Mijn eerste achterwandje!
Re: Mijn eerste achterwandje!
De zuren die in die kit zitten wat hem anti schimmel maakt zijn volgens mij niet geschikt in aquaria, van de aquakit weet je zeker dat je goed zit. Was die op of hebben ze die helemaal niet in hun winkel liggen, misschien is bij een grote winkel proberen.
-
marlieke
Onderwerp auteur - 400-600

Ja de verkoper van de Gamma was er ook al voor mij naar opzoek. Hij was op of ze verkochten het niet. Ik ga vanmiddag terug om te ruilen, dan weet ik tenminste zeker dat alles straks goedkomt 
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
ik wou vandaag ook even bizon glas halen,en wat denk je uitverkocht
Iedereen aan het kitten geslagen 
kevin schreef:Iedereen aan het kitten geslagen
januari = kitmaand
-
marlieke

Stap 6: Harsen

Nou het harsen zit erop
Misschien wel het meest vieze klusje wat ertussen zit tijdens het bouwen van dit wandje. Aceton bij de hand voor de kwasten en de plakkerige vingers. Het bruin lijkt er nu veel meer uit te komen, ben benieuwd hoe dat er onder water uit zal zien.
Edit: jeetje wat een naar spul zeg, die hars. Helemaal aan mijn tafel vastgeplakt! Zo zie je maar weer dat je echt niet moet knoeien met dit spul, en dat je er rekening mee moet houden dat het gedeeltelijk naar beneden kruipt om het vervolgens vast te nagelen aan je werkplek. Ik heb rustig zitten pulken totdat het wandje loskwam. Ik ga vananvond denkik nog maar een laagje tegellijm aan de onderkant doen om nog een beetje te verstevigen. Dat wordt een kleine vertraging...
Nou het harsen zit erop
Edit: jeetje wat een naar spul zeg, die hars. Helemaal aan mijn tafel vastgeplakt! Zo zie je maar weer dat je echt niet moet knoeien met dit spul, en dat je er rekening mee moet houden dat het gedeeltelijk naar beneden kruipt om het vervolgens vast te nagelen aan je werkplek. Ik heb rustig zitten pulken totdat het wandje loskwam. Ik ga vananvond denkik nog maar een laagje tegellijm aan de onderkant doen om nog een beetje te verstevigen. Dat wordt een kleine vertraging...
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Ik zou er niks meer achterop smeren denk ik, met die epoxy is hij toch sterk zat
zie je toch niks van en als hij in je bak gekit zit is hij nog steviger toch.
-
marlieke

Ja nou de onderkant bleef vastgeplakt zitten aan mijn tafel dus het piepschuim kwam er in gebroken stukken uit enzovoort, ik wilde het toch een beetje netjes afwerken, dus onderop een beetje bijgelijmd. Aan de achterzijde doe ik niets. Je hebt gelijk over de hars, heel sterk spul is dat merk ik ook. Mijn wandje was al een beetje doormidden (zat ergens deels een breuk) Maar daar is niets meer van te merken.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Hahaha, dat is dus een goede les voor de volgende keer.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
marlieke

Hihi, dat kun je wel zeggen ja
. Ik heb nu een wegwerpbakje gebruikt en de rubbere handschoentjes: na het harsen meteen de prullebak in! Mijn kwasten zijn namelijk helemaal verneukt door of de hars of de aceton en mijn glazen potjes zijn nu onbruikbaar. Weet iemand hoe hars goed van oppervlakken te verwijderen is? :~
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Van kwasten krijg je het niet zomaar af, van je verfbakje wel als het helemaal droog is kun je het er zo als een vel uittrekken.
-
marlieke

Goed het wandje is klaar maar ik zat toch nog een beetje te twijfelen..Blijft de wand zo glimmend of zal dit in het water meevallen? Hoop dat jullie daar meer over weten. En nog iets: hebben jullie suggesties hoe ik de wand het beste vast kan kitten aan het glas?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Ik denk dat je je wand het best kit met speciaal voor aquaria bedoelde silliconen: onschadelijk voor de visjes en heel grote kleefkracht.
Groetjes, Jean-Paul
je bent goed bezig marlieke.
normaal kun je epoxy hars verwijderen met witte azijn,weet alleen niet of het lukt met opgedroogt epoxy.
de glans verdwijnt onderwater vanzelf hoor. en na een tijdje is de achterwand al bevuild met allerlei dingen.(algen enzo)
voordat je gaat kitten EERST de ruiten ontvetten met aceton.en daarna goed droogmaken. daarna overal doten ciliconen op de ruit, alsof het een padestoel met spikkels is. wandje ertegen aandrukken,beetje heen en weer schuiven zover het kan.om de ciliconen een beetje te pletten zeg maar.
daarna de wandje vastzetten met behulp van stukken piepschuim of op maat gemaakte latjes .als het wandje maar iets op druk tegen de ruit zit.
daarna 2 dagen uitlaten harden. en daarna 1 week spoelen en filteren over kool.(panty volstoppen met grove actievekool en in de potfilter doen).om de dag 50% waterwissel.
heb je vissen die een lage ph wensen dan zou je kunnen logen.maar vissen met een hoge ph hoef je niet te logen.
normaal kun je epoxy hars verwijderen met witte azijn,weet alleen niet of het lukt met opgedroogt epoxy.
de glans verdwijnt onderwater vanzelf hoor. en na een tijdje is de achterwand al bevuild met allerlei dingen.(algen enzo)
voordat je gaat kitten EERST de ruiten ontvetten met aceton.en daarna goed droogmaken. daarna overal doten ciliconen op de ruit, alsof het een padestoel met spikkels is. wandje ertegen aandrukken,beetje heen en weer schuiven zover het kan.om de ciliconen een beetje te pletten zeg maar.
daarna de wandje vastzetten met behulp van stukken piepschuim of op maat gemaakte latjes .als het wandje maar iets op druk tegen de ruit zit.
daarna 2 dagen uitlaten harden. en daarna 1 week spoelen en filteren over kool.(panty volstoppen met grove actievekool en in de potfilter doen).om de dag 50% waterwissel.
heb je vissen die een lage ph wensen dan zou je kunnen logen.maar vissen met een hoge ph hoef je niet te logen.
-
marlieke

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Harry. Ik heb de wand erin gekit met Bison Glas Transparant (heb nog kunnen ruilen). Heb wederom behoorlijk lopen kliederen met dit spul.
De wand past precies en klemt vanzelf (volgende keer zet ik er wat groen biljarttafelstof aan vast tegen het krassen!) Ook nog wat plakband om extra vast te zetten.
Hoe haal ik overtollige siliconen weg eigenlijk? Dan maak ik de bak hier en daar nog een beetje schoon voordat ik ga vullen. En misschien een domme vraag maar: waar haal ik actieve kool en wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Hoe haal ik overtollige siliconen weg eigenlijk? Dan maak ik de bak hier en daar nog een beetje schoon voordat ik ga vullen. En misschien een domme vraag maar: waar haal ik actieve kool en wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"