Welke camera?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Welke camera?

Bericht door amber98 »

Hoii

Eindelijk is het zo ver ik krijg voor het eerst een spiegelreflexcamera camera. Maar welke..? Mijn vader kwam er gister op Pinkpop achter dat onze camera waardeloos zijn en is bereid om me een te kopen (op voorwaarde dat ik dus ook soms foto's maak van dingen die hij wil)

Ik heb een tijdje gezocht. Ik denk dat Nikon het meest geschikt is, dus dat beperkt de keuze al. Ik kwam uit op een Nikon D3300 met kitlens en zoomkitlens. Lenzen zijn 18-55 mm en 55-200 mm. Ik vind het leuk om Close-up foto's te maken dus dacht eraan om nog een macro lens erbij te kopen of tussenringen. Zelf heb ik niet heel veel verstand van alle technische gegevens en zoals al gezegd, ik heb nog nooit een spiegelreflexcamera gehad of überhaupt ooit met een gewerkt. Iemand die mij kan helpen of dit een goede camera is, goede lenzen of ik een macro lens (zoja welke) of beter tussenringen kan gebruiken enz? Als iemand suggesties van andere camera's heeft, hoor ik die ook graag. Of misschien andere lenzen dan de hierboven genoemde.

Waar ik de camera grotendeels voor wil gebruiken: landschappen, bewegende dieren, bloemen en insecten, de vissen uiteraard, crossmotoren, dieren die op een vrij verre afstand zijn (denk aan wilde dieren of in een dierentuin) vogels, zowel buiten als parkieten ed binnen, heel soms festivals (ik zal wel verplicht worden volgend jaar op Pinkpop foto's te maken)
Belangrijk is dus dat ik foto's van ver weg kan maken, close ups, duidelijke kleuren en vrij snel bewegende onderwerpen. (Rennende hond, springend paard, racende crossmotor enz)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke camera?

Bericht door amber98 »

Ik zie dat er ook nog een mogelijkheid is voor een D3300 met 18-55mm en 55-300mm. Is dat misschien nog een beter optie dan die met de 55-200mm?

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Welke camera?

Bericht door karinD »

Nikon is een heel goed merk, daar ga je sowieso een hoop plezier mee beleven.
Zelf heb ik er ook eentje, ik heb een 18-55 en een 55-250 lens erbij. Ik ben er erg blij mee, alleen zou ik soms graag nog iets dichterbij willen komen, zeker met wilde vogels en andere wilde dieren. Daarom zou ik als ik jou was kiezen voor de 55-300 lens. Daarmee kan je verder inzoomen.
Ik denk dat jij met de 18-55 en de 55-300 lens al heel ver komt met fotograferen van wat jij graag wilt. Als je een beetje speelt met je camera, goed de verschillende mogelijkheden uitprobeert, zal je al snel merken dat je foto's mooier kunnen worden dan met een gewone compact camera. Hoewel je daarmee natuurlijk ook heel mooie foto's kunt maken, hoor, bovenal moet je er oog voor hebben.
Het grote voordeel van een spiegelreflexcamera vind ik, dat je heel veel verschillende standen erop hebt zitten. behalve volledig automatisch, waarop je camera alle instellingen zelf kiiest zoals de meeste compacts, kan je ook 2 half-automatische standen en volledig handmatig kiezen. Daardoor kan je instellen zoals je zelf prettig vind.

Een macrolens zou ik zelf ook heel graag willen maar daar ben ik voorlopig nog voor aan het sparen. Het lijkt me erg mooi om insecten, kleine bloemen en natuurlijk ook mijn garnalen daarmee te kunnen fotograferen. Maar mijn ervaring met wilde insecten en zeker vlinders is wel, dat ze weg zijn als je te dichtbij komt. Ik vraag me dus altijd af hoe mensen met een macrolens dat doen, hoe komen die zo dichtbij want met een macrolens moet je nog dichter bij je onderwerp komen.
Ik heb een setje macro-opzetlenzen. Dat zijn gewoon van die dunne schijfjes die je op je lens kunt schroeven. ze zijn verschillende sterktes en je kan ze met elkaar combineren. Voordeel is, dat ik daardoor dus wel ietwat macro kan krijgen (niet zo goed als een echte lens), maar nadeel is dat een opschroeflens/filter altijd wat vervuiling met zich mee brengt, je foto wordt nooit zo schitterend scherp als zonder. Hoewel dat met de kwaliteit van de lenzen van tegenwoordig voor ons amateurs niet echt opvalt ;)

Mocht je merken dat je veel landschapsfoto's maakt, zou je eens kunnen kijken naar een polarisatiefilter. Die werkt een beetje hetzelfde als een zonnebril, kijk maar eens naar een landschap met en zonder zonnebril en vergelijk de kleuren. met zijn ze veel intenser. Dat is met een polarisatiefilter ook het geval. Je zult merken dat je kleuren daarmee veel mooier, minder flets overkomen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke camera?

