Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Rico »

in de bak is geen optie meer voor mij. Ik kom niet eens meer in de bak met wat voor techniek dan ook. :? Dus is de bioloog voor mij nog de enigste oplossing. Maar krijgen de planten met easycarbo dan ook co2 ?
gr, Rico

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Voor dat antwoord verwijs ik je graag naar:



Alternatieve Koolstofbronnen


Maar die had je al gelezen... Zie ik zojuist
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door mol »

Patman schreef:Oh, een introductie op het gebruik van CO2 (Bio-CO2 of flessen-CO2) in het algemeen bedoel je? (toch?)
juist ja :wink:

Gebruikersavatar

lammers
0-200
0-200
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 dec 2007 09:25

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door lammers »

patman mijn complimenten voor je uitleg over het co2 gebeuren maar ik heb nog een vraag
namelijk: hoe warm moeten die flessen of misschien alles wezen zodat het proces optimaal
werkt.

gr Jos

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Kevin »

Als je er met het aanmaken van je fles voor zorgt dat het kraanwater 23 graden is, kan hij daarna in je aquariumkast op kamertemperatuur lekker pruttelen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Yep. Houdt er wel rekening mee dat als de kamertemperatuur laag is (21°C) dat het pruttelen dan langzaam gaat. M.a.w. In de zomer loopt hij een stuk beter. Maar als je in de aquariumkast een beetje warmte hebt van een adapter of zo, dan komt het wel goed.

Maar inderdaad, de temperatuur is van belang. Zowel bij het aanmaken, als bij het op gang houden.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

jean-paul
200-400
200-400
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:25

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door jean-paul »

Je schreef:
<<CO2 systemen waarbij de CO2 op een andere manier oplost in het water kunnen niet de hele nacht doorlopen>>
Ik begrijp niet waarom er bij een diffusor alleen het benodigde CO2 opgenomen zou worden, terwijl bij een bruissteentje er teveel CO2 opgenomen zou worden indien we het 's nachts verder laten draaien?
Groetjes, Jean-Paul

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Rico »

Dat komt komt denk ik doordat een bruissteentje heel veel kleine belletjes produceerd en hierdoor een gigantisch groot contact tussen de Co2 en het water optreed. En er zal waarschijnlijk ook Co2 direct opgelost worden in het water. Denk ik :)
gr, Rico

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

De twee oplos-methodieken zijn verschillend. Met een bruissteentje produceer je kleine belletjes, die in hun weg naar boven oplossen in het water. Er komen dus geen belletjes aan de oppervlakte. (In tegenstelling tot luchtbelletjes). Door deze methode lost al het aangeboden CO2 op in het water. Dit gebeurd ook bij geforceerde oplosmethodes zoals de spiralen en reactoren die in de pompstroom worden meegenomen.

De Paffrath--methode maakt gebruikt van het evenwicht tussen CO2 en de waterspiegel. Het belletje is slechts kortstondig in de waterfase, zodat hij goeddeels in de diffussor aankomt. Wat er dan oplost in het water is beperkt. De waterspiegel onder de diffussor is niet gefixeerd, maar in beweging. De omringende waterspiegel raakt ook weer CO2 kwijt. Als de complete lichtkap als diffussor gebruikt wordt lost er ongeveer 1500 ppm op in het water, als je 50% van de lichtkap gebruikt (even de technische moeilijkheid daargelaten) lost er 750 ppm op. 25%=375, 10% 150 ppm, 1% 15 ppm...

Dus, een oppervlak van 120cm x 50cm = 6000 cm2. Een diffussor van 60cm2 levert dus in theorie 15 ppm aan CO2.
en 60cm2 is niet zo groot.... 8 bij 8 cm..

Maar eigenlijk staat dit hele verhaal al in het eerste verhaal... Service van de Zaak :wink:
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Luuk
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jun 2008 13:24

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Luuk »

Misschien een late reactie, maar kon het niet eerder lezen. Erg interessant om dit te lezen patman en dit is een erg goede oplossing aangezien je nu geen problemen meer hebt met een teveel aan CO2 productie.

Ik vraag me alleen af, wat is jou mening ten opzichte van dit systeem in vergelijking tot andere setjes uit de winkel. Je kunt bijvoorbeeld ook wegwerpbare CO2 flessen krijgen waarbij je een diffusor/bellenteller en magneetklep gebruikt. Dit geeft ook een constante pH. Denk je dat deze systemen even goed werken(zo te zien wel als je de hele dag een constante pH hebt..). Het scheelt dan erg veel in kosten op lange termijn als je geen flessen CO2 meer hoeft te kopen, maar het gewoon even zelfmaakt. Ik was eerst nooit zon fan van zelfgemaakte co2 systemen vanwege de niet constante productie van CO2, maar dat is hier geen probleem meer

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

De commerciële sets, met een systeem dat alle aangeboden CO2 in het water oplost is alleen veilig als deze pH gestuurd is. Als deze niet pH gestuurd is dan blijft er CO2 in het water terecht komen, ongeacht wat er verder in het aquarium gebeurd. Dan wordt het én én, en dan geeft te hoge concentraties CO2.

Met de diffussor blijft de hoeveelheid CO2 in het water wel constant, want als er op een andere manier CO2 aan het water wordt toegevoegd, dan wordt er minder CO2 via de diffussor opgenomen, en in de kap 'geloosd'


Nog wel een dingetjes.. Als de kap erg goed geïsoleerd is, en dus de CO2 wat langer blijft hangen dan is er wel kans dat het weer oplost...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Rob Bosman »

wat ik ook geen prettig idee vind is dat de overtollige Co2 de kamer in gaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Luuk schreef:Ik was eerst nooit zon fan van zelfgemaakte co2 systemen vanwege de niet constante productie van CO2, maar dat is hier geen probleem meer
De aanmaak is wellicht niet constant, want de productie neemt af gedurende de looptijd, maar de aangeboden hoeveelheid is altijd voldoende om de diffusor gevuld te houden. De opname is dus wel constant inderdaad.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Patman »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:wat ik ook geen prettig idee vind is dat de overtollige Co2 de kamer in gaat.
Jij ademt ook alleen uit als je op het balkon staat? :wink:
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem

Bericht door Rob Bosman »

Ja wat denk jij dan dat is verplicht hier, komen we ook nog eens buiten de deur.

Pat je mag me dat artikel van jou wel opsturen dan verwerk ik hem weer op de website.

Gesloten

Terug naar “Zelfbouw”