uitgehard siliconen wegsnijden met een scherp (breek)mesje,stanley mes ofzo. dunne siliconen kan ook met een nieuwe scheermesje weggehaaald worden.
bij de meeste aquariumzaken kun je pakken (actieve)houtskool krijgen grof en fijn. grof werkt iets makelijker.
kost ongeveer 6 euro meen ik voor 600 gram.
actieve kool haalt diverse (giftige) stoffen uit het water zoals:
Organische stoffen die het water geel kleuren (Gilvin)
Organische zuren
Hormonen
Proteinen, Vitaminen
Phenolen
Pesticiden
Nicotine
Antibiotica (medicijnen!)
Chelaten
oja domme vragen bestaan niet,alleen domme antwoorden
Thanks, ik leer graag over dit soort zaken. Ik vind het altijd zo opvallend dat er over actieve kool wordt gepraat, kennen wij die ook passief dan? (om maar even op de semi-domme vragen door te gaan ) En is kool niet een goed wat we misschien wel goedkoper kunnen krijgen zoals in de natuur?
terug on topic:over een paar minuutjes komen de foto's weer!
Hopla, het wandje staat. Ik wacht nog een dagje (dan zijn er twee dagen voorbij) en dan gooi ik er water bij. Nu nog even hier en daar schoonmaken, het glas spik-en-span maken, dan heb ik vanavond nog iets te doen eraan .
Ik zie wel een aantal piepkleine plekjes waarbij de tegellijm zichtbaar is. Is het noodzaak dit toch nog even goed af te dichten met acrylverf?
Nee hoor hoeft niet perse dit moet goed gaan zo, laat hem heel goede drogen voor je er met water tegenaan gaat anders heb je kans dat de epoxy wit uitslaat.
Active kool is niet zomaar houtskool, hier zit een heel proces aan vast. Vergeet niet dat de kool er ook weer uit moet, aangezien het ook veel nuttige stoffen verwijdert zoals stoffen die planten als voeding gebruiken.
Ik ben nu een paar dagen verder (om precies te zijn 5) en heb nu 3 keer helemaal ververst. Oei, mn wandje slaat een beetje wit uit. En mijn water wordt ook een beetje wit. Heb de bak dus even tussendoor weer een dagje droog laten staan. Nu lijkt alles weer goed te gaan en heb inmiddels de actieve kool aangeschaft en in een panty gestopt. Morgen haal ik em weer helemaal leeg en stop ik de filter erbij. Dan nog een paar daagjes zo laten met verversen... Zal van de week nog meer foto's posten van het proces
Ik heb geen idee wat logen is Harry, kun je mij daar iets meer over vertellen? Mijn visjes vereisen een ph van ongeveer 7 zover ik weet.
Ik ben nu al een week aan het verschonen elke dag maar blijf druipers krijgen op de vloer van de bak. Denk dat de hars of kit nog niet helemaal goed was gedroogd. Maar ik durf het nu eindelijk aan om de filter met de actieve kool zijn werk te laten doen..Ik vind de filter overigens wel bij het geheel passen, hij is lekker plat en geruisloos. Misschien kan ik van het weekend dan al grind en planten zetten!
omdat ik een beetje lui ben aangelegd heb ik even dit stukje van malawifreaks genomen.scheelt mij weer een hoop typen:
Logen doe je om actieve zure materialen, stoffen met een pH lager dan 7, in reactie te brengen, waardoor deze geen zuur meer afgeven aan de omgeving, dus na het opstarten van je bak. De meest bekende zure stof in een "bewerkte bak" is siliconenkit. Als loog of base (ook: alkalische stof) kan iedere vloeistof dienen met een pH hoger dan 7 en die geen verontreinigende stoffen achter laat. Dus geen schoonmaakmiddel of zeep wat meestal ook logen zijn. Het kan bijvoorbeeld een oplossing zijn van water met kalk of water met toevoeging van pH+. Bij het logen moet je het water dus alkalischer maken dan dat het daarna ooit zal worden. In een zoetwater aquarium betekent dit dat pH 9 meestal al voldoende is, maar veiliger qua resultaat is het om met pH 10 of 11 te logen. Als de zuren hierin niet meer reageren doen ze dat daarna in je bak met pH 6,5 tot 8,5 ook niet meer.
