Vitamine en voer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
bram123
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2015 11:17

Vitamine en voer

Bericht door bram123 »

Beste aquarium liefhebbers,

Zo af en toe duikt er op het internet wat op over vitamines en aquarium vissen.
Ook zie je soms zo'n potje in de dierenwinkel staan waar je makkelijk 10 euro voor betaald.

Nu heb ik mijn vissen nog nooit vitamine gegeven maar is het wel iets wat ik overweeg, mits het zin heeft.
Voor ik dit wil doen zou ik graag een op dit forum een discussie erover starten en met jullie de voor een nadelen bespreken.

Op een website kwam ik een verhaal tegen van iemand die zijn vissen gewoon vitamines gaf van de apotheek.(voor mensen) Wat vinden jullie hiervan en kan dit eventueel schadelijk zijn?

Wat zijn nou noodzakelijke vitamine voor vissen en in welke dosering hebben ze deze nodig?
Hier kan ik nergens duidelijk informatie over vinden, wel zeer belangrijk vind ik.
Mogelijk zou ik de vitamines zelf samenstellen etc. dus hopelijk kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven.

Is het over voeren van vitamine bij aquariumvissen schadelijk? En zo ja bij welke vitamines is dit zo?
Wij mensen kunnen teveel aan vitamine C bijv. uitplassen maar van een extreme hoeveelheid vitamine B5 krijgen we diarree. Dit lijkt me in het aquarium nou niet bepaalde geweldig. :|

Tevens heb ik mijn vraagtekens bij al het droogvoer etc. hier zitten ontzettend veel ruwe vetten, eiwitten in en in dierenwinkels/internet zie ik regelmatig aquariumvissen langskomen die net zoals zwaar overvoerde kois in vis water vrij bijzondere vormen gaan aannemen waarbij hun omtrek groter word als hun lengte.

Nu kom je op internet ook verhalen tegen over groente aan je vissen voeren. Nu doe ik dit al een tijdje met mijn vissen en erwtjes, paprika, broccoli, komkommer en vergelijkbare groentjes vinden ze geweldig. (1-2x per week)
Wat vinden jullie hiervan en doen jullie dit ook en kan het ook schadelijk zijn?

Alvast bedankt voor eventuele reacties. :D

Bram

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Vitamine en voer

Bericht door stylz »

hallo Bram welkom hier.

Ik voer ook groente, niet alleen voor vitamines maar ook voor de darmen van de algeneters, ze kunnen eigenlijk niet zonder.

verder mengsel diepvries, vlokken, tablets enz.

geen vitamine.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vitamine en voer

Bericht door amber98 »

Hier krijgen ze groentes, diepvries, gevriesdroogd voer, vlokken, granulaat. Geen extra vitamines, heb een schema opgestel en hiermee denk ik dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
bram123
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2015 11:17

Re: Vitamine en voer

Bericht door bram123 »

Bedankt voor de reacties!

Het komt er dus op neer dat een gevarieerd voedsel patroon extra vitamines overbodig maakt.

Zijn er ook mensen op het forum aanwezig die dit wel doen en bijv. ook stoffen toevoegen die kleuren feller maken?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vitamine en voer

Bericht door amber98 »

Ik heb gesplitst vlokvoer. Groen voor plantaardig voer, geel voor groei, bruin voor weerstand en rood voor intensievere kleuren. In het vlokvoer zit het voor de kleur dus eigenlijk al verwerkt ;)

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Vitamine en voer

Bericht door stefan99 »

Ben het er mee eens. Je moet je vissen gevarieerd eten geven net als mensen.
Jij kan ook niet alleen op chips oid leven. Moet af en toe wat groente etc bij
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Vitamine en voer

Bericht door stylz »

een volledig voer geven, is niet het zelfde als je hele leven chips eten stefan :)

De complete voeders voor honden,katten,paarden,vissen afijn noem maar op zijn samen gesteld uit de stoffen die de dieren nodig hebben, vaak net als bij EI in overdaad, want te kort is eerder schadelijk dan te veel :)
in complete voeders zit dus ook groenvoer, vismeel,olieen,kalk enz enz.
hoe compleet het is scheelt van merk tot merk en heeft vaak ook zijn prijs.
het is zeker niet zo dat diepvries voer per definitie beter is, eerder omgekeerd, veel zijn het gekweekte artemia oid en die bevatten vrijwel niets, vaak onvoldoende vezels, je vissen vervetten enz.

is dus compleet voer is geen chips :)

Denk dat ze dat van de Lays graag op de zak willen zetten, compleet voer :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Vitamine en voer

Bericht door stefan99 »

stylz schreef:een volledig voer geven, is niet het zelfde als je hele leven chips eten stefan :)

De complete voeders voor honden,katten,paarden,vissen afijn noem maar op zijn samen gesteld uit de stoffen die de dieren nodig hebben, vaak net als bij EI in overdaad, want te kort is eerder schadelijk dan te veel :)
in complete voeders zit dus ook groenvoer, vismeel,olieen,kalk enz enz.
hoe compleet het is scheelt van merk tot merk en heeft vaak ook zijn prijs.
het is zeker niet zo dat diepvries voer per definitie beter is, eerder omgekeerd, veel zijn het gekweekte artemia oid en die bevatten vrijwel niets, vaak onvoldoende vezels, je vissen vervetten enz.

is dus compleet voer is geen chips :)

Denk dat ze dat van de Lays graag op de zak willen zetten, compleet voer :mrgreen:
Zoiets bedoelde ik eigenlijk ook.

Variërend eten geven zodat ze alle voedingsstoffen binnekrijgen.
Niet voeren zodat ze maar 1 voedingsstoffen, netzoals je zelf alleen chips eet.
(schrijven is niet mijn goedste ding... :| )
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Vitamine en voer

Bericht door stylz »

ik had het ook zo opgevat stefan :P

probleem met veel van die complete voeders is dat ze vaak te veel rommel toevoegen, het moet ook lekker ruiken voor het baasje, vaak te veel zout, te veel goedkope vulmiddelen, kleurtje moet de baas aanspreken, het moet lang houdbaar zijn enz.

maar ja dat hebben we zelf in ons voer ook :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
bram123
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2015 11:17

Re: Vitamine en voer

Bericht door bram123 »

Bedankt voor de reacties weer.
Waar het (weer) op neer komt is dus gevarieerd eten voor de vissen.

Ik denk dat me hoofdvraag zo wel beantwoord is :) Tanx allemaal!

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”