Stappenplan zelf bouw terrassen

Gebruikersavatar

Xelitas
0-200
0-200
Berichten: 177
Lid geworden op: 21 okt 2007 15:51
Locatie: Arnhem

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Xelitas »

Miko schreef:
Herman schreef:Mijn antwoord was gebaseert op de terrassen van 3cm en 5 cm hoog. :)
Het is zeker een stuk beter als ze wat hoger zijn, zoals die bij jou.
Je kunt dan iets meer doen met de dieptewerking. 8)
Herman daar heb je helemaal gelijk in, daar kwam ik ook achter toen ze in mijn aquairum stonden. De volgende x ga ik ze ook hoger maken. :)
Ik denk dat je zo te zien van de foto's van doemijdiema oook beter kit kan gebruiken, dit geeft het terrasje een wat dikkere vorm waardoor die mooier overloopt met de rest van het grind. :)

Eigenlijk naar mijn mening niet mee eens..(nogmaals mijn mening) Laat ik het zo zeggen toen ik dit bij Miko had gezien zag het er netjes uit. Maar ga je nou in een bak met een 40 cm diepte terrasjes maken dan vertekend de boel enorm. Je kunt in een 40 cm diepte bak niet echt wegkomen met hoge terrassen, want naar mijn zeggen wordt dat een prutswerk wat nergens op lijkt. Daar komt ook nog eens bij dat Miko een Panorama heeft en dus de hoeken ook nog een stuk kwijt is van de 40 cm diepte werking.

Ik moet zeggen Miko volgende bak weer zoiets maken ;) misschien even kijken hoe hoog je voor laag grind wordt en dan per terrasje hooguit 3 cm omhoog gaan..

Ik heb namelijk hetzelfde gedaan met de bak van me broertje door het hoger te maken maar ik zeg nogmaals dat wordt niet mooi in een 40cm diepe bak.
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!

Gebruikersavatar

witte
200-400
200-400
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 jan 2008 19:39
Locatie: Lepelstraat(Bergen op Zoom)

Bericht door witte »

Waar zijn de strippen van gemaakt?worden die op de bodem vast gekit of zijn ze zwaar genoeg?

Gebruikersavatar

Gast

Bericht door Gast »

ik heb ze van pvc plaat of iets dergelijks gemaakt, had nog een plaatje liggen.
Kan ook van plexiglas.

ik heb ze zo los er in gezet maar het is beter om er een bodemplaatje aan te plakken zodat het grind de boel omlaag houdt.
Het drijft niet maar wil wel omhoog komen als je er grind in stort.

Gebruikersavatar

witte
200-400
200-400
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 jan 2008 19:39
Locatie: Lepelstraat(Bergen op Zoom)

Bericht door witte »

ok thanks

Gebruikersavatar

witte
200-400
200-400
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 jan 2008 19:39
Locatie: Lepelstraat(Bergen op Zoom)

Bericht door witte »

ik las daarnet dat je in een bak voor discus vissen ook terassen kunt maken van turf ik denk dat ik dat ga doen.

Gebruikersavatar

Gast

Bericht door Gast »

turf rot wel ;)

Gebruikersavatar

witte
200-400
200-400
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 jan 2008 19:39
Locatie: Lepelstraat(Bergen op Zoom)

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door witte »

Toch vandaag maar ff naar de bouwmart geweest om plexiglas van 2 mm,maar nog een vraagje aan MIKO heb je dit op de bodem vast gekit of blijft het zo liggen als je er zand tussen doet?mvg Hans

Gebruikersavatar

witte
200-400
200-400
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 jan 2008 19:39
Locatie: Lepelstraat(Bergen op Zoom)

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door witte »

Zoals je leest net boven je antwoord ben ik toch aan de knutsel gegaan :lol: ben net klaar met het plexiglas te buigen,maar toch bedankt dat je met me meedenkt roodstra. groeten hans

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sander
600-800
600-800
Berichten: 625
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:32
Locatie: Groningen, Delfzijl

Bericht door Sander »

Hoi witte,
Ik heb ze wel met 2 ditten kit aan de bodum gemaakt, ze waren wel zwaar genoeg maar voor de zekerheid toch maar gedaan.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Gebruikersavatar

keessira
0-200
0-200
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mei 2011 18:15
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door keessira »

hoi,

Ik wil ook terrassen maken in mijn aquarium, maar ik zag hoe jullie dit gedaan hebben.
Dit snap ik, je moet stroken zagen van plexiglas bijv. en dan kun je dit verwarmen en buigen.
Om de strippen te 'bekleden' gebruiken jullie pvc lijm, of siliconen.

