Mijn eerste achterwandje!

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Mijn eerste achterwandje!

Bericht door marlieke »

Hallo luitjes!

Wat een leuk forum is dit zeg, ik ben blij dat er een goed verzorgd, druk bezocht en positieve post forum bestaat voor de Aquariaan. Ik heb de laatste weken het internet behoorlijk wat afgestruind maar ben hier eindelijk goed op mijn plek. Goed bezig jongens!

Nou ook ik zal mij en m'n bakkie nog even goed voorstellen. Ik zie dat hier op dit forum prachtige dingen worden gemaakt waar ik een beetje jaloers op ben, ik begin maar net.. Mijn bakje is nog maar klein en mijn visjes redelijk makkelijk. Maar een begin moet er zijn toch? Voor je het weet heb ik een Malawi-Biotoop van hier tot Japan :mrgreen: :mrgreen:

Mijn bakje is 60x40x30 cm groot en ik ga een leuk achterwandje maken.
Benodigdheden:
- polystereenplaten
- ijzerborstel
- tegellijm (gamma)
- spatel
- schoon zand
- acrylverf
- epoxyhars

Stap 1: vormen schuren

Ik ben al begonnen met het schuren van de polystereenplaat met een ijzerborstel..

Afbeelding

Ik heb rekening gehouden met mijn verwarmingselement zodat ik het een beetje kan verstoppen in de linkerhoek. Daarnaast zie je drie gaten, wat holletjes worden voor de liefhebbende vissen. Voor als ik ooit nog Betta Splendens hou, die vinden dat over het algemeen wel leuk is mijn ervaring. Rechts in de bovenhoek heb ik een beetje een afdakje uitgeschraapt, had nog wel iets dieper gekund maar ach, tis maar een klein bakje he.. Rechtsonder een plantenbakje gemaakt.

Edit: ik heb een vrij grote staalbrostel gebruikt. Als je een kleintje neemt kun je veel gedetailleerder werken. Ik kon bijna alleen maar driehoeken maken met mijn borstel.
Laatst gewijzigd door marlieke op 12 jan 2009 19:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Re: Mijn eerste achterwandje!

Bericht door marlieke »

Stap 2: eerste laag tegellijm

Afbeelding

Ik was te ongeduldig en heb besloten mijn eerste laag vannacht al erop te knallen, dan kan ik morgen meteen de tweede doen :mrgreen:. Een klein beetje lijm aangemaakt, met iets meer water dan voorgeschreven. (ik heb nog geen ervaringen met Gamma-lijm gelezen dus we zullen zien of het mooi werkt 8)) Je kunt heel makkelijk zelf je dikte bepalen, en ik heb besloten de eerste laag wat dunnetjes te doen. Ik heb gebruik gemaakt van handschoentjes om het uit te kunnen smeren. Leek mij wel handig omdat je dan ook makkelijk met je vingers in de holletjes kunt komen. De handschoentjes zijn nu achteraf, wel een beetje total-loss dus mocht je mijn voorbeeld willen volgen schaf dan meerdere rubber handschoentjes aan. De lijm heb ik het dunst aangezet bij de holletjes en heb het erin laten druppelen om vervolgens uit te smeren. Beetje priegelen is het wel, hoop dat het met de epoxy straks ook gaat lukken...
Laatst gewijzigd door marlieke op 12 jan 2009 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Dat ziet er al mooi uit :D mooi patroon ook lekker simpel maar elegant ;)
Hoeveel lagen tegelijm ga je erop smeren?

even een tipje voordat je je 2e laag gaat doen even met een plantenspuit een beetje nat maken :) dit verkomt scheuren van je 1e laagje of was het dat je 2e laag dan te snel droogde en ging scheuren :?: Iniedergeval weet ik zeker dat er iets ging scheuren :roll:

Met je handschoentje kan je ook een spikkel patroon erin maken :) pak hem bij de opening vast en laat de lege vingers erover heen glijden hierdoor blijft er wat tegellijm aan de vingers plakken en dan laten ze her en der wat achter is wel mooi als je geen glade wand wil :)

Maar ga zo door en hou ons op de hoogt :D Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat!
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Snel van start gegaan :D zeker niet slecht hoor voor een eerste wandje. Je zal vast al wel zoiets hebben van dat doe ik volgende keer iets anders.

