Vragen zelfbouw achterwand

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Vragen zelfbouw achterwand

Bericht door Mitchel »

Voor mijn Trigon 190 ben ik van plan om zelf een achterwand te maken en hier de techniek (aanzuig buitenfilter + sproeibuis en verwarming) weg te werken.

Het idee (zie tekening) is om het tussenwandje, dat de twee zijwanden verbindt, te voorzien van twee roostertjes. Deze dienen als toevoer voor de ruimte achter de wand. Achter deze wand zit dan ook de aanzuigkorf en het verwarmingselement. De sproeibuis werk ik dan weg in de bovenkant van de tussenwand, zodat dit op het wateroppervlak wordt gericht.
Afbeelding

Ik zit echter met wat vragen:
-Aangezien het verwarmingselement naast de aanzuigkorf zit, vraag ik mij af of het water wel verwarmd blijft. Ik twijfel namelijk of het verwarmde water niet afkoelt wanneer dit door het filter gaat. Wat denken jullie?
-Heb ik met dit plan te maken met voldoende doorstroming?

Dit was het even voor nu. Alvast bedankt!
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Vragen zelfbouw achterwand

Bericht door Mitchel »

Een andere optie zou zijn om een sproeibuis aan de zijwand te plaatsen en hierin gaatjes te boren. Over een lengte van zo'n 60 cm wordt dan water de bak ingestraald. Zou dit een betere optie zijn als we kijken naar circulatie in de bak? Ik ben echter wel van plan om bijlzalmpjes te nemen. Zal dit voor hen geen problemen opleveren?

Afbeelding
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Vragen zelfbouw achterwand

Bericht door Mitchel »

Na flink wat brainstormen heb ik volgens mij de oplossing gevonden (zie tekening).

Afbeelding

Het idee is om in de afvoerbuis (dus van het filter vandaan) twee T-stukken te plaatsen. Het eerste T-stuk komt boven de ruimte achter de achterwand, waar de aanzuigkorf en het verwarmingselement zich bevinden. Hierdoor gaat een enkele uitstroom langs het verwarmingselement waardoor er dus circulatie plaatsvindt achter deze wand.

Het tweede T-stuk komt verderop en splits de sproeibuis, zodat deze volledig op het kijkglas wordt gericht en er dus genoeg stroming in de bak zelf plaatsvindt. Deze stroming weerkaatst naar beneden via het glas en zal uiteindelijk bij het rooster onderin de bak weer aangezogen worden door de aanzuigkorf.

Wat vinden jullie van dit idee?
Het enige probleem dat ik kan verzinnen is dat de waterdruk afneemt bij een haakse bocht. Ik maak echter in feite echter maar eenmalig zo'n bochf (voor de sproeibuis). Het andere T-stuk gaat namelijk gewoon rechtdoor op die enkele uitstroom naar beneden na.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Vragen zelfbouw achterwand

Bericht door Neil »

Hoi, Om bij je eerste tekening je vraag te beantwoorden van de verwarming.
Het water wat het filter (extern denk ik) in gaat zal niet het water te veel af koelen.
Immers dit is altijd zo.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”