Easy Carbo: waarschuwing

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Erikb »

Het is hoofdzakelijk gemaakt op basis van glutaraldehyd,desinfectie middel maar dus geen chloor!
Verstandig om ons niet steeds te gaan herhalen,men wordt dan al snel als oudje bestempeld :evil:
We leven in een democratie en iedereen heeft de vrije keuze het wel of niet te gebruiken.
Ik gebruik het niet,ben er ook nooit voorstander van geweest zoals gekend ;)
Dat het voornamelijk gebruikt wordt om hardnekkige algen te bestrijden heeft wat mij betreft eerder een hoog humor gehalte :D

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door stylz »

Stop dan ook oudje :P

Het is ontegenzeggelijk werkzaam tegen algen, dat je dat in een goed draaiende bak niet nodig hebt klopt ook.
Is het schadelijk vast wel in een bepaalde mate bij overdosering :lol: , maar dat is exit en ESHA2000 ook vast, net als aspirine en ik slik ook aspirine.

Gebruik zaken met verstand in een goed draaiende bak met CO2 heb je het m.i. niet perse nodig, ik gebruik het zelf ook niet dat scheelt ook nog eens in de kosten.
Ik ben het dus niet eens met de waarschuwing, binnen de dosering heb ik nog nooit schadelijke effecten gezien.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Erikb »

:D De lol is eigenlijk dat ik net zoals jij recent als oudje bestempeld werd,terwijl ik nog niet eens in de helft van mijn leven ben :lol: Ik ben dus in de fleur van mijn leven ;)
Wat je nu zonet in voorgaand bericht schreef is nu eens helemaal de waarheid :duim:
In een goed draaiende bak heb je deze onzin uiteraard niet nodig,geheel correct!!
Toch geraakt het verkocht,net omdat veel bakken niet gezond draaien :P
Gebruik je financiële middelen om een bak stabiel en gezond te doen draaien,dan komt er geen exit,esha of carbo aan te pas :lol:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door stylz »

Ach moet je je niets van aantrekken dat was Catfish maar die ons oud noemde :lol:

Jeeeeeeeetje...Wat zijn oude mensen toch altijd lang van stof.... :P
Geweldig om te lezen jullie twee!

Erikb schreef::D De lol is eigenlijk dat ik net zoals jij recent als oudje bestempeld werd,terwijl ik nog niet eens in de helft van mijn leven ben :lol: Ik ben dus in de fleur van mijn leven ;)
Wat je nu zonet in voorgaand bericht schreef is nu eens helemaal de waarheid :duim:
In een goed draaiende bak heb je deze onzin uiteraard niet nodig,geheel correct!!
Toch geraakt het verkocht,net omdat veel bakken niet gezond draaien :P
Gebruik je financiële middelen om een bak stabiel en gezond te doen draaien,dan komt er geen exit,esha of carbo aan te pas :lol:
Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens :) het is niet nu eens helemaal de waarheid :P jij bent het alleen maar met me eens :lachen:
Uiteraard moet je je financiele middelen inzetten om een stabiele bak te maken, maar soms merk je te laat dat je CO2 het niet doet en dan ben je net 4 dagen van huis, je thermostaat valt uit en je visjes krijgen stip enz enz.
We zullen nooit helemaal zonder hulpmiddelen/geneesmiddelen kunnen.
Wordt je bak daardoor even overlopen door penseelalg of zo dan ben je geholpen met iets als easy carbo.
Ik zou het tenmiste zonder aarzelen inzetten en jij niet :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Linda »

stylz schreef:Ach moet je je niets van aantrekken dat was Catfish maar die ons oud noemde :lol:

Jeeeeeeeetje...Wat zijn oude mensen toch altijd lang van stof.... :P
Geweldig om te lezen jullie twee!

Erikb schreef::D De lol is eigenlijk dat ik net zoals jij recent als oudje bestempeld werd,terwijl ik nog niet eens in de helft van mijn leven ben :lol: Ik ben dus in de fleur van mijn leven ;)
Wat je nu zonet in voorgaand bericht schreef is nu eens helemaal de waarheid :duim:
In een goed draaiende bak heb je deze onzin uiteraard niet nodig,geheel correct!!
Toch geraakt het verkocht,net omdat veel bakken niet gezond draaien :P
Gebruik je financiële middelen om een bak stabiel en gezond te doen draaien,dan komt er geen exit,esha of carbo aan te pas :lol:
Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens :) het is niet nu eens helemaal de waarheid :P jij bent het alleen maar met me eens :lachen:
Uiteraard moet je je financiele middelen inzetten om een stabiele bak te maken, maar soms merk je te laat dat je CO2 het niet doet en dan ben je net 4 dagen van huis, je thermostaat valt uit en je visjes krijgen stip enz enz.
We zullen nooit helemaal zonder hulpmiddelen/geneesmiddelen kunnen.
Wordt je bak daardoor even overlopen door penseelalg of zo dan ben je geholpen met iets als easy carbo.
Ik zou het tenmiste zonder aarzelen inzetten en jij niet :P
Ghehehehe :P