Bericht door amber98 »

Ik denk inderdaad ook dat ik er spijt van zal krijgen als ik de 55-200 kies terwijl ik ook direct voor de 55-300 kan gaan.

ik heb hier al regelmatig meer dan genoeg keren fotos kunnen maken van kevers, libelles/waterjuffers of vlinders. Maar elke keer was het uiteraard veel te dichtbij voor mijn camera of telefoon om een scherpe foto te krijgen. Ter vergelijking, de telefoon was nog beter dan alle cameras hier in huis... natuurlijk komen de vissen ook heel erg dichtbij of is een close up van sommige grote dieren, zoals een onderdeel van een paard, ook er mooi. Een macrolens lijkt mij het best, maar is in prijs wel een behoorlijk verschil met tussenlenzen. Bij de tussenlenzen kun je meerdere tegelijk gebruiken en er zitten geen glazen in, waardoor de kwaliteit dus hetzelfde blijft. Een nadeel is wel dat ze blijkbaar kunnen zorgen dat er te weinig contact word gemaakt met het objectief waardoor alle mechanismes niet goed werken (dat lees ik in ieder geval op veel plaatsen) en dat mensen meestal na een tijdje alsnog een macrolens kopen. Slimmer zou dus zijn om direct een macrolens te kopen, toch?

bedankt voor de tip over de landschapsfotos, in de toekomst zou dit een leuke extra zijn!

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Welke camera?

Bericht door Erwin »

Je zou kunnen overwegen om te beginnen met 18-105mm . Zou hem wel even in de hand testen in een winkel , toch een stukje groter en zwaarder dan 18-55mm . Meestal kan je die wel ruilen voor de 18-55 mm met een beetje erbij betalen. Of misschien hebben ze hem wel als kit.
Dan zou je daar is mee kunnen spelen en kijken waar jij nog iets mist en dan een keuze maken voor een andere lens.

Sigma 18-200mm is ook een mooie begin lens

Macro lens minimaal 100mm Sigma 105 mm bv. Kan je ook prima portretten en landschapsfoto's mee maken.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke camera?

Bericht door amber98 »

Als ik eerst een 18-105 koop om die later om te wisselen met bij betalen voor een 18-55 en daarna nog een 55-300 koop, word het een paar honderd euro duurder, aangezien ik die 2 in combinatie met Body kan kopen.dus dan kan ik beter direct die 2 erbij kopen denk ik?

Ik ga die macrolens straks even bekijken, bedankt!

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Welke camera?

Bericht door karinD »

Maar als er een mogelijkheid is om de body met 2 lenzen te kopen, als dat als set verkocht wordt, zou ik daarvoor gaan. Waarom dan maar 1 lens kopen, als er een set is met 2? Als je later een losse telelens erbij moet kopen, ben je veel duurder uit dan met zo'n set. Heb ik ook uitgezocht toen ik een nieuwe camera kocht, ik heb toen ook zo'n set met 2 lenzen genomen omdat dat de goedkoopste oplossing was voor mijn wensen. Scheelde een hoop geld met wanneer ik een losse telelens zou moeten kopen. ik gebruik al zeker 20 jaar een telelens, ik kan niet meer zonder ;)

nog een tip voor je: Oefenen, oefenen, oefenen. Als je iets leest over spiegelreflexcamera's, pak je camera erbij en probeer tegelijk uit. Dan is het sneller duidelijk dan wanneer je alleen droge theorie zit te lezen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Welke camera?

Bericht door Erwin »

Ik zou dan die 18-55 helemaal niet kopen ;) Maar dan bv 18-105mm ( Ik denk dat je die niet vaak zal gebruiken ,je kan hem natuurlijk ook weer verkopen)
Een mooie prime lens 35 of 50mm en een mooie telelens. Het verschil tussen 55-200 en 55-300 is ook niet echt noemenswaardig. Ik zou dan even sparen voor een 80-400mm
Je kan een lens ook is huren :tums:
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke camera?

Bericht door amber98 »

Oefenen zal wel goed komen, zeker in het begin even alle knoppen en standen uitproberen haha. al s ik alleen de theorie lees, onthoud ik echt niet wat ik moet doen. Dat moet ik direct uitproberen en herhalen

Een lens kopen om weer te verkopen lijkt me niet echt logisch. Sowieso bestaat er een kans dat ik hem niet verkocht krijg en dan zit ik daarmee. Ik wil liever direct lenzen die ik voorlopig kan gebruiken.

