Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen

Bericht door Dante »

omdat ik al vaak mensen erover hoor dat de uitstroom zo hard is van een pomp hier een handig truuckje hoe je hem kan beperken. Helaas is dit alleen voor extrerne pompen.
Vaak hebben pompjes ook van die hendeltjes waarmee je kan kan afknijpen. Maar over het algemeen is dit niet goed voor het pompje. In het geval dat je meer dan 50% gaat knijpen op je pomp kan je pompgedeelte zelfs beschadigen.

Voor deze methode heb je enkel 2 T-stukjes nodig.
1 in de aanvoerslang van de pomp en 1 in de uitvoerslag. Deze 2 T-stukjes met elkaar verbinden.
Om de stroom harder te maken kan je een kogelkraantje of slangenklem op het tussenstukje zetten (het gedeelte tussen de 2 T-stukjes.

Bijkomend voordeel om op deze manier te knijpen t.o.v. het hendeltje op de pomp is dat je alsnog de maximum hoeveelheid water door de pomp laat gaan. Alleen een gedeelte van het water gaat er een 2e maal doorheen. Je krijgt dus een extra filterbeurt. deze manier van knijpen is dus qua filtering voordeliger dan op de pomp zelf te gaan knijpen.

Hieronder een foto ervan. Hierbij moest ik de doorstroom zo beperken dat er niet eens een slangenklem op het tussenstukje benodigd was.
De emmer onder de pomp is omdat de pomp net nieuw was en ik nog moest kijken dat deze niet zou gaan lekken.

Afbeelding

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen

Bericht door Rico »

Dat is een heel handige tip!!!!
Wat je met sommige pompen ook vaak hebt is dat als je ze gaat "knijpen" De pomp dan meer kabaal gaat maken. Heb je hiermee dus ook geen last meer van :duim op:
gr, Rico

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen

Bericht door Kevin »

Als je gaat proberen een pomp of filter te knijpen, knijp dan wel altijd de uitvoer en laat de invoer naar je pomp onaangetast. Zo heeft de moter altijd voldoende koeling. :idea:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Campion
200-400
200-400
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 nov 2007 17:21
Locatie: Heiloo

Bericht door Campion »

hierbij verminder ik dus de uitstroom snelheid (ivm co2 verlies), maar hou ik wel de voledige filtercapaciteit?

Gebruikersavatar

frebor
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2009 14:43

Re: Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen

Bericht door frebor »

Door dat je deze by-pass er op hebt gezet, is je filtratie t.o.v. je aquarium een heel stuk verminderd. Deze pomp kan een x-aantal liter water verplaatsen, door deze by-pass zal de pomp nu veel minder water aanzuigen, waardoor er veel minder water per uur door je filter zal gaan lopen, nogmaals dit komt door de by-pass. Het filter draait bijna alleen rondjes.
In mijn ogen geen goede methode.

Gr Fred

www.fremabo.nl

Gebruikersavatar

Anonymous

Re: Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-kni

Bericht door Anonymous »

in plaats van knijpen vind ik het verbreden van de uitstromer een veel beter idee.

In Amano aquaria wordt zelfs een heel mooie interpretatie van dit idee gebruikt. klik hier voor een mooi voorbeeld en hoe je die zelf kan maken.

Gebruikersavatar

jean-paul
200-400
200-400
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:25

Re: Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen

Bericht door jean-paul »

Het verbreden van de uitstromer: goede tip!
Groetjes, Jean-Paul

Gebruikersavatar

warander
0-200
0-200
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:35
Locatie: Schiedam

Re: Uitstroom externe filter verminderen. beter dan pomp-knijpen

Bericht door warander »

Inplaats van T stukken,hang er een wervelbed filter naast.
1 helft naar het aquarium,andere helft door het wervelbed.
Zo behoud je de volle doorstroming,zonder te knijpen.
Ik heb zelf de Resun 1000. vol op uitstroming.van de pomp(dezelfde )
Bij verzadiging van de sponzen,remt het vanzelf.

Maar gedeelt is beter,omdat de sponzen nu te snel vol zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Handige tips en weetjes”