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Erikb »

Dat je het plots niet meer eens bent met jezelf is best wel verwarrend voor de oudjes ;)
:lachen: Eerst schrijf je heel duidelijk
stylz schreef: Gebruik zaken met verstand in een goed draaiende bak met CO2 heb je het m.i. niet perse nodig, ik gebruik het zelf ook niet dat scheelt ook nog eens in de kosten.
Zeer verstandige uitspraak die je plots herroept :D
Ik zou het tenmiste zonder aarzelen inzetten en jij niet :P
En ik blijf er dus bij het niet in te zetten,want ik heb karakter :D
Tussen alle gekte door,medicijnen inzetten in je bak is altijd af te raden,daarvoor heeft men zoiets als quarantaine uitgevonden ;)
Een gezonde bak is niet van slag door enkele dagen geen CO2,mensen niet bang maken stylz,halloween is net voorbij :lol:
Elke 5 jaar preventief je verwarmingselement vervangen(kostprijs 20 euro),lijkt me zinvollere investering dan de kast vol exit en esha 2000 te stoppen ;)
Tot slot ik streef nooit een algenvrij aquarium na,want dat bestaat niet en zou ook zeer onnatuurlijk zijn.
Ik streef een algenarm aquarium na en een penseelalgje mag best eens op mijn achterwand zitten,er zijn visjes die daar eens graag aan zitten en zodoende stimuleer je hiermee hun natuurlijk gedrag.
Eens je de boel zodanig gaat verwaarlozen en of destabiliseren door onkunde en je een ware penseelalg plaag krijgt,zal een flesje carbo geen hulp bieden :P
Het is en blijft dus geen meerwaarde wat mij betreft :lol:

Catfish doet soms ook leuke uitspraken.....
Geweldig om te lezen jullie twee![/color]
Mooi complimentje toch :lachen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door stylz »

Je hoeft van 4 dagen geen CO2 geen algen plaag te krijgen, maar kan wel :P slingerende CO2 waardes zijn een grote bron van algen.
Zeker in stevig verlichte bakken gaan je planten de zelfde dag dat de CO2 stopt nog suikers lekken, aangezien alle alg vormen altijd wel wat latent aanwezig zijn kan dat je net over de rand heen storten.

Ik herroep mij uitspraak niet, mijn bak draait nu goed en ik gebruik gene carbo, maar in de start up zie ik wel toegevoede waarde voor carbo, is het daarna eenmaal stabiel met goed groeiende planten dan kan je rustig afbouwen, krijg je toch weer alg dan grijp je weer naar de fles Afbeelding

Ja is wel gezellig met het visje er bij :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Erikb »

:lachen:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Linda »

Ja is wel gezellig met het visje er bij :lol:
:mrgreen: Ja als ze maar complimenten krijgen....
Al hoop ik niet dat je naar de fles grijpt door mij :P

Erik ik ben blij dat je zegt dat een algje hier en daar niet erg en zelfs natuurlijk is. Ik ben het daar helemaal mee eens! Ik heb een prachtig stuk kienhout vol penseelalg. Heel aaibaar. Mijn achterwand oogt ook mooier nu het begroeid is..voorheen was het oranje :| (had je mijn bak al eens gezien trouwens...?)
Ik was een poos geleden in de veronderstelling dat in een scape alg een no-go is omdat Amano Takashi (schijnt) geen alg in zijn bak zou hebben (en hij is de meester van de scapes natuurlijk :roll: ).........Maar wat een onzin! Alg hoor er nou eenmaal bij. Het kan bv een lelijke grijze spraybar mooi groen maken en integreren met de rest van de bak :roll:
Maar het moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen en ik geef toe laatst een "kuurtje" easy carbo heb toegepast op een van mijn planten vol baardalg die er nu weer redelijk netjes uitziet al zeg ik het zelf..
Dus, ik grijp ook wel eens naar de fles! Gelukkig niet vaak.

Altijd leuk om jullie reacties op elkaar te lezen..Met jullie verschillende standpunten. Voor veel mensen ontzettend leerzaam en voor sommige ook vermakelijk :P

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door stylz »

Bij Amano is het natuurlijk een belangrijk deel ook in de show aquaria gewoon een enorme hoeveelheid poets werk mn op de ruiten, het is ook wat zonde optic white glas te nemen en dit vervolgens te laten bealgen :P

Glas is in die filosofie als of het er niet is, net als het water, absoluut helder, er staat op al die bakken dan ook een filter wat meer kost dan bij de meeste de hele bak kost, een heel team loopt van vroeg tot laat te poetsen.
Het resultaat is dan ook vlekkenloos :)

Ik zal niet zeggend dat mijn bak alg vrij is, hier en daar zit wel eens een groene spikkel en na een jaar moet ik ook mn ruit wel eens schoonmaken, stenen die er 2 jaar inliggen hebben wel hierr een daar een spikkel alg, maar e.a. is nauwelijks zichtbaar en er zijn zeker nergens aaibare takken of stenen.

