht, zonder flits is de foto wazig en komen er zelfs horizontale streepjes op.

Nieuwe camera kopen dus. Welk toestel kan je aanraden, geen prosumer of reflex camera, die zijn me iets te duur. Ik dacht aan een budget van tot 350 EUR.

Gebruikersavatar

Xelitas
0-200
0-200
Berichten: 177
Lid geworden op: 21 okt 2007 15:51
Locatie: Arnhem

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door Xelitas »

ga voor een Nikon Coolpix versie.. of Fujifilm S5700 of in die reeks.. S5700 die heb ik en maakt toch aardig goeie foto's :) kruizing tussen compact camera en spiegelreflex.. dus meer opties dan een compact..
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
bondbelgium

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door bondbelgium »

Bedankt voor de tip.
Nog enkele bedenkingen:
met de vorige camera sukkelde ik nogal met de batterijen. er moest 4x AA in en zowel met herlaadbare (2400 mAh) als met zogezegd speciale niet-herlaadbare batterijen voor fotocamera, kon ik een 20-tal foto's nemen en dan gedaan, batterij dood.
Ik veronderstel dat een toestel met eigen batterij het daar beter doet ?

Ook zoek ik een toestel dat er niet te lang over doet om een volgende foto te nemen. Mijn oud (lees: antiek) toestelletje deed er minstens 5 seconden over tot de flits weer opgeladen was (afhankelijk van de batterij uiteraard).

ten slotte nog een vraagje over de megapixels: in test-aankoop melden ze dat 4 Mpixel genoeg is, kan iemand dat beamen. Tegenwoordig goochelen ze met 10 Mpixels en zo...

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door Kevin »

Ik heb een HP camera met 8 miljoen pixels, ik vond mij oude oude toestel van Fujifilm met zijn 2 miljoen pixels makelijker betere foto's maken. Maar heb me nog niet echt verdiept in dit toestel.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jari4now

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door jari4now »

Ik heb zelf een canon en fuij met canon maak ik meestal foto's in onderwaterhuis met duiken, ben hem nu ook gaan gebruiken bij aquarium en dat gaf nog al wat irritatie, tot ik de makrostand ontdekte en dan heb ik maar iets van 3.0 megapixel of zelf lager, maar kan uit de losse pols nu aardige foto's maken, wat eerst maar niet wilde lukken. Gebruik zeker geen flits en weet nu dat ik een Photoshop moet aan gaan schaffen om het mooiste resultaat naar voren te "Toveren" dus het kan denk ik wel met bijna alle digicams, ik zou wel meer dan 4.0 megapixel willen hebben voor nog scherper beeld bij uitvergroten..... en de onderwaterfoto's, maar helaas is deze camera niet meer te krijgen en andere passen niet in het onderwaterhuis

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door Patman »

Ik heb vandaag een nieuwe digicam gekocht, en de keuze is gevallen op een Canon A720IS (8.0 Mpix)

De eerste resultaten zijn bemoedigend! Je kan bij deze camera behoorlijk veel instellen zoals Sluitertijd (15s tot 1/2000), diafragma en ISO waarde (80-1600). Ook is hij uitgerust met een soort steadyshot.. Maakt aardige plaatjes... Maar ik heb hem uiteraard ook voor de visjes...

En, wat schetst mijn verbazing. Naast een onderwatermodus (Er is ook een onderwaterbehuizing Jari!) heeft hij zelfs een Aquariummodus! Grappig... nog niet op de vissen uitgeprobeerd.

Een ding weet ik zeker, dit plaatjes had ik met mijn Sony cybershot (3,2 Mpix) nooit kunnen maken;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(op het moment van schrijven zijn ook de PowerShot dagen bezig (kost de camera nog maar 149,- ipv 179,-)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door Kevin »

Mooi plaatjes hoor, een aquariummodus :roll: daar is overnagedacht zeker.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jari4now

Re: aquarium vissen fotograferen

Bericht door jari4now »

Patman schreef:Ik heb vandaag een nieuwe digicam gekocht, en de keuze is gevallen op een Canon A720IS (8.0 Mpix)

De eerste resultaten zijn bemoedigend! Je kan bij deze camera behoorlijk veel instellen zoals Sluitertijd (15s tot 1/2000), diafragma en ISO waarde (80-1600). Ook is hij uitgerust met een soort steadyshot.. Maakt aardige plaatjes... Maar ik heb hem uiteraard ook voor de visjes...

En, wat schetst mijn verbazing. Naast een onderwatermodus (Er is ook een onderwaterbehuizing Jari!) heeft hij zelfs een Aquariummodus! Grappig... nog niet op de vissen uitgeprobeerd.

Een ding weet ik zeker, dit plaatjes had ik met mijn Sony cybershot (3,2 Mpix) nooit kunnen maken;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(op het moment van schrijven zijn ook de PowerShot dagen bezig (kost de camera nog maar 149,- ipv 179,-)
Eén nadeel Pat......ook de krassen zij zichtbaar :mrgreen: :mrgreen: ff photoshoppen :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”