Vlees voor de vlinders

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

Ik was vanmiddag wat dingen aan het corrigeren in de bak (losse planten enzo..) met pincet, toen er ineens iemand om eten kwam bietsen! Die zag het pincet en dacht automatisch dat er iets te eten viel :lol:
Dus heb ik hem maar wat gegeven en het meteen even op beeld gezet 😁

https://youtu.be/ypp-Chi70MQ

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Erik1974 »

Mooie vis! Ze zwemmen niet zo veel zeker?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

Nee niet echt, alleen als er wat te eten valt 😅

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door amber98 »

Hey Linda, op wat voor dieet heb je de vlindervissen inmiddels staan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

Dat vlees heb ik een paar keer geprobeerd.. Maar ze zijn er niet "happig" (punny😂) op.

Dus nu krijgen ze diepvries (vooral rode muggenlarven zijn lekker!) En droogvoer. Als het maar drijft eten ze het eigenlijk wel.

Ik stel mijn droogvoer zelf samen. Ik gooi daphnia, rode muggenlarven, spirulina tabletjes en gammarus (voor schildpadden 😅) door elkaar in één potje. Dus geen vlokvoer al eten ze dat denk ik ook nog wel.. Dit eet de rest ook gewoon mee.

Zo af en toe haal ik wat levends voor ze (buffalo wormen zijn heerlijk!)
Ik wil binnenkort wasmotlarven voor ze halen.
En vers gevangen (fruit)vliegjes en andere insecten die ik in huis tegenkom. Dat zal van het voorjaar wel meer worden 😊

Dan heb ik wel één vastendag anders vervetten ze.

Wanneer ik trouwens het (ontdooide) diepvriesvoer zo de bak in kiep zinkt het meteen naar de bodem. Maar als ik het eerst in een theezeefje doe en die dan rustig in het water laat zakken blijft het een hele poos drijven.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door amber98 »

Mooi dat rood in de buikvinnen! Ik neig zelf toch langzaam ook meer naar een groep vlinders ipv de dageti (ivm verkrijgbaarheid). Even kijken wat er te koop is aan voer, maar dacht inderdaad al aan buffalowormen, krulvliegen en kleine krekels afwisselend met gevriesdroogd en diepvries voer. Af en toe kan ik ook een "foute" garnaal aanbieden, dat zal er ook wel ingaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

Dat gaat er zeker in 😁
Zolang het maar voor hun bekkie wappert.

Hoeveel denk je er dan te nemen Amber?
Ik wil er ook nog wel wat bij.. Maar geen idee hoeveel. Misschien twee dames.
Maar in deze bak zeker geen mannen erbij.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door amber98 »

Ik vind het moeilijk inschatten. Ik lees 80cm 1 vis, 100cm een koppel en bij bakken groter dan dat minimaal 5 om agressie te verdelen. Ik dacht aan 3 om ze wat plaats te gunnen, maar lees dat dit wel eens fout kan gaan. Het zijn wel de enige oppervlakte bewoners dan, jij hebt ook nog gouramis toch? Welk aantal zou jij aanraden en welke verdeling man/vrouw?

Er is helaas niet zo veel informatie te vinden, het meeste wat ik vind is gekopieerd van een andere site..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

Nee er is bar weinig te vinden over ze.. Er staat wel een leuk artikel online die zal ik eens opzoeken.
Daar wordt ook gesproken over een groep omdat het toch een sociale vis zou zijn.

Als ik kijk naar mijn vlinders geloof ik best dat ze sociaal zijn maar ook op hun rust gesteld.
Ze zoeken elkaar soms op en hangen dan gemoedelijk naar elkaar.

Soms hangen ze ieder in een andere hoek.

Wanneer er een achter de ander aan gaat is het meestal de vrouw achter de man. Maar nooit dat ik denk, jeetje dat gaat helemaal mis. En altijd maar heel kort. De man is wat schuwer dan de vrouw ook. Dus dat is misschien ook een stukje karakter. Alle foto's die ik heb zijn dan ook van de vrouw.

Met eten is er eigenlijk nooit ruzie, de man gaat automatisch aan de kant voor de dame 😁
De dame heeft ook altijd de eerste worm wanneer ik ze met het pincet voer.

