houten aquarium plan, en wat vragen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door youdoom »

Ben er over aan denken om zelf een houten aquarium te bouwen,heb er wel een mooie plaats voor,nu heb ik op dit forum verschillende voorbeelden gezien,heb ook nog even op youtube gekeken daar zag ik een tube van iemand die een houten bak aan het maken was ,die gebruikte redelijk goedkoop plaat materiaal(wat niet waterdicht is)en smeerde het vervolgens in met vloeibaar vijverfolie,zag er allemaal heel goed uit ,de beste man liet ook de kosten zien van de bak met afwerking viel allemaal erg mee de bak stond op gemetselde muurtjes de hele voorkant dicht met een voorzet wand van gipsplaten(niet het glazen gedeelte natuurlijk p:)van uit de ruimte achter de kamer waar zijn bak staat kan hij bij/in het aquarium komen
heeft er iemand ervaring met die vloeibare vijver folie?,en hoe zit dat met de glas dikte van de voor ruit,meeste
tabellen die ik zie word alleen rekening gehouden met de hoogte en lengte van het aquarium,hoe zit dat met de
diepte,maakt dat nog veel uit voor de glas dikte?,heeft er iemand een tabel om bv laten we zeggen 1500 l aquarium water op een temperatuur te houden van 24 graden als bv de gemiddelde kamer temperatuur 22 graden is,zit er ook aan te denken om aquarium water op te warmen door middel van de cv installatie(heb in het verleden al is een wisselaar gemaakt en gebruikt(lol werkte heel goed in de winter als je cv veel aanslaat,werd een stuk minder in de tijd dat je cv niet al te vaak meer ingeschakeld word...in die tijd was ik in wezen cv water door middel van mijn aquarium water aan het warmen),dat is te voorkomen door middel van een klep die temperatuur gestuurd is denk ik,heb alleen geen idee wat van een
soort klep er geschikt voor is ,is er iemand met meer ervaring op dit punt?
zal nog even een foto bijzetten waar ik de nieuwe bak gepland heb (waar pc nu staat)
Afbeelding

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Kevin »

Hallo,

In het volgende onderwerp is ook gebruik gemaakt van vloeibare vijverfolie misschien kun je daar wat meer info uit halen.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=238

En in dit topic word dacht ik door Patrick gebruik gemaakt van een warmte wisselaar.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=3930

Het ligt er helemaal aan hoe groot de glasplaat zelf word maar ik denk dat je beter safe kunt gaan zitten met 15mm, misschien kan het met 12mm ook nog wel maar dan moet je zeker met trekstrips gaan werken om de druk op te vangen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Blackwolf-nl
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 jun 2011 22:26
Locatie: Dokkum

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Blackwolf-nl »

de glas dikte is afhankelijk van 2 maten.
de lengte en de hoogte


edit;

hier kun je zelf de maten in geven en hij geeft je de dikte (eventueel de safety factor verhogen)
http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door youdoom »

dank voor de info,ben nu al een week bezig met het uitzoeken hoe ik het ga doen,vloeibaar vijverfolie/epdm vijver folie/epoxy denk nu op het moment dat ik toch maar voor epoxy ga ,tss op dit punt was ik vorige week ook al

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Kevin »

Epoxy eventueel in combinatie met glasvezel kan zeker goed gebruikt worden mits je voldoende lagen opbrengt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Blackwolf-nl
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 jun 2011 22:26
Locatie: Dokkum

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Blackwolf-nl »

ik zelf heb in het verleden wel eens vloeibare vijverfolie gebruikt in een vijver..
moet zeggen als de laag dik genoeg is kan het een heel eind rekken zonder te scheuren

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door youdoom »

heb een film gezien op youtube over het maken van zon soort aquarium http://www.youtube.com/watch?v=cdyANDq_ ... re=related
daar hebben ze het ook over de afdichting van het glas op de vloeibare vijver folie,dat het met sommige merken kit problemen opleverd,dat heb ik ook gelezen op verchillende forums,dat heeft mijn wel erg aan het twijfelen gebracht,op sommige vooral buitenlandse forums word over dit probleem ook gesproken soms worden er merken van kit gegeven die daar wel geschikt voor zijn..maar vaak niet in nl te verkrijgen zijn,dus ik twijfel wel erg over dit produkt,mede ook om dat ik niet veel mensen kan vinden die dit produkt al een aantal jaren zonder problemen hebben gebruikt in hun aquarium
en welke kit ik in nl kan kopen die daar wel goed voor is

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Kevin »