Over het algemeen wordt siliconenkit niet in hele grote hoeveelheden toegepast en is de hoeveelheid reactief zuur na het uitharden ervan beperkt, waardoor gewoon spoelen met water, wat over het algemeen al licht basisch is: pH 7,5- pH 8,5 afhankelijk waar je woont, al voldoende is.
Het volgende ben ik te weten gekomen in gesprek met iemand die aan Universiteit Wageningen gestudeerd heeft:
Zout is geen loog, maar een chloride. In de industrie ontstaat dit vaak na reactie van zoutzuur met mineralen, dus dan begint de vloeistof zelfs als een sterk zuur. Zout beperkt de voortplanting van bacterien en parasieten die in een zoetwater omgeving leven. Daarom werkt toevoegen van een beperkte hoeveelheid zout in een bak met zieke vissen vaak positief. Hierbij helpt het tijdelijk opvoeren van de temperatuur tot 28-30 graden Celsius bij tropische zoetwatervissen, omdat dit de stofwisseling van de vissen versnelt en daarmee de werking van het immuunsysteem.
Met zout ben je dus absoluut niet aan het "logen".
Een groter probleem is het in gebruik nemen van bijvoorbeeld een achterwand gemaakt van tegellijm of het gebruik van sterk kalkhoudende stenen. Dit geeft het tegenovergestelde probleem: je bak wordt niet zuur, maar basisch (ook: Alkalisch) dus met een pH hoger dan 7. Om dit te neutraliseren moet je dus niet "logen", maar "zuren". Ook hierbij geldt dat je zuurt met water dat zuurder is dan je bak ooit zal worden. pH 5 of 6 is dus al voldoende, want een bak zal zelden zuurder zijn dan pH 6,5. Tevens geldt dat je nooit werkt met een stof die verontreinigende stoffen achter laat. Het beste zijn middelen te gebruiken die voor ons in beperkte mate als voedingsmiddel dienen, dus bijvoorbeeld natuurazijn met water.
Voor zowel "logen" als "zuren" geldt dat in 24 uur tijd met een goede doorstroming over alle locaties waar actieve stoffen aanwezig kunnen zijn het resultaat behaald wordt. In de industrie worden sommige installaties na fabricage gezuurd en geloogd om vervolgens gespoeld te worden met demi water of een milde versie van het te transporteren medium. Je bak kun je dus bijvoorbeeld eerst een dag logen, leeghalen, vullen, een dag zuren, leeghalen, meerdere dagen spoelen met water, leeghalen en definitief met water vullen. Hoe langer de genoemde stappen duren hoe beter het werkt.
HET IS NIET DE BEDOELING OM MET DIT SOORT MIDDELEN JE BAK ALKALISCHER OF ZUURDER TE MAKEN. "LOGEN" EN "ZUREN" ZIJN CHEMISCHE BEWERKINGEN EN DIENEN NIET ALS CONDITIONERING VAN HET LEEFMILIEU VAN JE VISSEN EN LAGERE DIEREN.
Ik ben nu al een week aan het verschonen elke dag maar blijf druipers krijgen op de vloer van de bak. Denk dat de hars of kit nog niet helemaal goed was gedroogd. Maar ik durf het nu eindelijk aan om de filter met de actieve kool zijn werk te laten doen..Ik vind de filter overigens wel bij het geheel passen, hij is lekker plat en geruisloos. Misschien kan ik van het weekend dan al grind en planten zetten!
]
marliek zie je nu nog steeds druppels?
zoja bak leeghalen en toch even goed laten drogen.en daarna weer spoelen en met kool.
zijn er geen druppels meer reken daar voor de zekerheid 6 dagen erbij.daarna kun je beginnen met inrichten.
en je bak laten rijpen.
Okee, bedankt voor de reacties. Toen ik met een sponsje de druipers wilde werwijderen bleken ze al helemaal uitgehard, en er komt zover ik weet niks meer bij. Ik heb de bak tussendoor al een aantal dagen laten drogen dus ik vemoed dat het nu beter gaat.. Ohhhh ik kan me bijna niet inhouden maar ik wacht nog een paar dagen...