small is beautiful

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

small is beautiful

Bericht door Linda »

Met de complimenten van Patrick K. ;)
Patrick K. schreef:Maar ik wil jullie allemaal weleens uitdagen om na te denken over wat je met 50 x 50 x 50 zou kunnen doen .....

Natuurlijk, dat is geen erg grote en ook geen erg brede bak. Maar met die hoogte en diepte is veel mogelijk!
Een leuk en niet al te groot (=duur) stukje kienhout, of een paar mooie stenen, kan de scape al behoorlijk bepalen, en je zit niet aan mini-plantjes vast.
En natuurlijk hebben lang niet alle vissoorten genoeg aan 125 liter met een grootst mogelijke zwemlengte van 70 centimeter (dwars door de bak), maar als je een beetje zoekt zijn er toch best wel genoeg soorten die zich daar wèl lekker in voelen. En zo kun je bijvoorbeeld twee soorten die elkaar niet verdragen tòch allebei houden.

Ik zelf zou van twee of drie van die bakken aan elkaar (een meterbak in twee of drie stukken dus) best wat leuks kunnen maken, denk ik.

Alleen, als ik dit zo eens terug lees, hoort het eigenlijk helemaal niet in dit topic thuis.
Dus: dames en heren moderators, zou dit elders op de site misschien en leuk onderwerp kunnen zijn?
Bijvoorbeeld onder het motto: "small is beautiful"?

Gebruikersavatar

coruutgrunn
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 okt 2015 09:10
Locatie: groningen

Re: small is beautiful

Bericht door coruutgrunn »

aangezien 50x50x50 toch 125 liter is
is het misschien wel mogelijk om samen met een paar mooie planten een groepje neontetra of guppys te houden
ik denk dat je dan in een half meter bakje je best wat speciaals hebt

geen verkoop praatje ik zit hier zelf ook al een tijdje over te denken ik hou er zelf hoe dan ook 2 voor het geval dat ik baby visjes krijg haha

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: small is beautiful

Bericht door karinD »

Mijn bakkie is 40x40x40, dus nog een maatje kleiner en ook vierkant :lol:

Ik heb gekozen, en als mijn bak 50x50x50 zou zijn zou ik er ook voor kiezen, voor kleine visjes. Echt klein, max 3 cm. Want hoe kleiner de dieren, hoe groter je aquarium lijkt. Denk aan boraras soorten, corrydorassen als de Pygmeaus en de Habrosos, Bengaals vuurtje,dat maatje vis. verder kan je er natuurlijk ook heel leuk dwergkreeftjes of dwerggarnalen bij zetten. Die bodemoppervlak is volgens mij groot genoeg voor een mannetje met 2 vrouwtjes CPO kreeftjes.
Achterin de hoek kan je mooi een grote, hoge, volle plant kwijt, zonder dat hij te groot en te overheersend lijkt. Want ervoor heb je nog zat ruimte over om naar de laagte toe te werken, zonder dat je in een sprong van heel groot en hoog, naar miniatuur voorgrondplantje moet.
Ik heb al een aantal verschillende scapjes gehad in mijn aquarium, waar ik allemaal best tevreden over was en die toch aardig van elkaar verschilden, dus mogelijkheden genoeg voor een vierkante bak.

Verder vind ik de keuze voor hout, steen, decoratiemateriaal of alleen planten, helemaal de keuze van degene die hem inricht, ieder zijn smaak verschilt en dit materiaal kan je naar mijn idee in iedere bak kwijt, of het nu een mini plantenbakje van 8 liter is, of een mega aquarium van enkele duizenden liters.

Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik in een vierkante bak het lastig vind om overal stroming te krijgen. Dat is in een wat lagere rechthoekige bak een stuk makkelijker naar mijn idee. Mijn filter heeft best wat kracht, maar hoe ik hem ook plaats (nu staat hij diagonaal van achter naar voren en dan heb ik de meeste stroming), er blijven altijd "dode" plekken waar daardoor makkelijker algen groeien.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “Handige tips en weetjes”