Inleiding tot Aquariumfotografie

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Stefan »

ik heb best wel wat gefotografeerd in mn bak, met af en toe toch verbluffende resultaten.
denk dat een aantal mensen die hier wel kennen...
zal even tips geven over hoe ik het doe en dan kunnen jullie zelf maar proberen of het voor jullie ook werkt.
ik gebruik een Sony Cybershot dsc-h50

1: Het eerste wat je nodig hebt is heel veel geduld. meeste vissen zitten niet heel vaak stil dus is het echt een kwestie van wachten.
2: Wat je echt niet moet doen is flitsen, afgezien van dat je raam het licht weerkaatst vinden de vissen het vast ook niet prettig.
3: In plaats van flitsen kan je beter de rest van de kamer verduisteren, hierdoor heb je minder omgevingslicht en worden je foto's veel scherper. dwz. je kan het beste na zonsondergang fotograveren.
4: Een voordeel van fotograveren met een donkere kamer is dat de vissen je niet zo goed zien omdat ze naar het donker toe kijken en ze dus de reflectie zien van de bak.
5: Nog een bijkomend voordeel van savonds fotograveren is dat je vissen actiever zijn en (bij mij iig) meer naar voren zwemmen.
6: Een ding wat hier niet lukt is verder inzoomen dan 3 keer. niet omdat die camera het niet aankan, die gaan tot 15 keer optisch, maar dan wordt het onscherp.
7: Probeer onder de knie te krijgen hoe lang het duurt tussen dat je op de knop drukt en dat de foto gemaakt wordt.
8. Druk de knop half in om alvast scherp te stellen en blijf 1 vis volgen tot die in een mooie houding zit om te fotograveren en druk dan pas de knop helemaal in.
9: Hou in je hoofd dat minstens de helft van de foto's zal mislukken zelfs al volg je al het bovenstaande op. Dat is gewoon een simpel feit als je dieren fotograveert. (dus neem een grote memorycard)
10: ik gebruik meestal een sluitertijd van 1/8 of 1/10 seconde om ze goed verlicht te krijgen.
voor snellere vissen de sluitertijd niet kleiner dan 1/14 seconde dan raken ze onderbelicht namelijk.
11: Als ze dan nog steeds bewegen moet je dus gewoon wachten tot ze stil zitten of mee bewegen met de vis.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Kees »

Stefan txs voor de nuttige tips.
Alleen door een tip ergens anders, wat foto's genomen met flits onder een hoek van ongeveer 30 graden en dan heb je geen last van weerkaatsing en worden de foto's net ietsje beter belicht krijg ik de indruk.
Kijk anders even in mijn album, van de laatste 4 weet ik dat ik ze zo heb genomen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Stefan »

maar vind jij die qua belichting nou echt mooi?
ze staan er keurig scherp op enzo hoor maar ik vind het zo onnatuurlijk en schaduwloos.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Kees »

Deze zijn verder onbewerkt, ik begrijp helemaal wat je bedoeld, maar volgens mij kan er zo meer met de foto "gewerkt" worden in bv adobe lightroom.
Ga ik van de week eens proberen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Stefan »

alle foto's die ik hier ooit heb gezet zijn ook onbewerkt...
een foto moet je (vind ik) niet hoeven te bewerken.
het is heel lastig om schaduw en licht accenten in te voegen met een programma.
hierdoor blijft het altijd "kaal" en je blijft altijd zien dat er iets mee is.

zoiets simpels als dat op de foto de onderkant van de bladeren in de achtergrond verlicht is...
dat zal je nooit in de natuur zien maar is zooo lastig digitaal om te draaien...

moet je ook maar eens foto's maken via mijn tips en kijken wat dat oplevert.
ben ik zelf ook wel erg benieuwd naar.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Sander
600-800
600-800
Berichten: 625
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:32
Locatie: Groningen, Delfzijl

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Sander »

Zelf vind ik dat je een fliters moet gebruiken, het is zo dat er een verkeerde schaduw over de vis valt, maar ik weet niet hoe het met kees zijn nikon zit maar ik kan mijn flits intensiteit aanpassen, hierdoor krijg je velen malen minder belichting maar toch net even dat extra licht.
ik snap joun puntje acht niet helemaal, jij drukt de knop half in, waarom ga je dan een vis volgen? als je hem voor de helft in drukt gaat hij scherp stellen en als je hem dan gaat volgen moet je opnieuw scherpstellen? zo was het in iedergeval bij mijn Konica-Minolta DiMAGE Z5. nu gebruik ik ook een spiegelreflex met continu focus.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Kees »

Is ook wel zo, hoe beter de foto, hoe minder tot geen bewerking nodig is.
Smaken verschillen (gelukkig), die ene vind het ene mooier etc.
Maar ik ga zeker een keer met jouw lijstje en de camera voor de bak zitten, jammer dat het zo lang licht blijft op het moment, hahaha.
@Sander, kwam dat ergens tegen in de manual, maar waar....... :D.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Kevin »

Sander schreef: ik snap joun puntje acht niet helemaal, jij drukt de knop half in, waarom ga je dan een vis volgen? als je hem voor de helft in drukt gaat hij scherp stellen en als je hem dan gaat volgen moet je opnieuw scherpstellen? zo was het in iedergeval bij mijn Konica-Minolta DiMAGE Z5. nu gebruik ik ook een spiegelreflex met continu focus.
Geld volgens mij voor iedere camera wel, had het hier ook en toch kan je als je na het scherpstellen en je beweegt nog best goede foto's maken. Soms moest ik het wel zo doen omdat hij anders niet kon scherpstellen. Dat is een melding die ik ondertussen vaak heb gezien. :?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Inleiding tot Aquariumfotografie

Bericht door Stefan »

het is vrij simpel.
scherpstellen kan je doen op een bepaalde afstand, bijvoorbeeld 20 cm.
alles wat op 20 cm afstand zit blijft altijd scherp.
dus zolang jij zorgt dat als je scherp heb gesteld en je de vis volgt je op 20 cm afstand blijft, blijft je scherp fotograveren.
het voordeel hiervan is dat je veeeeeeeeeel sneller een foto maakt dan dat je camera eerst nog eens moet gaan focussen.
dus dan kan je net op die momenten, die maar heel kort duren maar oh zo mooi zijn, een plaatje schieten.
ook als je continu focus gebruikt steld ie op het laatst nog echt echt scherp en dan pas drukt ie af, en dat kan net het verschil zijn tussen een mooie scherpe foto en een vis die beweegt.

daarnaast stel je ook scherp op licht. (diafragma)
als jij een foto maakt van een lamp heeft je camera een autocorrectie vanwege het felle licht (diafragma wordt kleiner).
als jij een foto maakt in het donker doet je camera dit ook maar dan vanwege te weinig licht (diafragma wordt groter)
als jij scherp steld in het donker en daarna een lamp fotgrafeerd krijg je een vreselijk overbelichte foto omdat je met een grote diafragma een heel licht object fotograveerd en vice versa.

dwz dat als je op een plek scherpsteld waar het ietsje schaduw is (niet te veel anders raakt je foto overbelicht) en je vis zwemt naar het licht heb je geen flitser nodig om een ietsjes meer belichte foto te krijgen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”