(Voorlopig) Leegstaande Rio 300

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Blackov
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2009 21:06

(Voorlopig) Leegstaande Rio 300

Bericht door Blackov »

Hey,

We hebben net een verhuis achter de rug (Juij corona) en momenteel zitten mijn vissen (voorlopig) in een kleine 60l aquarium.
Voor de verhuis zaten ze in een Juwel Rio 300 (geen zorgen, ik had geen grote hoeveelheid vissen, we wisten al een aantal jaar dat we gingen verhuizen)

Ik heb nu gemerkt dat de 2 stabilisatiebalken (van de Rio) bij mij aan de voorkant niet meer vast zitten. Ik heb "hier en daar" kunnen lezen dat niet direct een probleem is. De volledige plastic frame zou de uitzetting van het glas kunnen opvangen en blijkbaar kan het glas (volgens Juwel) hier ook wel tegen?
Ik ben ook vrij zeker dat de balken niet zijn los gekomen door de verhuis. Het aquarium is 6 jaar oud (gewoon ter info)

Ook zijn de TL lichtbalken al doorgebogen. Zo ver dat de lichtbalken al op de stabilisatiebalken steunen :roll:
De oorzaak moet ik niet verzoeken: TL-lampen geven warmte en katten zoeken graag de warmte op. Een van onze katten vond het zalig om boven op het aquarium te liggen, met de buiging tot gevolg.

Dus aangezien ik nu een lege aquarium heb staan, (waarmee ik dus alle kanten op kan) zou ik deze "problemen" willen oplossen.

Eerst zat ik te denken om een bak te maken van +/-10cm(oid) hoog. Deze zou dan op het plastic frame komen en dan deels boven en deels in (zoals de originele verlichting) het aquarium komen.
In deze bak zou dan LED verlichting komen en eventueel alle regelingen die er bij horen.
Uit welk materiaal zou ik zo een bak best kunnen maken? Hout lijkt mij te gaan rotten.

Maar nu dat de stabilisatiebalken "los" zijn, vraag ik mij af: Kan ik niet gewoon het ganse plastic frame vervangen en dus een all-in-one maken?
Dus frame en lichtbak in één.

Het voordeel dat ik hier dan bij heb is dat ik dan in principe de rand rondom het aquarium (dewelke nu 8.5cm hoog is) zou kunnen verkleinen en dus een 'strakker' aquarium kan maken.

Is dit mogelijk? Met welke materialen zou ik dit best kunnen realiseren. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: (Voorlopig) Leegstaande Rio 300

Bericht door Neil »

Als je googelt op plexiglas, plexiglas bakjes maken of polycarbonaat dan vind je mogelijkheden om een opzet kap te maken. Ik weet niet wat dat kost.
Die stabilisator balk zou je ook weer vast kunnen lijmen. Juwel heeft daar een goede kit van. Andere merken natuurlijk ook.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Blackov
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2009 21:06

Re: (Voorlopig) Leegstaande Rio 300

Bericht door Blackov »

Neil schreef: 22 apr 2020 14:39 Als je googelt op plexiglas, plexiglas bakjes maken of polycarbonaat dan vind je mogelijkheden om een opzet kap te maken. Ik weet niet wat dat kost.
Die stabilisator balk zou je ook weer vast kunnen lijmen. Juwel heeft daar een goede kit van. Andere merken natuurlijk ook.
Hey,

Bedankt voor de reactie.
Ik zal eens kijken naar plexiglas.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”