80-400 is wel een enorm verschil in prijs, dat gaat hem echt niet worden, gaat m'n vader nooit betalen en ik heb er het geld niet voor. Dat is misschien iets voor over een paar jaar, als ik wat meer gevorderd ben.

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Welke camera?

Bericht door Erwin »

tja ik kan niet in jouw beurs kijken. Een lens weer verkopen is niet raar hoor. 2e hands kan je ook aardige lenzen kopen moet je wel bij een goede winkel doen.
Ik weet niet wat voor een deal je kan maken bij de winkel. Als je bv 200 euro kan uitsparen door voor 1 lens te gaan . Dan zou ik er 1 kopen en wat doorsparen voor een iets betere lens zoals een 70-300mm VR
Bij een telelens is het wel handig om een lens te kopen met een snelle autofocus
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke camera?

Bericht door amber98 »

Zit er dan wel een groot verschil in een 55-300 en een 70-300?

Ik koop liever alles nieuw en hou het voorlopig ook allemaal. ;)

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Welke camera?

Bericht door Erwin »

Autofocus is veel sneller dus beter voor actie foto's en hij is scherper boven 200mm.
Maar 18-55mm en 55-300mm is een mooie combinatie hoor .
Lekker mee oefenen en spelen dan kan je over een tijdje altijd nog voor iets leuks sparen.
Ga je echt veel plezier aan beleven. Maar ik dacht wijs er even op dat er ook andere mogelijkheden zijn. Alleen gaat dat wel meer kosten.
Daarom is een lens huren ook echt een goede optie op hem even uit te proberen ( voor later ;) )
Je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Bedoel je wil er ook een tas bij geheugenkaartje misschien extra batterij dan gaat het al snel een hoop geld kosten.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke camera?

Bericht door amber98 »

Het maakt mijn vader niet uit hoeveel het gaat kosten in totaal, maar als een apart onderdeel zo ontzettend duur is, gaat hij dat niet doen. De dingen die ik nog nodig heb zoals geheugenkaart en extra batterij enz maakt hem niks uit. Er zit niet echt een budjet aan, maar wil het niet direct Super duur maken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke camera?

Bericht door amber98 »

Zou het eventueel ook een goede keuze zijn om te kiezen voor de 55-300 met prime 35 en de Sigma 105?

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Welke camera?

Bericht door MatthijsH »

Hey Amber, ik had je nog belooft hier op te reageren, bij deze dus. ;)

Om een Nikon te kopen doe je goed, die lopen namelijk voor wat betreft de ruisprestaties. Verder maakt elk merk goede camera's.
Ik heb zelf ook een tijdje getwijfeld om op Canon over te stappen (alle andere merken raad ik je niet aan) vanwege de prijs, gewicht en aanbod van lenzen.
Voor de prijs hoef je (als beginner) geen Canon voor te kopen, dan is het bijna even duur. Maar als je gaat kijken naar de extreme telelenzen / objectieven zul je veel verschil zien.
Voorbeeld :
Nikon 400mm F/2.8 (mijn droomlens :P ) €12,499
Canon 400mm F/2.8 €10,799
En dat is een behoorlijk verschil voor 2 objectieven die hetzelfde presteren.

Gewicht:
Nikon 400mm f/2.8 4,61 kilogram
Canon 400mm F/2.8 3,85 kilogram

Dus... Wil je later grote en dure objectieven aanschaffen, ga dan voor Canon.
Wil je het gewoon als hobby houden? Dan raad ik je een Nikon aan.
Maar zoals ik hierboven ook al zei, beide merken maken uitstekende camera's.

Ik begrijp dat je graag alles nieuw koopt, maar als je eenmaal weet waar je op moet letten bij 2ehands kopen is dat net zo leuk. Als iets niet bevalt kun je het voor dezelfde prijs (of soms nog meer) weer verkopen. Ik koop om die reden ook graag 2ehands spullen. Behalve body's, die koop ik toch liever nieuw omdat die vaak al flink wat foto's hebben gemaakt, sensor kan vies zijn, kan vanbinnen wat beschadigt zijn ect.

De 55-300 is echt een kitlens die bij bijna elke camera als set kan kopen, ik heb het persoonlijk niet zo op die kitlensjes. Die zijn niet lichtsterk en onscherp. Daarom raad ik je de 70-300mm aan. Je kunt dan ook kijken naar een ietwat 'professionelere' lens. Maar die zijn vaak wel iets duurder. Om te beginnen is een kitlens prima, vooral de 18-105mm! Die word door vele erg onderschat maar is erg goed.

Zomaar wat tips... Hoop dat je er wat aan hebt :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”