Rio Nanay Biotoop

Plaats reactie

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Rio Nanay Biotoop

Bericht door Laurens »

Ik vind zelf moorkien mooier dan spiderwood, het ziet er natuurlijker uit vind ik (echt net boomwortels) en het is donkerder.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Goed nu ben ik op het punt gekomen om toch te kijken of het mogelijk is om in de nieuwe bak een groepje Symphysodon aequifasciata aequifasciata te houden in combinatie met de 15 Nannostomus mortenthaleri.
De maximale lengte wat ik kan neerzetten op die plek is dus 140cm dus had dan in gedachten 140x60x60cm.
Dus graag jullie mening over of het mogelijk is.

Dit zijn de discussen die uit het gebied komen.
http://www.aquatechnics.net/wild_discus_peru.htm

Rio Nanay Red Spotted Green Discus:
Afbeelding

Green Discus
Afbeelding

Dan zat ik te denken aan:
15 Nannostomus mortenthaleri
5 Symphysodon aequifasciata aequifasciata
3 Apistogrammoides pucallpaensis

Dus brand los met jullie meningen/advies :D

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zoals ik in het andere draadje al aangaf, discussen zijn zeker de moeite waard alleen ze vragen wat meer verzorging.
Maar in het andere draadje had je het over een bakhoogte van 65/70?
Hoe hoger hoe beter.
In ieder geval zou ik die combi wel aandurven, zelfs wel met 6 discussen en zou ook nog kijken voor wat L-nummers.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Ik heb vooral na aanleiding van de topic van Gert zijn Rio Nhamunda, een zwak gekregen voor Discussen en ben dus de eisen gaan doorlezen die de Discussen zouden moeten hebben. Als ik een bak van 140x60x65 laat maken dan ga ik uit dat dan de waterhoogte 60cm is. Dus dan is het 140x60x60cm en dat is dan 504 liter bruto.

Wat betreft L-nummers kies ik ervoor om geen l-nummers erbij te gaan houden. Dit omdat ze 's nachts nogal de rust kunnen verstoren. De temperatuur dat de discussen willen is zover ik kan zien wel acceptabel voor de mortenthaleri's en voor de pucallpaensis. Alleen zit ik qua zuurgraad te kijken of het kan. Omdat ik osmose water gebruik kan ik de PH waarde in de bak rond de 6 krijgen met toevoeging van een beetje turf. Nu zag ik ergens staan dat Discussen deze waterwaardes ook wel accepteren maar zal me even heel goed gaan verdiepen.

Ook is het een voordeel dat ik door mijn werk door de weeks bijna alle dagen overdag vrij ben en pas 's avonds hoef te werken (theater).

Nu las ik dat als je gaat voor Discussen dat het dan beter is om exemplaren vanaf 8cm te kopen en om de groep in 1 keer te kopen. Dus daar moet ik even goed naar kijken.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Denk dat je over je PH je niet druk hoeft te maken.
PH tussen de 6 en 6.5 is prima voor discussen.
Beetje kweker zal ze ook niet kleiner verkopen, meestal gaan discussen pas in de verkoop als ze 8 maanden of ouder zijn en dan zijn gezonde discussen rond de 8cm.
Inderdaad is het beter om de groep in 1x te kopen, minste risico op bacteriële infectie of kruisbesmetting.
En dan krijgen ze ook allemaal een eerlijke kans tijdens rangorde bepaling.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Gert,

Het kan heel goed samen, je zal wel je waterwaardes in de gaten moeten houden.( vervuiling)
Discussen kun je vanaf 8 cm kopen, let wel op dat het dan ook echt jonge vissen zijn,(jonge vissen is wel om de dag 30 tot 40 % verversen en 8 tot 10x per dag voeren) maar als je nog wat onervaren ben met deze vissen kan ik je aanraden om volwassen vissen te kopen.
Nu komt de reden van de 8cm, die koop je ook in wildvang rond de € 30,00 /€ 50,00 en volwassen zitten vaak boven de € 100,00
De discussen die jij mooi vindt.....zijn ook écht mooi, maar nu erg slecht verkrijgbaar en dus erg duur.
Als ik het vergelijk met een volwassen Téfé red spotted van goede kwaliteit kost de vis 150 tot 190 euro, en jonge zijn nu helemaal moeilijk te vinden, en nakweek is er niet van.

Hoop dat je kunt maken wat je wil, wordt dan een prachtige biotoop....ben erg benieuwd naar het resultaat

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Dank je voor je advies en zal daar dan ook zeker rekening mee houden. Het duurt wel even voordat ik ze daarin doe want ik wil de bak eerst qua inrichting klaar hebben. De Nanno's die ik al heb zullen dan tijdelijk in de 80cm bak moeten zitten en kunnen daarna als eerst worden overgezet. Ik zal dan rond die tijd gaan informeren bij verschillende punten of men eraan kan komen. Ik zal zeker foto's plaatsen van de bak :D

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zijn schitterende vissen Gert. Over Discussen kan ik weinig zeggen maar zal wel lekker gaan lezen :).
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Heb net gekeken en een lfs in Almere heeft ze in hun historie staan. Tegen de tijd dat het zover is zal ik eens contact met hun opnemen, dan kan ik nu even goed sparen voor ze :D

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Erg duur?
Maar het lijkt me een hele mooie samenstelling zo.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zal in ieder geval niet goedkoop zijn. Denk dat ik de LFS wel weet die je bedoelt.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Van de week kreeg ik weer een mailtje van Tom en daarin vertelde hij mij dat de Apistogrammoides pucallpaensis niet alleen in de Rio Ucayali voorkomt maar ook bij de hoofdstad Iquitos. Hij stuurde dit verslag erbij:
http://apisto.sites.no/page.aspx?PageId=67

Ook vertelde hij mij dat de pucallpaensis een soort is die niet echt bodem gebonden is en ook te vinden is tussen de drijfplanten. Overigens heb ik net op marktplaats een optie op een mooie witte aquarium van de formaat 130x65x65cm, we gaan het zien.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Altijd leuk zoiets.
Mooi verslag trouwens.
Dat is inderdaad een leuke maat, maar wat ga je er mee doen dan?
Voor discussen vind ik hem eigenlijk net randje qua lengte.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Klopt dat had ik in de gaten. Als ik bij een lfs in de buurt een bak van 140x60x70cm met meubel in het wit laat maken dan ben ik ongeveer totaal 1200 euro kwijt en dat vind ik toch echt teveel. Daarom ben ik aan het kijken naar een tweedehands bak. Als ik een bak van 130x60x60cm of iets groter kan kopen dan doe ik dat. Aan het bestand kan ik wel sleutelen, vandaar dat ik wat opties neer heb gezet. In dit formaat houd ik het bij de Nannostomus mortenthaleri en dwergcichliden uit het gebied en daarnaast misschien een kleine alg-eter. Mocht ik tweedehands een 140x60x60cm bak tegenkomen dan zal ik daar op reageren. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

En wie weet kom je een leuke advertentie tegen van een 2 meter bak :D.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie