Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rita M »

:slaap: :coffee: :coffee: :zandloper: :chat: :zandloper: :coffee: :coffee: :chat: :kwnie: :fotok: :kwnie: :notamused:

Need I say more??

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rody »

Dat is inderdaad rap zeg, ben wel benieuwd of je alles kwijt kan nu.
Wel beter dat het fannetje werkt zo.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Een 12 volt fan van rond 40mm draait op 7,5 volt daarmee blijven de ramen net droog en hoor je hem ook niet.
Foto's hou je tegoed Rita M eerst even wat werken en een kinderfeestje voorbereiden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rody »

Oh kijk, dat werk perfect dus. Hoe groter de fan hoe stiller hij is maar om nou een 120mm erin te duwen :P
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Zo het heeft even geduurd, weinig tijd gehad enzo maar we hebben weer wat foto's.

Het ventilatortje van 40mm rond.
Afbeelding
Buitenzijde heb ik hem vast gelijmd en binnenzijde straks afkitten met silicone, Draadje nog netjes in een goot maken.

Zoals vermeld zijn de thermostaat en de kabel in huis heb deze er alleen nog niet inzitten. Van het weekend even beugeltjes zien te verzinnen/halen voor de kabel en dan kan de thermostaat ingesteld worden. Handige is dat ik er 2 apparaten mee kan aansturen, dus op 1 verwarming en ventilatie en op 2 de verlichting zou een optie kunnen zijn.
Afbeelding

De raampjes blijven nu droog alleen is de luchtvochtigheid een stukje gezakt nu de ventilator draait, even aankijken wat dat gaat doen. Heb er ook zo'n goedkoop mistmakertje ingezet om te kijken wat het is.
Ik had nog wat mos liggen wat ik in gedrapeerd heb en een Fitonia besteld en geplaatst.
Afbeelding
(spetters op de ramen waren mijn schuld)

Afbeelding

Afbeelding

Het mos is hier en daar wat doodgegaan maar op veel plaatsen begint het ook al echt vast te zitten, het groeit vanzelf wel dicht uiteindelijk. Volgende week is op planten jacht en aandachtig naar de waterwaarden, temperatuur en luchtvochtigheid gaan kijken, ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat. Vorige week getest natuurlijk en nadien een paar scheuten aqua water uit een goed draaiend aquarium erin gedaan plus wat vlokken voer. Mochten er geen schokkende zaken naar voren komen ook maar is uitkijken naar een vis of garnaal bestand voor in het water zodat ik daar ook beplanting voor gaan verzinnen.

Mijn zoektocht naar bovenwaterdieren leverende zulke interessante en mooi resultaten op daar was mijn partner het roerig mee eens, helaas voor haar is onze bak voor veel van die dieren te klein en als je ze wilt combineren veel te klein. Het idee voor een grotere bak begon ze al langzaam te voelen, jullie ook al waarschijnlijk inmiddels :D Toen ze een week later een nieuwe 2ehandse scooter kreeg voor haar verjaardag kon ze natuurlijk niet meer weigeren.
Een dag later bleek dat de buurvrouw het palu graag zou willen overnemen als hij helemaal gevuld zou zijn, die is er helemaal weg van en haar man gek van haar gezeur waarschijnlijk. Het idee is dus ontstaan om een paludarium te gaan maken met een volwaardig aquarium eronder waar een fatsoenlijk visbestand in kan als maanvissen en discusvissen. Daar boven zou dan het amazone planten gebied moeten komen die minus de lichtkap tot aan het plafon loopt.

Het is alleen nog even de vraag waar gaan we hem zetten, zou op 3 plaatsen kunnen zijn waarvan er 1 een hoek is. die keuze moet dus eerst gemaakt worden. Zou wel is een 3d versie van de woonkamer willen maken met daarin getekend de verschillende opties, kent iemand zo'n programma toevallig wat niet al te ingewikkeld in elkaar steekt?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kees »

Zo zeg, niet mijn ding, maar dat ziet er mooi uit!
En snel gegaan!!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Timothy »

idd erg mooi!!!
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Laurens »

Ziet er erg mooi uit Kevin :D maar goed ik ben benieuwd naar het volgende plan :shock: je zou SketchUp van google kunnen downloaden, die werkt vrij simpel geloof ik ;)
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door n.oldenzeel »

Hi Kevin
Ik zie nu je foto vd thermostaat, ik had een andere die als een lus in en weer terug naar een trafo gaat die kon je inkorten, ander systeem dus.
tav de luchtvochtigheid kun je je fannetje natuurlijk gewoon op tijden laten draaien, per slot is het alleen voor jou zodat je eea kunt zien.
Maar het is wel erg leuk aan t worden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

SketchUp dat is er een inderdaad, is proberen of ik me dat kan aanleren. Thanks voor de tip.

@N Oldenzeel
Inderdaad op een timer aansluiten zou ook nog kunnen, ga er de komende tijd is mee stoeien.
De kabel is een 15 watt kabel, 4 wikkelingen en hij past in de kap. Weet jij of die kabels gloeiend heet worden of zou ik hem in een elektrabuis nog door mijn achterwand kunnen steken zodat er een deel van de kabel in de pompvakje uitkomt en zodoende ook het water wat verwarmd?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rita M »

Nou dat zijn behoorlijk wat verwikkelingen in korte tijd hier, dus buurvrouw is ook gek op het bakkie? ja, kan het me wel voorstellen :mrgreen:

Vrouw gelijmd met een 2e hands scooter hè....slimme jongen hoor 8) 8)

Plannen voor de (nabije?) toekomst klinken geweldig, met Mánen? dat zal een behoorlijk gevaarte worden.
Het lijkt me fantastisch om dat weer te gaan volgen, ik kan zelf nog geen envelop dicht plakken dus ik geniet altijd enorm van alle prachtige zelfbouw projecten.....en dat technische gewauwel (sorry jongens) lees ik gewoon helemaal door en zet een interessant gezicht op :mrgreen: :oops:

Gebruikersavatar

Dani
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 jul 2011 18:59
Locatie: Sneek

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Dani »

Ik ben onder de indruk!!

Nu nog een orchidee erin, en dan word het echt mooi!

Even een stomme vraag misschien he, maar die mist. is dat niet giftig? je wil niet je kikkers gaan tsjernobylen natuurlijk... hoewel.. worden ze vanzelf blauw :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Dat technische hoort er voor mij gewoon bij Rita, vind ik een heel aantrekkelijk iets in de hobby.
Er is in dit draadje inmiddels best wel wat overlegd her en der, was voor mij ook deels nieuw natuurlijk kan me goed voorstellen dat je af en toe de draad even kwijt was.

Als het verhaal compleet is zal ik er delen uit kopieren en die in een tut plaatsen zodat het een compact overzicht word met linken naar dit topic waarin het overleg staat wat uiteindelijk heeft geholpen bij het maken van beslissingen.
Even een stomme vraag misschien he, maar die mist. is dat niet giftig?
Nee hoor, het is puur verneveld water wat de mist maakt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rody »

Nou, dit is zeker wel mijn ding ;)
Vooral die mist........dat vind ik super staan.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Timothy »

Dani schreef: Even een stomme vraag misschien he, maar die mist. is dat niet giftig? je wil niet je kikkers gaan tsjernobylen natuurlijk... hoewel.. worden ze vanzelf blauw :D
HAHA geweldig.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”