Stappenplan zelf bouw terrassen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sander
600-800
600-800
Berichten: 625
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:32
Locatie: Groningen, Delfzijl

Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Sander »

Een tijdje geleden heb ik mijn terrassen gemaakt. Deze heb ik in het topic (http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=123) gepost. Om nu alles even overzichtelijk bij elkaar te zetten heb ik deze stappenplan gemaakt.



Terrassen zijn erg handig in een aquarium omdat het vuil wat op de bodem neer komt dan naar voren toe gaat en je het dan makkelijk kan wegzuigen. Als je grind van achter naar voren legt en dan van hoog naar laag dan zal naar verloop van tijd al het grind uitzakken naar een horizontaal niveau. Maar als men terrassen in het aquarium heeft staan zal dit niet gebeuren omdat het grind word tegen gehouden door de schoten waar het terras van is gemaakt. Naar mijn idee vele voordelen en minder nadelen.

De bouw van het terras:
Alles eerst heb ik een doos open gesneden die net zo groot is als mijn aquarium. Hierop heb ik een boven aanzicht gemaakt van mijn aquarium de panorama 100. Nadat ik dit had gedaan ging ik met een sierlijke beweging de terrassen uittekenen hoe ik zo straks zou willen hebben.
Afbeelding
Toen was het tijd voor het maken van de strippen die moesten dienen als terras. Deze heb ik in repen gezaagd, de repen waren: 3 repen van 30 lang en 5 cm hoog, 2 repen van 30 lang en 3 cm hoog.
Deze repen heb ik op de tekening gelegd met een kleine overlap zodat ik ongeveer kon meten hoeveel ik nodig had.
Afbeelding
Het was tijd om te buigen. Ik deed dit met een verf verwijder raar. Dit is een föhn van 1500 watt die heel heet word. Als je gaat buigen moet je altijd de kant verhitten die uitgerekt word dus de buitenkant van de bocht.
Hieronder is een foto waar alle bochten erin zitten, bijna geheel volgens tekening:
Afbeelding
Nu was het tijd om het in het aquarium te zien als het ook mooi was geworden voor zover het klaar was. Hier kon ik de overlengte inkorten tot de gewenste lengte.
Hier is hij passend in het aquarium van boven af:
Afbeelding
Hier van vooraf gezien:
Afbeelding
Terrassen bekleden moest natuurlijk ook gebeuren, dit heb ik met caviar gedaan (dit zijn allemaal kleine ronde bolletjes). Eerst heb ik ze deel voor deel ingesmeerd met pvc-lijm (goed veel) en dan snel voordat het droog begon te worden met een lepel het caviar erover heen gestrooid.
Caviar strooien met de lepel:
Afbeelding
Hieronder een foto met het bestrooide deel:
Afbeelding
Na ze allemaal gedaan te hebben, de voor en de achter kant komen ze er zo uit te zien:
(op de foto 1 kant bestrooid)

Afbeelding
Om ze met elkaar te verbinden heb ik de stukken die aan elkaar kwamen later, toen ze goed stonden ook ingesmeerd met pvc-lijm en hier de caviar overheen gestrooid. Zo zie je het naadje wat ertussen zit niet meer en zijn het als je ze uit elkaar wil halen losse delen die je los kunt breken.
Hier een foto van hoe ze in me bak staan inclusief het hout en de bodem bedekking (zelfde caviar als op de terrassen):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de bouw van de terrassen, hopelijk hebben jullie er van genoten. In ieder geval veel plezier met bouwen!
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Kevin »

Dat verdient een sticky, zo'n duidelijk verhaal met foto's.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Anonymous

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Anonymous »

Ik ben ook maar eens bezig geweest met een terrasje.
Alleen in plaats van pvc lijm heb ik silicone gebruikt en steeds 20cm insmeren en dippen in grind.

zo staat die er nu bij, uit te wasemen in de tuin.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Rob Bosman »

Idd mooi neer gezet met al die foto's erbij dat verdiend een pluim. :duim:

@DMDM lekker he dat knutselen.

Gebruikersavatar

Coby

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Coby »

Netjes gedaan hoor Doemijdiema, mijn complimenten. :D

Gebruikersavatar

yvon

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door yvon »

Mooie terrasjes Miko en ik ben jaloers op die mooie stukken hout in je bak ;)
Die terrasjes geven toch een extra effect aan de bak, ik ben benieuwd hoe het er hier uit zal zien als het in de bak zit.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Rob Bosman »

Wel een beetje vertrouwen hebben in je ventje, gaat vast goed komen. :P

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Kees »

Inderdaad was dit een mooi duidelijk verhaal met mooie resultaten.
Ook die van jouw, Doemijdiemaar, ziet er goed uit.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Herman »

Ik vind het hele stappenplan goed getoond, alleen vind ik de terrassen qua hoogte verschil te weinig.
Wanneer er water in het aquarium zit vertekend het beeld enorm, zo ook het effect van dieptewerking.
Terrassen plaatsen in het aquarium, daarbij moet men gewoon proportioneel denken met lichte overmaat, om meer hoogteverschil te krijgen.
Wanneer men planten plaatst, moeten die toch voldoende ondergrond (houvast) hebben. Bij een 3cm hoogte verdwijnt dan al het lagere terras.
Maar het stappenplan en de uitleg daarbij, is uitmuntend gedaan.

