Hoe wordt de glasdikte berekend.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Hoe wordt de glasdikte berekend.

Bericht door youdoom »

Hoe wordt de glasdikte berekend.

Nu ga ik er altijd van uit dat vooral de diepte (water spiegel) van invloed is voor de glas dikte.
Nu valt het mijn op dat met sommige glas dikte calculatie programmas online soms de dikte van het glas veranderen na mate je meer lengte gebruikt,trouwens niet alle calculatie programmas doen dit.
Nu gaan deze hulp middelen er van uit dat het aquarium vol glas is,in mijn geval word het aquarium niet vol glas.
De ruit die ik in het aquarium plaats komt tegen een stevig(onbuigzaam) frame gemonteerd.
Is het in mijn geval verstandig om met de lengte van het aquarium ten op zichte van de glas dikte rekenschap te houden??

Ik snap bv niet waarom met dit soort calculatie programmas de dikte van het glas veranderd na mate het aquarium langer word.

Gebruikersavatar

Medemblikker
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2011 17:17
Locatie: Medemblik

Re: Hoe wordt de glasdikte berekend.

Bericht door Medemblikker »

druk blijft gelijk per vierkante cm

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: Hoe wordt de glasdikte berekend.

Bericht door youdoom »

Medemblikker schreef:druk blijft gelijk per vierkante cm
Yep ben ik hellemaal mee eens.
Daarom snap ik niet dat zulke tools soms de dikte veranderen als de lengte toeneemt.

Gebruikersavatar

Blackwolf-nl
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 jun 2011 22:26
Locatie: Dokkum

Re: Hoe wordt de glasdikte berekend.

Bericht door Blackwolf-nl »

met het toenemen van de lengte neemt ook de spanning op het glas toe.
voor beeld neem een latje van 50 cm .... dit buigt niet echt neem van de zelfde dikte een latje van 1,5 meter en het buigt ver door.
voor glas geld dit ook, als je dan de dikte verhoogt dan zal het glas minder snel geneigt zijn te buigen (barsten)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe wordt de glasdikte berekend.

Bericht door Kevin »

Ben het met blackwolf eens in deze hoor. Als je ruit neemt van 10x2x0,5 cm lxbxd pakt die krijg je met de hand niet breken maar maak je hem langer dus 40x2x0,5 cm dan breek je hem zo door.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: Hoe wordt de glasdikte berekend.

Bericht door youdoom »

Ik weet het antwoord nu,het is puur voor het buigen in de lengte dat sommige tools het zo berenkenen.
Ik hoef er geen rekenschap mee te houden,bij mij zal het niet gaan buigen of onder spanning komen te staan.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”