Slakkenhuisjes voor slakkenhuis Cichliden.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Slakkenhuisjes voor slakkenhuis Cichliden.

Bericht door Kevin »

In het Tanganjika meer komen veel Cichiden voor die broeden en/of wonen in lege slakkenhuizen van de Neothauma.


AfbeeldingAfbeelding

De schelpen worden ingegraven in het zand zodat alleen de opening nog net zichtbaar blijft.
In het aquarium kan dit een waar schouwspel zijn. Bij een soort als bijvoorbeeld de Lamprologus similis, die kunnen werkelijk hele dagen bezig zijn met het versjouwen van zand en verslepen en draaien van hun slakkenhuisjes.

Nu zijn de "echte" Neothauma schelpen moeilijk verkrijbaar in Nederland maar niet onmogelijk. Een goede oplossing hiervoor is bijv. een winkel als de Action, die verkopen lege slakkenhuizen. Bij AlbertHein in de diepvries liggen gevulde Escargots, even leeg eten en goed schoon maken.

Zelf gebruik ik altijd deze grote Escargots slakkenhuizen.
Afbeelding
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Gast

Bericht door Gast »

ja dit zijn hele mooie slakkenhuisjes.
Ik heb ze destijds uit de supermarkt gehaald.
Maar ik heb de maaltijd aan iemand anders voorgeschoteld :)
De slakkenhuisjes uiteraard zorgvuldig even uitgekookt en vervolgens voor mijn multi's gebruikt.

En dan denk je 'ik posteer ze mooi voor de vissen', maar die denken er bijna altijd heel anders over. ze verslepen ze, graven ze in, werpen een volledige zandbunker op aan de rand van het territorium. en dat alles in een paar dagen.
Best kanp voor een visje van een paar cm.

Gebruikersavatar

timee
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2011 19:17
Locatie: Winsum (GN)

Re: Slakkenhuisjes voor slakkenhuis Cichliden.

Bericht door timee »

Meestal heeft een winkel die Slakkenhuis cichliden zoals multifasciatus of similis verkoopt ook wel slakkenhuizen te koop, dat zijn meestel de mooiste.
Ik vraag altijd of ik wel een paar mee mag.

En neothauma's waren illegaal geloof ik, of ze komen niet altijd langs de douane.
Mijn Tanganyika en andere aqua´s zie je hier!

Plaats reactie

Terug naar “Cichliden uit het Tanganyikameer”