Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door AquaMartin »

Nu ik m'n visbestand zo langzaamaan ga invoeren (vanaf volgende week :mrgreen: ), moet ik natuurlijk ook zorgen dat ik geschikt voer in huis heb. Hier even een topic om daarmee een goede start te maken.
Ik lees dat de vissen graag een gevarieerd menu voorgeschoteld krijgen en daar wil ik best aan meehelpen, maar het moet natuurlijk ook een beetje praktisch zijn.

Over de modderkruipers las ik dat ze graag Tubifex en voedertabletten voor bodembewoners (S. Viformo) lusten.
Ik lees op verschillende sites dat Tubifex nauwelijks meer wordt gevoerd omdat het veel kans op ziektes geeft. Klopt dat? En zijn de voedertabletten inderdaad nodig?


Over de Neontetra las ik dat ze graag Tubifex, levendvoer, vriesvoer, en droogvoer lusten.

Voor levendvoer zat ik te denken aan rode en witte muggelarven, deze kunnen ook ingevroren worden toch?
Ik wil deze best in de koelkast bewaren, maar kan dit in een normale koelkast? Hoe doen jullie dit? Of vriezen jullie alles in?
Wat voor soorten droogvoer zijn handig om voor de Neontetra in huis te hebben?

En misschien nog wel de belangrijkste vraag: hoe zorg ik dat ik gevarieerd genoeg voedsel aan de vissen voorschotel? :cola:

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door lex »

Ik koop altijd verschillend voedsel in diepvries vorm in. Denk dan aan rode muggenlarven, zwarte muggenlarven en artemia. Ik heb nog nooit tubifex gegeven, maar heb daar idd ook verschillende nare dingen over gelezen. De kuhli's zullen het diepvries voer wat op de grond komt gewoon eten. Je kunt daarnaast idd ook voedertabletten aan de kuhli's geven.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door AquaMartin »

Oké, jij doet geen droogvoer? Alleen vriesvoer is genoeg voor de Tetra?

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door Fabian »

Ik geef hier zelf diepvriesvoer als in zwarte muggenlarven, witte muggenlarven, rode muggenlarven en artemia. Verder 'gewoon' vlokvoer :)

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door lex »

Ik geef ook droogvoer, maar eigenlijk alleen voor de bijlzalmen. De rest snoept daar natuurlijk ook van mee.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door Linda »

Hé Martin, jij hier :mrgreen:
Ik geef twee keer pd (klein beetje) droogvoer door middel van een apparaat omdat ik doordeweeks niet altijd thuis ben om ze twee keer eten te geven.. En ze krijgen zo altijd precies op hetzelfde tijdstip te eten. Ze weten een half uur van te voren al dat het bijna 14.00 of 20.00 is :D. kuhli's komen altijd na etenstijd de bodem afspeuren naar eten.
Heel af en toe geef ik eens een tabletje.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door AquaMartin »

Ik hier, ja :D.zo 'af en toe'

Ik heb nog nooit van zo'n voederautomaat gehoord, hoe werkt dat? (wéér iets om te leren haha)


Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Voeding voor Modderkruiper en Neontetra

Bericht door lex »

Ik gebruik als ik met vakantie ga, voor het droogvoer, ook een voederautomaat. Best handig. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”