Achterwand in een Juwel Trigon 350

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Achterwand in een Juwel Trigon 350

Bericht door barryman »

Beste allemaal,

Sinds een aantal weken ben ik al bezig met het maken van een achterwand voor een Juwel Trigon 350 bak. Ik volg de richtlijnen die Kevin heeft opgesteld, dus ik hoop dat het allemaal goed gaat. Nu ben ik al vrij gevorderd, alleen is mijn kit (bison aquariumkit) bijna op :P ik heb de achterwanden met dotjes kit erin geplakt, waarbij tussen de dotjes ong 5 a 10 cm ruimte is. Dus naar mijn mening zit er wel voldoende kit achter. Nu vraag ik me af, heeft het nut om de wanden ook aan de zijkanten en boven en onderkant compleet dicht te kitten? Omdat het een hoekaquarium is, is het ook vrij lastig om er bij te komen.

Uiteraard komen de foto's nog!

En trouwens, ik heb geen epoxy hars erop gezet. Dus ik hoop dat dat goed gaat.
Juwel Trigon 350 (overgestapt naar cichlides)

Ron
0-200
0-200

Re: Achterwand in een Juwel Trigon 350

Bericht door Ron »

Ik heb ook al enkele achterwanden gemaakt en nog nooit de onderkant en de bovenkant dicht gekit. Wel de zijkanten omdat daar wel eens een visje achter kan komen en een vis achter je achterwand is niet leuk, ik kan het weten....

Qua stevigheid zit het goed volgens mij, maar waarom heb je geen epoxyhars gezet?

marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Ik kit ook niet aan de onder en zijkanten. Voor mijn laatste achterwand heb ik voor de zijkanten geen tegellijm gebruikt omdat, als de wand er precies in past, de tegellijm gaan schuren tegen het glas (echt geen goed idee). Je hebt alleen maar kans, omdat je niet helemaal rondom gekit hebt, dat er water achter de wand komt, maar ook ik heb daar nooit last van gekregen. Zolang de boel niet naar boven komt zetten is het goed toch?

Er zijn wel meer mensen die geen hars gebruiken, het enige vervelende wat je kunt krijgen is dat de verf misschien afbladdert en je vissen het ding sneller kapot krijgen. Als je genoeg lagen hebt over je piepschuim hebt gedaan houdt hij het wel een tijdje uit.

Nu ben ik wel benieuwd hoe hij eruit ziet eigenlijk, staat dat al ergens?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Leuk, ik wacht op foto's...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Bericht door barryman »

Ron schreef:Qua stevigheid zit het goed volgens mij, maar waarom heb je geen epoxyhars gezet?
Nou, volgens Kevin hoeft dat niet :D dus ja, wrrm erop doen als het niet hoeft.
marlieke schreef:Als je genoeg lagen hebt over je piepschuim hebt gedaan houdt hij het wel een tijdje uit.
Ik heb er 4 lagen op zitten, het zijn geen superdikke lagen, maar het ziet er wel stevig uit. Ik weet dan niet hoe lang het zal duren eer de verf of tegellijm eraf gaat, maar dat zie ik dan wel weer. Ik neem aan dat dat niet binnen een paar maanden zal gebeuren (hoop ik dan).
Ron schreef:Wel de zijkanten omdat daar wel eens een visje achter kan komen en een vis achter je achterwand is niet leuk, ik kan het weten....
Leg es uit zou ik zeggen..? Door de tegellijm is mijn achterwand ook een beetje krom getrokken, dus hij zit niet heel erg precies tegen de raam aan, het zou kunnen idd dat er een klein jong visje ertussen kan komen...
marlieke schreef:Nu ben ik wel benieuwd hoe hij eruit ziet eigenlijk, staat dat al ergens?
Nog niet, maar ze komen over een paar daagjes online :D

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Bericht door barryman »

marlieke schreef:de tegellijm gaan schuren tegen het glas
Hier heb ik geen last van, ik heb de zijkanten niet tot de voorruit aan laten doorgaan. Maar wel een goede tip voor een volgende keer :)

marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Wat voor verf heb je gebruikt barry? Acrylverf is het beste om te gebruiken omdat het een 'rubberen' laag vormt over je wand, waardor je de minste kans hebt op afbladderen. Ik gebruik altijd een goeie laag over de tegellijm heen in alle hoeken en gaten, dan issie helemaal waterdicht en minder schadelijke stoffen van de tegellijm hebben de kans om in het water te komen.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Bericht door barryman »

Ik heb van de V&D acrylverf gebruikt, Van Gogh Acryl ofzo. Er stond erop dat het Super Quality was. Of dat echt zo is zal de tijd bewijzen denk ik...

Ik heb het inderdaad ook helemaal over de wand heen geverfd, er zijn nog een paar kleine stipjes open gebleven, maar die zal ik dan vanavond afhandelen.

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Bericht door barryman »

Ik heb vanavond de laatste gedeelte van me wand in de bak geplakt, en heb er even de tl buis boven gehangen en zie toch dat het vrij lastig gaat worden om alle open plekjes waar tegellijm zichtbaar is te verven met acrylverf. Mijn vraag hierbij: is dat echt erg? Geeft tegellijm gevaarlijke stoffen af in het water? Ik heb de beamix super flex grijs gebruikt.

edit: ik heb ook maar de zijkanten afgekit, was een prutswerk, maar tis me gelukt :p

marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

naja, in principe iedere stof die compleet opgedroogd is in dit geval geeft eigenlijk geen stoffen meer af, maar met de acrylverf heb je de meeste kans dat er helemaal niks meer vrij komt. Hoe dan ook moet je je bak wel een aantal weken indraaien en verversen en die kleine open stukjes maken dan niet veel meer uit.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Bericht door barryman »

Ik ga het inderdaad wel in het begin goed met water afspoelen eerst, ook al heb ik geen tuin. Wel heb ik een tuinslang waarmee ik het dan in de bak zelf af zal spoelen. Beetje spoelen en dan het vieze water eruit enz. Wordt een heftige klus, maar ja, het gaat erom dat ik er een lange tijd van kan genieten :D

En daarna dus idd ong 3 weken goed indraaien en regelmatig water verversen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Nog even mijn mening en ervaring. Ik heb juist altijd heel dun geverfd en zonder epoxy gewerkt, alle vissen leven nog.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Bericht door barryman »

Ik heb de acrylverf eigenlijk zelfs stiekum verdunt :$ het was egt dik en kwam er te donker op..

Had ik dat beter niet kunnen doen?

marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Nee hoor das geen probleem :) zoals ik al zei, als alles goed droog is heb je weinig kans meer op vervelende stoffen in het water. Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar een goeie laag verf, om zeker te zijn. Hoeft niet, mag wel. Als je alles in je bak hebt staan zou ik em gaan vullen!
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Onderwerp auteur
barryman
0-200
0-200

Bericht door barryman »

Vanavond nog de laatste open stukjes helemaal goed gaan verven, dan mag morgen het water erin :D

Foto's komen er in het weekend!