Met de goeramis gaat het prima. Ze hebben af en toe wat "last" van de nieuwsgierigheid van de goeramis. Ze schieten dan gewoon weg.
Maar er wordt niet gejaagd/ gevochten.

Hoe groot was jouw bak ook alweer? 1.20?
Neem sowieso maar één man. Dan zou je daar denk ik wel vier dames bij kwijt kunnen. Afgaande van hoe mijn vlinders zich gedragen.

Ik was laatst bij de lfs om een vlinder erbij te halen maar ze zaten in quarantaine 😞
Ik ga er denk ik maar ééntje bij zetten... twee is misschien toch teveel. Eerst maar eens kijken hoe het met drie gaat in mijn bak.
En dan weet jij meteen hoe het gaat met drie stuks 😉

Ben je niet bang dat de sumatranen aan de vinstralen van de vlinders gaan knabbelen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

https://nbat.nl/artikelen/vissen/pantod ... ktebewoner

http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... hholzi.htm

https://www.dekennisvannu.nl/site/artik ... ervis/4596

https://www.google.nl/amp/s/www.aquainf ... ervis/amp/

De eerste is degene die ik bedoelde.
De tweede heb ik zojuist gevonden en heeft handige info over hoeveel je er kunt houden!!
De derde gaat over dat er twee soorten zijn.
De vierde is gewoon nuttige info die jij waarschijnlijk al had gelezen 😁

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door amber98 »

Ik lees inderdaad verschillende verhalen dat ze in het wild in grote groepen leven, maar toch een eigen territoriumpje willen. Mijn bak is inderdaad 120cm lang en 50cm breed. (Als ik het goed heb, ik zie namelijk dat mijn rio 300 vervangen is door een rio 350)

Voorlopig komen er helemaal geen nieuwe middenlaag bewoners, het kan best nog een paar jaar duren voordat ik daar weer plek voor heb en tegen die tijd ben ik waarschijnlijk wel bereid om een andere scholenvis te kiezen. ;)

Bedankt voor de linkjes, zal ze zo even bekijken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

Volgens de tweede link maken alleen de mannen een klein territorium die ze verdedigen zonder al teveel agressieviteit.
Dus met één man en verder alleen vrouwen zou het goed moeten gaan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door amber98 »

De eerste was ik al tegengekomen en de pagina van aquainfo heb ik inderdaad al een paar keer doorgenomen :)
De engels site is naar mijn mening nog het meest informatief. Van de 2 soorten was ik al een oud artikel tegengekomen, zo te zien is er inmiddels wat meer bekend, maar nog steeds veel onduidelijkheid. Wel interessant!

Als ik de maten aan hou die in het artikel staan zou 1 man met 5 vrouwen zelfs moeten kunnen. Ik denk dat ik ga voor 1 man met 4 vrouwen. Dan is het wel een groep, maar hebben ze toch nog lekker wat ruimte. Wat vindt jij? Wel nog even een winkel vinden die ze heeft of kan bestellen. Dan direct ook maar winkels afgaan met levendvoer. Hopen dat het spiderwood snel zinkt, kan ik alles verplaatsen en de visjes gaan halen. :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door Linda »

Ik denk dat 1 man met vier dames prima kan bij jou hoor!
Dan kan ik er zelfs nog twee halen ipv één 😁

Ga er maar niet van uit dat hout snel zinkt hoor.... :nope:
Je kunt dan beter het hout in je aquarium tijdelijk verzwaren met een steen.

Ik heb ze zelfs gezien bij de Intratuin hier in Arnhem. Dus dat moet zeker goedkomen!
Ik heb deze twee gehaald bij de Maanvis in Nijmegen. Dinsdag maar eens bellen of ze er weer nieuwe hebben. Dit waren toen de laatste twee.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vlees voor de vlinders

Bericht door amber98 »

Met de plannen die ik heb wat betreft het hout, kan ik ze niet verzwaren met een steen. Ik wil wortelhout gaan combineren en opstapelen zodat ze takjes ook vlak onder de oppervlakte zitten. Evt kunnen de vlindervissen er dan tussenin gaan hangen als ze dat willen. Wil ik er nog een steen opleggen, werk ik boven het aquarium :)

Op voorraad hebben de meeste niet merk ik al, maar bestellen zal vast wel een optie zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”