maar ik dacht dat dit allebei schadelijke stoffen bezat. En dat dit niet gebruikt kon worden voor aquaria.
Is dit ook waar, of vergis ik me dan hierzo :roll:

En die onderplaatjes kun je dan ook het beste kitten, want je kunt bij een ronding het niet makkelijk ombuigen natuurlijk, tenzij je er stukjes uithaalt, en dan omvouwt.

greetz

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Laurens »

Plexiglas en siliconenkit zijn allebei geschikt, of sommige typen iig ;) pvc ook voorzover ik weet...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 feb 2011 18:16
Locatie: Midden-Nederland

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door AirWarrior »

Wij hebben terrassen gemaak met purschuim Zie topic
Daarna met tegellijm (4 lagen) en beschildert met Acrylverf

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door n.oldenzeel »

Goeie instructie van je terrassen tip.
Overigens kun je de plexiglas wandjes ook gebruiken als scheiding tussen bodembekking. Ik bedoel stel je wilt een deel echt laten begroeien (voedingsbodem) en een deel per se niet padje of strandje oid (zand) , dan voorkomt dit het mengen of het wortelen en groeien van planten naar delen die je niet wil.
Persoonlijk zou ik ook voor kit kiezen, en eigenlijk alleen het bovendeel doen dat evt in t zicht komt. Met wat dotten en slierten enz komt t dan iets natuurlijker over in eerste instantie.
Uiteraard na wat tijd, algen en gerommel in de bak zie je dat toch niet meer.
Dus met dank voor je instructie ! :duim:

Gebruikersavatar

Patrick K.
0-200
0-200
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 nov 2012 23:50
Locatie: Oosterhout (N.Br.)

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Patrick K. »

Oud topic, maar wèl één dat natuurlijk altijd actueel blijft.
Want voor achterwanden is al niet heel veel keus in de handel, maar mooie terrassen zijn al helemaal ver te zoeken.

Ik ben op dit moment zelf bezig een terras (en achterwand) te maken in mijn Juwel Rio 400 (150 x 50 x 50).
Daarmee wil ik genoeg bodemmateriaal hebben voor planten om in te groeien, maar de bodem toch laag houden bij de voorruit.
Ook wil ik dat het terras bijdraagt aan de totale inrichting van de bak.

Het moet één terras worden, op gemiddeld de helft van de diepte van de bak en over ongeveer 75 tot 80% van de breedte.
Ongeveer 120 bij 30 centimeter, dus.

Het moet een combinatie worden van een grote boomwortel, stenen en kleinere wortelstukjes, gebaseerd op een Amazone-biotoop.

Ik ben op dit moment bezig de basis daarvan op te bouwen uit tempex-platen van 2 cm. dik.
Ik snijd daarin, enigszins grofweg, de vormen van het hout en de stenen.
Dit wordt verlijmd met siliconenkit, zo ver mogelijk van de randen.

Helaas ben ik daarmee al een eind gevorderd, maar heb ik tot nu toe nog geen foto's gemaakt van de vorderingen.
Maar ik vind het wel een leuk idee dat vanaf nu wel te gaan doen. Te zijner tijd zal ik die hier plaatsen.

Als de tempex basis klaar is, ga ik die bestrijken met tegellijm.
Daarmee vul ik gelijk de spleten, kieren en gaten.
Ook breng ik daarmee de uiteindelijke structuur aan.
De onderkant en de zijkant die tegen het glas van het aquarium aan komt houd ik vrij van tegellijm.

Als ik de vorm af vind ga ik het terras schilderen met acrylverf.
Voor de delen die diepte moeten suggereren gebruik ik zwart, voor de stenen oranjebruin en grijstinten, en voor het hout bruintinten en grijs/zwart. Ik speel nog met de gedachte daarover op sommige plekken een beetje donkergroen te spatten, als beälging.

Tot slot wil ik het hele terras aan alle kanten bestrijken met epoxy, om het geheel keihard te maken en de kleuren te behouden.
Eerder heb ik al eens een achterwand gemaakt waarbij ik pigmenten door de tegellijm heb gemengd en geen epoxy heb gebruikt, maar die heb ik lang en vaak moeten uitspoelen (wat best lastig is bij zo'n formaat) en daarvan gingen de kleuren na verloop van tijd toch vervagen, vandaar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Kevin »

@Patrick K. Hoe is het met je project afgelopen?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”