Anubias emers kweken
Re: Anubias emers kweken
jee en zelfs met vloer verwarming 
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Bedankt voor de leuke reacties.

De verwarming zou er dus voor moeten zorgen dat de temperatuur niet te laag word.
Bedankt voor het meedenken, hier kan ik wel wat meeSjakie schreef:Zou je het plateau niet kunnen verzwaren, dmv steentjes in de buisjes te doen?
De plantjes kunnen ook in witte filterwatten ipv steenwol.
Potjes is moeilijk aan te komen. Hopen dat iemand dichtbij jou in de buurt er wat overheeft.
Misschien een andere manier verzinnen met gewone plantenpotjes (gaatjes erin maken?)
Jazeker, 's avonds wil het nog wel eens een beetje (te) koud worden in de vensterbank.stylz schreef:jee en zelfs met vloer verwarming
De verwarming zou er dus voor moeten zorgen dat de temperatuur niet te laag word.
Vandaag het één en ander opgehaald;
- Nieuwe zuignapjes, pompje blijft nu eindelijk goed hangen.
- Filterwatten (bedankt voor het meedenken Sjakkie).
- Een aantal potjes (precies genoeg
).

Dus ben ik even bezig gegaan alle stekjes te verhuizen. De stekjes nog los:

En alle stekjes in hun potje:

Linksonder op de foto heb ik ook nog 1 stekje Javavaren Windelov en 1 stekje Pogostemon Helferi.
Daarna is het bakje weer (met vershoudfolie en deksel) de zonnige vensterbank ingegaan:

Voorlopig zal de blauwe deksel er nog even op moeten, 1 van de poezen is namelijk helemaal dol op plastic zakken en dus ook vershoudfolie. De blauwe deksel dient dus puur als bescherming voor de folie, tegen de poezen.
Het waterniveau heb ik expres redelijk hoog zodat ik deze langzaam kan laten zakken. Dit zodat de stekjes rustig kunnen wennen aan hun nieuwe emers omgeving.
Wie durft zich uit te laten over de voeding die ze nodig hebben?
- Nieuwe zuignapjes, pompje blijft nu eindelijk goed hangen.
- Filterwatten (bedankt voor het meedenken Sjakkie).
- Een aantal potjes (precies genoeg

Dus ben ik even bezig gegaan alle stekjes te verhuizen. De stekjes nog los:

En alle stekjes in hun potje:

Linksonder op de foto heb ik ook nog 1 stekje Javavaren Windelov en 1 stekje Pogostemon Helferi.
Daarna is het bakje weer (met vershoudfolie en deksel) de zonnige vensterbank ingegaan:

Voorlopig zal de blauwe deksel er nog even op moeten, 1 van de poezen is namelijk helemaal dol op plastic zakken en dus ook vershoudfolie. De blauwe deksel dient dus puur als bescherming voor de folie, tegen de poezen.
Het waterniveau heb ik expres redelijk hoog zodat ik deze langzaam kan laten zakken. Dit zodat de stekjes rustig kunnen wennen aan hun nieuwe emers omgeving.
Wie durft zich uit te laten over de voeding die ze nodig hebben?
Leuk interessant project!
Misschien maken z zelfs wel bloemen. Heb eens een anubias gehad met bloem. Daar komt echt veel stuifmeel vanaf.
Misschien maken z zelfs wel bloemen. Heb eens een anubias gehad met bloem. Daar komt echt veel stuifmeel vanaf.
Dat ziet er prima uit. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Wat betreft voeding; denk ik dat je daar direct mee kan beginnen. Eerst misschien slechts 5% van de aanbevolen hoeveelheid die op de verpakking staat en dit langzaam opbouwen.
Doseren van zulke kleine hoeveelheden gaat goed met een kleine injectie spuit, gewoon bij de apotheek te koop.
Ik heb er verschillende van; 10, 20 en 60 cc.
Wat betreft voeding; denk ik dat je daar direct mee kan beginnen. Eerst misschien slechts 5% van de aanbevolen hoeveelheid die op de verpakking staat en dit langzaam opbouwen.
Doseren van zulke kleine hoeveelheden gaat goed met een kleine injectie spuit, gewoon bij de apotheek te koop.
Ik heb er verschillende van; 10, 20 en 60 cc.
'You can be what ever you resolve to be'
Mooi gedaan Alrik!
Nu maar hopen dat het 'groeizaam weer' wordt
Nu maar hopen dat het 'groeizaam weer' wordt
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
Goh.... gaan we straks planten kopen in Groningen 
Bedankt allemaal voor de leuke reacties.
@ Rickpad.
Als ze gaan groeien zal er vast en zeker ook een bloem in komen. Ben er wel benieuwd naar, heb alleen nog maar onderwaterbloemen gehad en die gaan helaas niet open.
@ Floor.
Ben ook al begonnen met plantenvoeding (easycarbo & profito) maar doseren op 5% zit er niet in, zelfs niet met een kleine spuit. Er staat nu 6 liter water in het bakje en dit zal zakken naar 5 liter. De juiste dosering van profito zou dan 0,5 ml per week zijn en voor easycarbo 0,2 ml per dag. Dat is nog net te doen, maar je begrijpt dat 5% niet gaat lukken
@ Sjakkie.
Ik hoop net zo hard mee, heerlijk, zomer!
@ Toef.
Laten we hopen dat het zo goed gaat.
@ Rickpad.
Als ze gaan groeien zal er vast en zeker ook een bloem in komen. Ben er wel benieuwd naar, heb alleen nog maar onderwaterbloemen gehad en die gaan helaas niet open.
@ Floor.
Ben ook al begonnen met plantenvoeding (easycarbo & profito) maar doseren op 5% zit er niet in, zelfs niet met een kleine spuit. Er staat nu 6 liter water in het bakje en dit zal zakken naar 5 liter. De juiste dosering van profito zou dan 0,5 ml per week zijn en voor easycarbo 0,2 ml per dag. Dat is nog net te doen, maar je begrijpt dat 5% niet gaat lukken
@ Sjakkie.
Ik hoop net zo hard mee, heerlijk, zomer!
@ Toef.
Laten we hopen dat het zo goed gaat.
Heb ik gelukkig geen last van. Ze bloeien bij mij het hele jaar door weelderig.Alrik schreef:....heb alleen nog maar onderwaterbloemen gehad en die gaan helaas niet open.
Afgelopen week de uitgebloeide bloemen verwijderd en nu gaat er weer eentje open
En op diverse plekken komen er ook al weer nieuwe dichte knoppen tevoorschijn..............
Echt een juweeltje in mijn bak !

