PaludariumBouw

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Fasco
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2022 20:25

PaludariumBouw

Bericht door Fasco »

Beste Aquafora leden mijn is Fasco en ben momenteel bezig met het bouwen/ontwerpen van een paludarium met onder andere krabjes.

Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de logistieke/mechanische onderdelen van het paludarium.
De huidige stand van zaken is:
Voor het aquarium: Juwel Aquarium Rio 180. De zal voor +- 20 cm gevuld worden voor een kleine 82 liter.
De filterpomp: Tetra 1200 Ex
Waterval pomp: Dompelpomp 500 Liter/uur
Beluchting: Tetra APS 50 luchtpomp en de waterval
Ventilatie: De tank zal belucht worden door natuurlijke ventilatie en mechanische ventillatie voor interne circulatie.

Er zijn enkele dingen die ik me afvraag waar verschillende meningen/theoriën/technieken voor worden toegepast, hier komen me vragen:
Dit is de mogelijke land-water verdeling voor de tank de strook water zal ongeveer 15 cm breed zijn en 20 cm diep met een rots overhang onder het land. Is deze breedte voldoende voor eventuele zoetwater of brakwater vissen?
Afbeelding

Hiernaast heb ik ook nog de vraag waar ik de landbodem van moet maken, ik hoor dingen zoals hydrokorrels/klei-korrels voor drainage maar ook matala matten (Een vorm van kunstof in de vorm van water doorlatende matten). Met hierop een mesh om de grond vast te houden.Hieruit komt ook me volgende vraag wat betreft de inlaat en uitlaat vanuit de filterpomp, welke locatie is het best voor de stroming. Eventueel zou de inlaat van de pomp tussen de kleikorrels of filterpads te plaatsen voor extra filtratie hier zou ook een schot in kunenn om de stroming te reguleren zie de 2de afbeelding. Wat raden jullie aan?
Afbeelding

Afbeelding

Zijn er nog andere tips, zoals het aanleggen van drainage poorten of andere dingen die de ervaring leert hoor ik het heel graag.

Bedankt alvast voor het lezen, mvg Fasco

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PaludariumBouw

Bericht door amber98 »

Ik zou je een aquarium willen afraden, met dusdanig weinig ventilatie ga je continu beslagen ramen hebben en niks kunnen zien van de scape.. ook is er geen ruimte om lampen voor planten of eventuele warmte en uv lampen te plaatsen. (Meeste planten doen het echt veel beter met goede verlichting en in mijn ervaring doen ook oa krabben het beter met wat uv licht)

Het water gedeelte is te klein voor vissen, wel kun je wat slakken en garnalen erin zetten, hou er wel rekening mee dat veel krabben deze als voer zien.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”