Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Mirjam »

Hoi,

Mijn 3e zomer van mijn vijver (ongeveer 2000 liter) gaat nu in en ik ben nog steeds heel blij. Er zitten 8 goudvissen, 1 zonnebaars en in een opwelling heb ik ook een - toen nog kleine - koi gekocht.
De goudvissen groeien prachtig en de koi is nu alweer 3 keer zo groot als de goudvissen. Mijn dochter wees mij erop dat de goudvissen aan obesitas begonnen lijden en ja toen zag ik het ook: Ze waren echt dik! Maar ja, de koi moet ook zijn portie krijgen. Ik voerde middelgrote koi-korrels.
Ik heb toen de strategie toegepast om alleen korrels te voeren als de koi zijn bek open deed, dan strooide ik een kleine hoeveelheid die hij in één keer naar binnen kon slokken en wat knoeit is voor de goudvissen. Nou na een paar weken was er zeker iets te merken: De koi werd steeds tammer, de goudvissen waren behoorlijk afgeslankt en super fel geworden. Toen kocht ik grote Hikari korrels die ik nu uit de hand voer aan de koi en dat is erg leuk. en als hij het ingeslikt heeft dan strooi ik een paar kleine korrels voor de goudvissen. Volgens mij werkt het wel goed, maar ja op lange werkdagen krijgen ze misschien wel te weinig, want ik vermoed dat de koi veel meer nodig heeft. Zeker als hij nog meer gaat groeien. Hij is nu ongeveer 25 cm lang.
Iemand nog goede ideeën?
En nog iets: de zonnebaars heeft honger en eet nu ook koi korrels, want hij heeft volgens mij elk levend wezen in de vijver opgegeten. Is dat ok als hij koi-korrels eet? Ik probeer ook kleine gedroogde beestjes (je weet wel, schilpaddenvoer), die vinden de andere vissen heel lekker, maar de zonnebaars spuugt ze uit. De zonnebaars is natuurlijk een echte carnivoor.
Tips welkom!
PS ik reageer pas dinsdag weer, want ik ga lekker genieten van de vrije dagen met vijver en aquaria en raak dan meestal geen computer aan... :mrgreen:

Gebruikersavatar

Toef
0-200
0-200
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 sep 2013 22:06

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Toef »

okay... ga ik dinsdag ook reageren :banana2:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door stylz »

tot dinsdag :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Mirjam »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Mirjam »

Hierboven mijn vijver met goudvissen en 1 koi.

Gebruikersavatar

Cooper
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 11 sep 2013 22:09
Locatie: Haaften

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Cooper »

in principe moet je voeren zoveel dat de vissen het binnen 5 minuten ophebben...ze komen dan heus niet tekort.... en als ze verder nog honger hebben gaan de vissen wel het alg van je planten opeten. als je teveel voert gaan ze dat ook niet doen...

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door stylz »

Daar komt het zo ongeveer wel op neer, je kan ook wat voedsel kleiner maken dat zal de koi negeren zodoende hebben de kleintjes ook wat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Mirjam »

Bedankt voor jullie reacties, maar het probleem is dus omgekeerd: Door de snelheid en gulzigheid van de kleintjes, worden zij super dik, terwijl ik mij zorgen maak of de grote (die ook steeds groter gaat worden) wel genoeg te eten krijgt. Ik voer de koi nu steeds uit de hand met grote korrels en geef dan een paar kleine korrels voor de goudvissen. Dit werk wel heel goed, maar is erg arbeidsintensief. Op mooie zondagen kan ik daar heerlijk de tijd voor nemen, maar op lange werkdagen niet. Dus misschien heeft iemand van jullie een slimme tip om te zorgen dat de kleintjes niet teveel eten.

Gebruikersavatar

Vegamobiel
0-200
0-200
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 feb 2014 11:08

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Vegamobiel »

Ik stel een maagband voor, zodat ze vlugger voldaan zijn.
Bij de buurvrouw helpt het toch. :D :swingen:

Vegamobiel :coffee:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door stylz »

dan het omgekeerde er is voor Koi's vrij grof voer te koop waar die kleintjes niet zo snel raad mee weten :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Hoe voer je grote en kleine vissen voldoende?

Bericht door Mirjam »

Dank je! Soms gaat het mis en slokt een goudvis het koivoer op. Ze spugen het altijd weer uit, dus dat werkt goed. Helaas is er eentje die het wel opeet... haha!

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”