En aangezien ik het leuk vind om achterwanden te maken vond ik het tijd voor een nieuwe.
Het wordt wel een lange termijn project, want de achterwand zelf wil ik pas van de zomer gaan maken als ik wat meer tijd heb.
Ik hou van een zo natuurlijk mogelijk ogende bak. Dus na veel plaatjes opgezocht te hebben van hoe de natuur stenen plaatst in rivieren en hoe wortels groeien e.d. ben ik eerst gaan tekenen:

Dit is het idee van de nieuwe achterwand. Zoals nu ook het geval is wil ik een semi-doorkijk bak maken. Daardoor oogt het aquarium een stuk minder massief dan 'ie werkelijk is. Voor een gehele doorkijk bak vind ik 50cm te ondiep, dan kunnen vissen niet schuilen en is een nachtmerrie om aan- en afvoer mooi in de verwerken.
Wat ik nu vooral mis in mijn bak is een goede stroming en een oppervlakte afvoer. Bestaande oppervlakte afvoeren zijn bijna niet lekker weg te werken in een aquarium als je geen bodem doorvoer hebt, zeker niet als het wateroppervlak zo'n 15cm onder de rand van de bak is. Daarnaast, omdat ik iemand ben die niet iedere week/maand ververst, schommelt mijn wateroppervlak nogal. Er zit soms wel 10/12 cm tussen hoog en laag water. Dat is meer dan meeste oppervlakte afzuigers aankunnen met het risico dat m'n pomp droog zou lopen...

Wat doet die boom opeens in het midden? Jep, dat wordt mijn oppervlakte afzuiger. In de boom zit een drijver verwerkt die ongeveer 25 cm aan waterschommeling aan gaat kunnen zonder risico dat m'n pomp droog gaat lopen.
Deze komt zo'n beetje in het midden van m'n bak te staan en de basis is 110 mm pvc buis.

Dit is hoe ik het uiteindelijk zo'n beetje wil hebben. Alles van aanvoer en afvoer bijna onzichtbaar weggewerkt in de boom en in de achterwand. Er komen waarschijnlijk dan nog wel wat echte takken bij om het af te maken, maar dat is later.