In een bak die goed draait heb je gewoon vrijwel geen algen groei en combineer je dat met Ottp's, siamezen en japonica's dan heb je dus vrijwel geen alg.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stylz op 10 nov 2014 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Erikb »

Ja catfish je bak ziet er goed uit,niets mis mee ;)
Elke aquariaan ziet weleens een algje verschijnen,al zal er in een goed lopend aquarium nauwelijks wat van te merken zijn.Ook amano,die wereldwijd als absolute top bekend staat,wordt weleens geconfronteerd met een algje :P
Alleen zal je daar nooit wat van zien,want alvorens er een camera team een opname of een foto maakt,zal de amano bak er perfect uitzien.Hier staat dan ook een heel team van getrainde aquaristen die met enorme budgetten het kleinste detail perfectioneren.Als er dan toch eens iets niet perfect is(plantje wat scheef staat of een geel bladje heeft),dan wordt dit zonder compromis verwijderd en vervangen door iets wat absoluut perfect is.
Deze perfect ogende aquaria zijn dus ook een beetje een illusie ;)
Als ik ooit het geluk heb mijn pensioen te halen,zie ik dat wel zitten hier dagelijks alles te perfectioneren in plaats van er 1 x per week aan te werken :D Met mijn huidige drukke job is dat helaas niet haalbaar :|

Ikzelf heb nauwelijks algen,ondanks dat ik er slechts 1 x per week mee bezig ben.
Voorts gebruik ik geen enkel product om algen eventueel te bestrijden :P
Als er dan toch onverwacht eens wat ongewenst opduikt zoals in stylz zijn voorbeeld,een lege CO2 fles of kapotte lamp tijdens vakantie.......Ook dan zal ik nooit naar carbo grijpen om een symtoom te gaan bestrijden,ik kieper geen rommel in mijn bakken ;) Het beste middel tegen zowat elk probleem is GEDULD,wat tevens geheel kostenloos is ;)
Een klassieke fout is het plots grote veranderingen aanbrengen en of met producten beginnen klooien en dat omwille van een algje :mrgreen: Geduld en juist ingrijpen om de juiste balans te creëeren,dat noem ik aquarium houden :lol:
Te pas en te onpas de bak half leeg pompen en naar waardeloze productjes grijpen,ik blijf het onzin vinden :lol:

Gebruikersavatar

Gummiebeer
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2014 13:27
Locatie: Enschede

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Gummiebeer »

Catfish schreef:
Gummiebeer schreef:Leuk weetje.
Easycarbo is niet veel anders dan chloor wat sterk verdunt is ;)
Heb je dit ergens gelezen of heeft iemand dit je verteld? Ben ik wel benieuwd naar...
Van horen zeggen. :oops:
Het heeft in ieder geval leuke reacties in dit topic opgeleverd en ik heb weer wat geleerd. :lachen:
Ciano emotions 80: gezeldschapsbakje

Gebruikersavatar

wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door wilwi »

Heb toch mijn twijfels. Als je ons leidingwater test met jbl test strips hebben we 0 mg/l CI2, in het aquarium met dagelijks 8 ml easy carbo op 400 liter een waarde van ongeveer 1.5 mg/liter. Ik heb de dossering van 8 ml naar 3 ml gebracht en nu heb ik nog 0.8 mg/liter. Dus toch chloor, of de test strips liegen.
Moet wel zeggen dat ik al jaren easy carbo gebruik en echt een kweekcentrale van vuurgarnalen heb. Is voor de garnalen zeker niet slecht. Ik vind wel dat het steeds minder goed gaat met mijn levend barenden en dat bepaalde plantensoorten er niet positief op reageren, vooral de rode soorten niet.
Ik ben aan het overschakelen naar co2, maar denk dat ik ga blijven ondersteunen met een heel beperkte hoeveelheid easy carbo i.v.m. de algen.

Gebruikersavatar

wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door wilwi »

zie dat dit een oud topic is, maar ga het toch proberen.
Zou active kool de easy carbo uit het water halen?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Easy Carbo: waarschuwing

Bericht door Linda »

Actieve kool filtert medicijnen en gifstoffen uit het water en zelfs sommige voedingsstoffen. Het zou maar zo kunnen dat het ook easy carbo filtert maar pin me er niet op vast :?
Heb je een specifieke reden voor deze vraag? :)

Plaats reactie

Terug naar “Handige tips en weetjes”