Tec7 hecht toch wel op die vloeibare vijverfolie. Maar je kit de ruit toch eerst af en dan ga je toch pas met vloeibare folie aan de slag, dan zal de hechting weer anders uitpakken lijkt me.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door youdoom »

ja aan zoiets zat ik ook te denken,ik ben van plan de voorkant van de bak uit een hele plaat hout te maken,die aan de buitenkant gedeeltelijk word verstevigd door stroken multieplex,is de bedoeling dat de bak ingebouwd word in een nog te plaatsen wand,dat het aquarium zeg maar 7 cm terug valt ten opzichte van de voorkant van de muur,ik zat even te kijken naar de glas dikten die ik moet gaan gebruiken,ben van plan de bak tamelijk breed te maken dat schijnt bijna geen enkele invloed te hebben op de glas dikte....das mooi!,de waterspiegel moet in totaal zo'n 70 cm worden. Via een calculator kom ik dan op een glasdikte van 12 mm,maar goed de eerste 13cm van af de bodemplaat hoef ik niet te zien zou ik in principe ook een slag minder dik glas kunnen kopen als ik de ruit niet helemaal to de bodemplaat inkit,of zie ik dat verkeerd?

Afbeelding

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Kevin »

Hoe breed moet ik ongeveer aan denken?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door youdoom »

100 tot 120 cm breed ,200 tot 240 lang ,water spiegel op 70 cm,weet nog niet helemaal voor wat voor een maten ik ga,de ruimte waar ik het in ga bouwen is 3 meter breed,wil van achter bij aquarium komen en dus de voorkant dicht,zeg maar dat ik een stuk van de ruimte ga gebruiken van 2 bij 3 meter,als ik het aquarium 120 cm zou maken heb ik nog 80 cm over aan de achterkant lijkt mijn genoeg ,de breete is een beetje afhankelijk van de ruimte die ik denk nodig te hebben aan de achterkant ik moet wel makelijk bij de filters kunnen komen!!,oh ja de lengte weet ik ook nog niet helemaal ik wil in elkgeval een nat/droog filter die moet dus als het ware naast het aquarium komen te staan als aquarium dus 210cm word heb ik nog 90 cm over in de breete das meer dan genoeg voor het droog filter,zit er toch over te denken om aan de andere zijde van het aquarium een paar opvang bakjes te maken

Afbeelding

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Kevin »

Dat is duidelijk, met een ruit van 240 lang zou ik toch wel die dikte van 12mm aanhouden, met 200cm lang zou ik het met 10mm ook wel aandurven.
Ik zou dan wel zorgen dat de ruit aan de onderkant ergens op rust, anders gaat hij in de kit hangen en dat levert sneller problemen op.

Wel een mooi plan hoor ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door youdoom »

Heb ik zo nog niet aan gedacht, maar ben het wel met je eens dat in de kit hangen moet je niet hebben nee.

Tsss ik heb nu al zo'n 20 jaar de aquarium hobby en ook al zo'n 20 jaar een computer hobby, maar kwam pas sinds kort op het idee om dit te combineren. Heel fijn om op deze manier feedback te krijgen :)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door Kevin »

hahaha voor mij geldt het zelfde maar dan ook nog het klussen erbij, die vergeet je per ongeluk ;)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: houten aquarium plan, en wat vragen

Bericht door n.oldenzeel »

Er is van dat hout betonplex heet t geloof ik, bruin gladde zijkanten, multiplex, 100% waterdicht en rot nooit.
Je moet dan alleen op de naden letten.
Zelf heb ik er gewoon EPDM rubbervijverfolie in gehangen en op de randen gekit.
De glasplaat heb ik in een alu U profiel over de folie en de kit gedrukt tussen de wanden in.

Ik begrijp dat je de voorzijde helemaal dicht van glas maakt ? let je wel op voldoende ventilatie ivm beslaan vd voorruit ?
En gifkikkers klimmen ook tegen glas, dus die wordt vuil, dus denk ook goed aan de mogelijkheid om t schoon te maken.

Verder moet je bij het inrichten dus telkens "andersom" denken bij alles wat je plaats en doet om dat je, als ik je goed begrijp er alleen van achteren in kunt ?

Bij dutch rana (bijvoorbeeld maar er zijn er velen) zijn allerlei profielen etc te bestellen voor schuifdeuren enzo.

Mooi plan, haha lekker groot en voor kikkers fijn hoog, dat is belangrijk.

Let wel op met de keuze vd gifkikkers, niet allen zijn ideaal gecombineerd met zo diep water tenzij je hier in het water voorzorgen voor treft. Zie bij http://www.hans-paludarium.nl/de bouw en foto's , veel mooier is bijna niet meer mogelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”