Gebruikersavatar

yvon

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door yvon »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Wel een beetje vertrouwen hebben in je ventje, gaat vast goed komen. :P
Ohw maar ik heb ook alle vertrouwen in doemijdiema en het terrasje wat hij gemaakt heeft :D , het is alleen zo lang wachten voor het erin kan en we verder kunnen met de bak (ongeduldig en ja ik weet dat je dat als aquariaan niet hoort te zijn :P ).
Ik kan me er met dat soort dingen vaak slecht een beeld van maken hoe dat er in de bak uit zal gaan zien, doemijdiema heeft dat beeld dan wel in zijn hoofd, maar ik kan niet in zijn hoofd kijken en weet dus niet precies wat er allemaal de bedoeling is, kleine stapjes weet ik wel, maar dat is voor mij te onduidelijk om het gehele eindresultaat in de bak nu al voor me te kunnen zien.

Gebruikersavatar

Anonymous

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Anonymous »

Herman schreef:Ik vind het hele stappenplan goed getoond, alleen vind ik de terrassen qua hoogte verschil te weinig.
Wanneer er water in het aquarium zit vertekend het beeld enorm, zo ook het effect van dieptewerking.
Terrassen plaatsen in het aquarium, daarbij moet men gewoon proportioneel denken met lichte overmaat, om meer hoogteverschil te krijgen.
Wanneer men planten plaatst, moeten die toch voldoende ondergrond (houvast) hebben. Bij een 3cm hoogte verdwijnt dan al het lagere terras.
Maar het stappenplan en de uitleg daarbij, is uitmuntend gedaan.
Ik heb het voorste terras op 8cm hoogte en de achterste is 12cm. Dan ligt er al een laag van 4cm grind voorin de bak. Ik heb het expres niet te hoog gemaakt omdat ik die rechte kanten in de bak eigenlijk helemaal niet mooi vind en ik nu nog het 1 en ander kan wegwerken onder en achter laagblijvende planten zoals cryptoś en/of pogostemon helferi. over de hele achterkant komt er valisneria, linksachter een flinke bos javavaren, lage stuk in het midden heb ik penningkruid met daarvoor wat crypto becketi of wendtii. Helemaal voorin heb ik een soort gras voor waar ik de naam nog steeds niet van weet, bladeren zo breed als valisneria maar blijft het laag tot een 5cm. En dan nog her en der een echinodorus.

hmmm misschien moet ik wat gaan photoshoppen.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Herman »

Mijn antwoord was gebaseert op de terrassen van 3cm en 5 cm hoog. :)
Het is zeker een stuk beter als ze wat hoger zijn, zoals die bij jou.
Je kunt dan iets meer doen met de dieptewerking. 8)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sander
600-800
600-800
Berichten: 625
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:32
Locatie: Groningen, Delfzijl

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Sander »

Herman schreef:Mijn antwoord was gebaseert op de terrassen van 3cm en 5 cm hoog. :)
Het is zeker een stuk beter als ze wat hoger zijn, zoals die bij jou.
Je kunt dan iets meer doen met de dieptewerking. 8)
Herman daar heb je helemaal gelijk in, daar kwam ik ook achter toen ze in mijn aquairum stonden. De volgende x ga ik ze ook hoger maken. :)
Ik denk dat je zo te zien van de foto's van doemijdiema oook beter kit kan gebruiken, dit geeft het terrasje een wat dikkere vorm waardoor die mooier overloopt met de rest van het grind. :)
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Gebruikersavatar

dannyvk
0-200
0-200
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jul 2008 17:23
Locatie: zevenbergen

Bericht door dannyvk »

zeer mooi gemaakt!
ik heb mij bakken al ingericht maar ga dit in de toekomst zeker doen.
ik zou dan voor zand willen en achter (bovenop) wat fijn grind. wat zou een mooie hoogt zijn voor de terrasjes?

Gebruikersavatar

Anonymous

Re: Stappenplan zelf bouw terrassen

Bericht door Anonymous »

Miko schreef:Ik denk dat je zo te zien van de foto's van doemijdiema oook beter kit kan gebruiken, dit geeft het terrasje een wat dikkere vorm
Die dikkere vorm komt omdat ik de bovenkant ook nog eens rond gebogen heb.
maar met kit kan je het inderdaad zo dik maken als je wil. Er zijn alleen her en der een paar plekjes waar het grind niet helemaal lekker geplakt heeft en schijnt de kit een beetje door, niet zo een probleem, het valt amper op en mettertijd zit er toch alg op.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”