Anubias emers kweken

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Re: Anubias emers kweken

Bericht door Alrik »

Leuk dat je meeleest mannic05, en welkom op het forum!

Update.
De eerste groei is een feit :D vrijwel alle wortelstokken hebben wel een blaadje in de maak. Het gaat nog niet hard, maar dat zal wel sneller gaan als er wat meer blad is en de fotosynthese beter op gang kan komen.
Hoe dan ook, we zijn er nu wel achter dat de stekjes zéér minimaal mogen zijn. :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Minpuntje is dat de algen ook beginnen te komen en deze zou ik toch graag in toom houden. Nou hoop ik alleen dat jullie mij hiermee kunnen helpen (voordeel is dat we geen rekening hoeven te houden met eventuele bewoners).
Ik zou het bakje gedeeltelijk kunnen afplakken maar vind dat niet echt mooi. Verder hou ik het graag open om alles goed te kunnen bekijken en zoveel mogelijk licht in de bak te laten vallen. Ik sta dus open voor suggesties om de algen in dit geval te bestrijden.

Het waterpeil moet nog iets verder zakken totdat deze gelijk staat met de bovenkant van de potjes, de planten zullen dus wel vrij van algen blijven maar de rest van het bakje niet, en kan me daar wel een beetje aan storen.

Om de planten te voorzien van voeding pas ik de Estimative Index toe en heb ik een kleikegel verdeeld over alle potjes. Maar vraag me toch af of de planten hier genoegen mee nemen; emers groeiende planten zijn vaak een stuk steviger (dikker blad en steel) waardoor ik mij kan voorstellen dat hun voedingsbehoefte ook anders is. Misschien durft iemand zich daar ook nog over uit te laten?

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Hé, wat fantastisch dat ze al hun eerste blaadjes krijgen.
Het werkt dus!!! :) Alrik, wordt onze toekomstige Anubias leverancier!!! :D :P
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Alleen zo jammer dat de hele opstelling daarvoor een beetje kleinschalig is, als ik de ruimte had.... :mrgreen:

Hoe dan ook, ik heb weer nieuwe knutselideeën :D

Voeding.
Zoals eerder al gezegd trek ik mijn twijfels bij de voeding die ik geef, dus ik ben wat verder gaan zoeken. Uiteindelijk ben ik op een mooi stukje uitgekomen (http://www.easylife.nl/nl/media/alles-o ... ing-wortel) die het een en ander duidelijk uitlegt. Hierdoor heb ik ook vertrouwen gekregen in de Estimative Index bij het emers kweken (al moet de praktijk dit nog bewijzen, de theorie klopt :))

In datzelfde stuk word ook over CO2 opname door de wortels gesproken.
Ook is de wortel in staat om CO2 op te nemen. Met name moerasplanten maken daar duidelijk gebruik van. De wortels zitten vaak in CO2-rijke sedimentgebieden in de bodemgrond. Dus niet alleen de bladeren van een plant zijn daartoe is staat !
Wat het natuurlijk interessant maakt om CO2 te gaan toevoegen in mijn situatie.
Dit zal gewoon bio-CO2 zijn en aangezien ik geen rekening hoef te houden met vissen kan ik lekker veel CO2 oplossen. Ik ben dus van plan het slangetje op het filtermedium aan te sluiten zodat de belletjes door de pomp heengaan en opgelost worden.

Deksel.
Deze staat inmiddels mooi krom maar dekt de boel nog wel af. Het kromtrekken zit hem helaas in het materiaal zelf en kan daar niks aan doen. Zodoende ben ik nog steeds op zoek naar een postbode die me twee elastiekjes kan geven zodat het deksel overal mooi aansluit.

Daarnaast ga ik ook een nieuwe deksel maken (uit hetzelfde materiaal), maar ditmaal met een schuifje die het bakje kan voorzien van verse lucht.

Als ik weer wat heb geknutseld zal ik het delen. :) En Als jullie wilde theorieën of ideeën hebben hoor ik het ook graag! Het is een beetje experimenteren totdat ik tevreden ben dus jullie inbreng is zeker welkom.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat zijn goede stukjes van easy life, ik verwijs er graag mensen moet eigenlijk verplichte kost zijn voor elke aquariaan :)

CO2 toe doenen bij emers is een beetje overbodig de planten hallen ruim voldoende uit de lucht, ook een van de grote voordelen van emers kweken CO2 is nooit je limiterende factor.

Lekker te zien dat het zo goed gaat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Wat een leuk stuk tekst op de site van easy life. Ik moet die site eens een keer rustig gaan bekijken.
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Zeker mooie kost om te lezen. :)
Zal binnenkort nog eens op zoeken of ze ook een stukje over emers kweken hebben geschreven.