@ Miko het nat maken tussendoor zorgt voor een langzamere droging, hierdoor wordt de laag harder. Spuit je elke laag een beetje nat tijdens het drogen wordt je wand uiteindelijk een stukje sterker.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Ik had al helemaal uitgerekend dat ik vanmiddag om twee uur met mijn tweede laag zou beginnen, dan is de 12 uur voorbij. Maar dan is de laag nog echt niet droog zo te zien! Nog maar even een plantenspuit eroverheen..als het toch duurt.. Ik denk dat een laag of twee, drie wel genoeg is bij dit wandje.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Kan best wel is 24 uur duren, ik zou hem lichtjes natsprenkelen en morgen verder kijken. De rest van de lagen zullen sneller drogen, maar de eerste is het belangrijkst en geduld in deze een schone zaak.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Coby

Bericht door Coby »

Kijk es aan, er zijn nog meer vrouwen die graag klussen, en het gaat je goed af zo te zien. :D
Je kunt de tegellijm ook met een kwast aanbrengen en dan de laatste laag deppen als je wat meer structuur erin wilt.
Als je even op mijn website kijkt kun je zien hoe ik zelf te werk ben gegaan. ;)

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Jes, dit is een zeer creatieve vrouw 8) . Kan hier helemaal in opgaan joh, dit is zo leuk :P .

Maargoed het drogen duurt en duurt maar...(ik hou wel de 24 uur aan en ben nu vrolijk met de plantenspuit in de weer) Dus ik heb mezelf tijdens het wachten nuttig gemaakt en ben vast gaan kijken hoe ik het verwarmingselement erin ga hangen.

Stap 3: aanhechting voor de verwarming plaatsen

Afbeelding

Ik had een zuignaphouder over van mijn vorig verwarmingselement en heb de zuignappen eraf gesloopt. Nu met twee prikkers vastgezet op de plek waar hij moet komen. Maarrrr...wanneer ga ik deze in het proces vastmaken aan de wand? Ik hoor graag suggesties!
Laatst gewijzigd door marlieke op 12 jan 2009 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Is moeilijk met dit ding, je verwarmingselement wil je straks ook niet tegen de tegellijm aan hebben dus ondersmeren in de volgende laag is niet echt aan te raden. Ik heb toen der tijd toen de wand klaar was 2 gaatjes geboord, van de uitstroom van mijn filter had ik nog van die mooie afstandhouders met aan 1 kan een zuignap (die eraf) en aan de andere kant een half oogje.
Beetje kit in het gaatje in je wand en die houder erin lijmen, later klikt je dan zo je verwarming erin.

hopenlijk snap je het een beetje :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

@kevin bedoel je gewoon zoiets vast kitten op de plek waar nu de gaatjes van de prikkertjes zitten?

Afbeelding

Ziet er al top uit :duim:
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Ik heb de zuignapjes gepakt en ze tot stompjes geknipt (beetje zoals hierboven), die weer in de houder gedaan en tegen de wand gezet. Nu komt het geheel iets meer van de wand af en kan ik mijn volgende laag erachter volgooien :)
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Mooi gedaan die achterwand!
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Bedankt jean-paul :)

Ik heb je website en achterwand gezien Coby, ik wil mijn wandje ook zwart-grijs maken en heb er al acrylverf voor liggen. Is het vastkitten overigens echt zo belangrijk? Want ik wil wel de mogelijkheid hebben achterwanden te verwisselen in de toekomst.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ja zoiets Airwin alleen zat er dan nog een verlengstukje tussen de clip en de zuignap, die kon ik toen mooi in mijn wandje duwen en lijmen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Coby

Bericht door Coby »

Marlieke ik zou de wand wel vastkitten als je tenminste geen vocht achter je wand wilt hebben. ;)
Ik denk dat het sowieso moet anders gaat je wandje toch drijven? :roll:
Mocht je nog van wand willen verwisselen kun je hem weer voorzichtig lossnijden en een nieuwe plaatsen.