Bouw achterwand

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw achterwand

Bericht door stylz »

In mijn ervaring is het niet normaal dat je bak mistig wordt, ook ik heb suiker gebruikt dus ....

Is het geen waterbloei wat je hebt ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Waterbloei zou natuurlijk kunnen maar is dat niet als je een afstervende bacteriecultuur hebt? Er is toch nog geen bacteriecultuur aanwezig in de bak? Aangezien er alleen maar een wand met water in zit en een actieve kool filter, of kan dat ook in een lege bak ontstaan?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw achterwand

Bericht door stylz »

in dit geval zal het wel witte waterbloei zijn, dat is een levende bacterie geen afstervende, het vermenigvuldigd juist als een gek.
Je bak is dan binnen 24 uur compleet mistig, dit kan zeker in een bak zoals jij nu hebt ontstaan.
Probleem is meer als het waterbloei is hoe kom je er af, het enige wat ik weet dat echt snel werkt is een UV lamp.
Anders wordt het een geduld spelletje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stylz op 17 dec 2014 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Ok, ik zal vanmiddag i.i.g. nog een keer verversen (was ik toch al van plan). Ik neem aan dat als ik straks alles over ga zetten alle planten, bodem, filtermaterialen e.d. dit niet meer voorkomt, ik ga i.i.g. wel even hardheid meten zo, dan weet ik i.i.g. of het wel of geen tegellijm is.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw achterwand

Bericht door stylz »

Ik zou er niet van uit gaan dat het weg blijft, mijn ervaring is juist dat het dat niet doet.
Maar wie weet met een shot aan materiaal uit een goed draaiende bak krijg je het er wie weet onder ik geef je helaas nul garantie.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

We zullen zien, ik heb net even gemeten en het water is niet harder dan anders i.i.g. dus zal het geen tegellijm zijn, waterbloei komen we uiteindelijk wel vanaf (als het al ontstaat als alles terug geplaatst wordt), als er maar geen rare stofjes de bak in lekken, dat is voor nu het voornaamste.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bouw achterwand

Bericht door Linda »

Hoe is het nu met je bak Erik?
Is de witte waas al verdwenen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Ik heb inmiddels alles weer terug in de bak. Witte waas nog niet aanwezig gelukkig. Vanmorgen heb ik de extra filter er uit gehaald (deze filter gebruikte ik om de troep van het overplaatsen er snel uit te filteren). Vanavond of morgen zal ik wat foto's maken, ik krijg volgende week nog wat planten binnen om in de achterwand te plaatsen. Deze moet ik dan nog een weekje spoelen en dan kunnen die er ook in.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

En daar is ie dan! Ben er zelf erg tevreden mee, nu nog wachten op wat plantjes voor in de achterwand en dan is het helemaal klaar. Afgelopen maandag heb ik alles overgezet met alle troep vandien.....maar het was de moeite waard:

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bouw achterwand

Bericht door Linda »

Mooi zeg.
Misschien kun je je plantjes iets verder uit elkaar in de grond zetten ipv er een bosje van te maken. Dat staat natuurlijker. En een beetje spelen met hoogte verschil voor de dieptewerking. Maar ik vind 't erg mooi geworden. Goed gedaan! :tums:

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw achterwand

Bericht door Geert »

ziet er heel mooi uit erik

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Dank jullie wel!
Hoogteverschil komt er vanzelf wel in, Belgisch groen groeit toch heel snel :)

Hierbij een update:

En de plantjes die ik besteld had zijn vorige week binnen gekomen en zitten er nu ook in, flink gespoeld uiteraard! Het viel niet mee om ze vast te zetten in de kuiltjes in de achterwand, ik had ze toch nog niet diep genoeg gemaakt en die overstekende randen helpen ook niet echt mee, tel daar de diepte van de bak bij op en je hebt een redelijk gehannes om ze vast te zetten......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb veel uitval van garnalen gehad vorige week (nieuwe planten zater er toen nog niet in, die zitten er pas sinds gisteren in), ik was erg bang dat er toch ondanks alle voorzichtigheid iets niet goed gegaan was met de achterwand maar ik denk eigenlijk eerder dat het door de stress van het 2x verhuizen in 2 weken tijd komt. Mijn CPO en Helena slakken maken het prima en ook de Japonica's doen het goed. Water hardheid is ook hetzelfde als voorheen en nitriet is 0.

Ik vond zelfs een keer 15 garnalen tegelijk dood op de bodem s'ochtends, er gaan nu nog steeds garnalen dood maar het is stukken minder geworden, vandaag 4 stuks. Ik zie geen gek gedrag bij de garnalen dus ik ga niet van vergiftiging uit, ik heb begrepen dat ze door stress zwakker worden en vatbaar zijn voor bacterieen en ziekte. Ik hoop dat dit nu gauw weer goed gaat i.i.g.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw achterwand

Bericht door stylz »

Op zich had je beter de volgorde om kunnen draaien, eerst de bak vol zetten met planten en dan pas als alles goed groeit dieren er in.

Hoop dat de sterfte stopt want dat klinkt echt niet leuk meer :? :?

Sterkte
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Bouw achterwand

Bericht door Erik1974 »

Ja klopt, de grote planten had ik echter allemaal al dus die kon ik niet overzetten zonder de dieren mee te nemen (anders zaten die in een lege bak, ook niet ideaal, ik heb alleen de kleine plantjes later toegevoegd. De tijdelijke bak stond aardig in de weg dus die wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk weer weghebben.

Die sterfte is idd niet leuk, vooral omdat ik geen oorzaak kan vinden, het is vooral s'nachts dat er dieren doodgaan, ik ben ook al mijn CPO aan het verdenken, s'nachts is het makkelijker jagen dan overdag denk ik.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bouw achterwand

Bericht door stylz »

CPO's jagen idd in de nacht dus zou kunnen volgens mij, ik heb ze zelf nooit gehad
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”