Grappig, staan er ook mooi bij zeg!
bij emerse planten heeft easycarbo toedienen geen nut, val een beetje half in de discussie dus als ik het verkeerd begrepen heb sorry 
blijft een leuk project.
blijft een leuk project.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Je hebt het helemaal goed hoor, het gaat nog steeds om emers kweken. 
Ze staan nou nog submers, en ik zal komende dagen het waterniveau laten zakken totdat ze emers staan.
Qua plantenvoeding, ik ga de EI-methode gebruiken. Daar ga ik (hopelijk van het weekend al) mee beginnen in mn 60cm bak, dus kan gelijk mooi mn emers kweekbakje meenemen.
Update.
Gisteren de blauwe deksel en vershoudfolie vervangen voor een deksel van plexiglas.

Jammer genoeg is het plexiglas echt van waardeloze kwaliteit aangezien het begint krom te trekken. Maar goed, voorlopig zit er wat op, en kijk ik nog even aan of de deksel verder krom trekt of niet.
Ze staan nou nog submers, en ik zal komende dagen het waterniveau laten zakken totdat ze emers staan.
Qua plantenvoeding, ik ga de EI-methode gebruiken. Daar ga ik (hopelijk van het weekend al) mee beginnen in mn 60cm bak, dus kan gelijk mooi mn emers kweekbakje meenemen.
Update.
Gisteren de blauwe deksel en vershoudfolie vervangen voor een deksel van plexiglas.

Jammer genoeg is het plexiglas echt van waardeloze kwaliteit aangezien het begint krom te trekken. Maar goed, voorlopig zit er wat op, en kijk ik nog even aan of de deksel verder krom trekt of niet.
Kan je het plexiglas dan niet gewoon omdraaien?Alrik schreef:Jammer genoeg is het plexiglas echt van waardeloze kwaliteit aangezien het begint krom te trekken. Maar goed, voorlopig zit er wat op, en kijk ik nog even aan of de deksel verder krom trekt of niet.
Misschien 'veert' het dan weer terug ???
Maar blijft idd een tijdelijke oplossing.
Het zou kunnen, maar.. Heb aan de onderkant kleine plaatjes plexiglas gelijmd die in het bakje vallen zodat het deksel niet kan verschuiven.
Ik kijk het wel gewoon aan, nu is het nog prima, maar als het verder krom trekt moet ik een andere oplossing gaan bedenken.
Ik kijk het wel gewoon aan, nu is het nog prima, maar als het verder krom trekt moet ik een andere oplossing gaan bedenken.
Leuk en informatief topic, ga binnenkort ook eens een stekje emers proberen op te kweken. Blijf je topic volgen.