Het toedienen van de CO2 kan gelukkig heel simpel en goedkoop.
Dit word niks meer als een half liter flesje (bio-co2) en een slangetje naar de pomp.
Inderdaad zal de meeste CO2 worden opgenomen door de bladeren, maar het is ook mede uit de gedachtegang de algen tegen te gaan. Baad het niet, schaad het in ieder geval ook niet :)

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Update.
Afgelopen dagen ook weer verder gegaan met het emers kweekbakje.
Allereerst heb ik een kleine bio-CO2 installatie gemaakt met een geperforeerde luchtslang als diffuser. Deze heb ik in het pompje verwerkt met het idee dat de stroming en het propellertje de CO2 oplossen in het water.
Afbeelding

Als reactor heb ik een 500ml flesje gebruikt met een stukje filterschuim in de dop. Mocht het mengsel in de fles gaan schuimen zou het filterschuim de belletjes moeten breken zodat deze niet in de slang/bak terecht komen.
Afbeelding

Verder heb ik er een 2-tal stekjes uitgehaald die nog geen groei hadden vertoond en een 4-tal stekjes die nog aan de kleine kant waren. Daarmee had ik gelijk weer wat ruimte voor een paar andere plantjes die waren overgebleven van de herinrichting van de 60 liter bak.

Nu staan er de volgende plantjes in:
- Alternanthera Reineckii red mini
- Anubias, verschillende soorten
- Glossostigma Elatinoides
- Microsorum pteropus 'Trident'
- Microsorum pteropus 'windelov'
- Pogostemon Helferi

Als laatste heb ik het bakje nog even schoongemaakt en het water ververst, zo staat alles er nu bij.
Afbeelding
Afbeelding

Het maken van een nieuwe deksel staat nog steeds in het ideeënboek en zal binnenkort uitgevoerd worden.

En dat was het weer tot dusver, ideeën of commentaar, alles is welkom. :)

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Goed bezig!! Het blijft een leuk projectje.
Mijn juwel rio 125

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ben erg onder de indruk van het project tot dusver Alrik :duim:
Een stukje terug in jouw verhaal schreef je over oprukkende algen. Hoe staat het nu hiermee ?
Betwijfel of deze van invloed zullen wezen, zodra de blaadjes de 'emerse wereld' intrekken.
Maar....ik ben hier helaas nog niet bekend mee (emerse kweek)
Wacht eerst even vol verwachting af hoe het bij jou verloopt. Als alles lukt ga ik ook eens wat proberen.
Blijf het daarom uiteraard ook volgen ;)
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Het is ook zeker leuk om te doen. :)

De algen zijn afgelopen tijd lekker verder gegaan, heb groene, bruine en blauwe alg gezien.
De blauwe alg zette niet door en was al vrij snel verdwenen maar de groene en bruine alg bleef.
Ik denk ook niet dat ik hier veel aan kan doen om de volgende redenen.
- Ik heb geen biomassa voor de bacteriën.
- Ik ververs wekelijks 100%.
- Het bakje staat in de volle zon.

Maar.. Ik hoef me hier eigenlijk helemaal geen zorgen om te maken want:
- De planten staan sinds zondag echt emers, zij zullen dus geen last meer hebben van de alg.
- Het is met een algenspons en 5 minuten poetsen weer helemaal schoon.

Toch zal het komende tijd misschien beter gaan omdat.
- De stekjes erg be-algd waren, deze staan nu niet meer onderwater en kunnen niet verder groeien.
- Ik CO2 ben gaan toevoegen.
- Ze nu pas echt bladeren beginnen te krijgen en kunnen gaan concurreren met de algen.

Misschien dat het dus allemaal wat minder erg word, en misschien blijft het wel zo.
Hoe dan ook, ik ben van mening dat het niet voor problemen zal zorgen en ik gewoon zo verder kan. :)

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Je bent er in ieder geval erg positief mee bezig.
Ga er, mede door voorgenoemde reden en het werk dat je er insteekt dan ook vanuit, dat dit project gaat slagen :lol:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

mannic05
0-200
0-200

Bericht door mannic05 »

Erg informatief stukje op de site van easy life inderdaad, altijd leuk om te lezen. Heb vandaag mijn poging gestart, gewoon in een bakje van de chinees met potgrond met een laagje water, en een stekje anubias nana, en Lobelia cardinalis mini, dus ben benieuwd. Zou ik in het deksel gaatjes moeten prikken?, of gewoon iedere dag even open maken om er verse lucht bij te laten.